Halvljus & Dimmljus

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Jetman
Posts: 7
Joined: 09 Oct 2004, 13:18
Location: Sweden
Contact:

Halvljus & Dimmljus

Post by Jetman »

Finns det något sätt att koppla ihopa Halvljus och Dimmljus på Renault Laguna?
Eller är det så att de inte är tillåtet??

Skulle vilja ha bägge lysande på automatik och när man slår om med ljusknappen.....
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Reglerna är väl som sådana att man enbart får ha dimljus tillsammans med antingen parkeringsljus eller helljus samt när det är tillräckligt ljust ute eller behövligt.

Mina dimljus gör ingen verkan för mig vad gäller sig, däremot kan jag tänka att de skapar en ljuskälla "under" dimman som är lättare för medtrafikanter att se.

Att få dem lysande bör egentligen inte vara några problem. En liten tråd till knappen borde fixa det.

Mvh
SeventySeven
Posts: 29
Joined: 20 Jul 2004, 22:11
Location: Trelleborg

Post by SeventySeven »

Det är INTE tillåtet och farbror Blå vill ha 400 kr i böter om jag inte missminner mig...
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Post by flygrc »

Ska man ha nytta av dimljusen i dimma så ska de studsa i marken vilket gör dom helt värdelösa med både halv och helljus.
Därimot är dom väldigt användbara som kurvljus tillsammans med halvljus om man höjer dom lite(så överkanten tangerar halvljusets överkant), men som sagt 400 eller 800 spänn...
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Orsaken till att man inte tillåter "dimljus" i kombination med halvljus blir uppenbar när man tvingas möta dessa "lagbrytare" på en väg utan vägren och med dåliga sidomarkeringar! Fy för den lede vilken egoism dessa människor personifierar, "tänk på dig själv och sk*t i om andra ser något eller ej". I dessa lägen är det bättre att gå upp på helljus och "byta ljus" även om den som orsakat åtgärden också går upp till helljus. Resultatet blir ändå att den "drabbade" ser bättre vad han eller hon har framför sig på vägbanan än om vederbörande skulle ha stannat kvar på halvljus. Lå mig slippa kommentarer i denna fråga i stil med "om alla hade....". Nu är det så att "alla" inte har! En annan sak att tänka på för er som har den dåliga smaken att utsätta era medtrafikanter för detta obehag, synförmågan tillika med mörkerseendet avtar med åldern. Detta tillsammans med "bländande" ljus gör det svårt för äldre att köra bil i mörker. Ni som försvarar tilltaget måste förstå att även om "dimljusen" inte bländar på sanmma sätt som helljuset så är det mängden ljus som av ögat uppfattas som "bländande".
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

dimljusen har sällan någon funktion, för bilprovningen skruvar ner dom så j-vla lågt så dom lyser 1m typ,hade dom varit inställda som halvljusen hade dom inte bländat mer för det,inte pga höjden utanför att det är en ljuspunkt till.Det hade ju varit bra om dom lyst så att man kunde använda dom när det faktiskt är dimma ,men då är dom värdelösa när dom lyser 1m...
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Tony!
Jag blir inte riktigt klok på hur jag skall tolka ditt inlägg. Jag hoppas bara att du inte tar de personer i försvar som trots det obehag detta skapar för andra fortsätter att använda kombinationen "dimljus"/halvljus. Att bryta mot lagen är en sak, men att bryta mot lagen och därmed skapa obehag och farliga situationer i trafiken, är en annan.
User avatar
Weiku
Posts: 23
Joined: 31 Dec 2003, 14:10

Post by Weiku »

Hej!
Där finns en svart rektangulär kontakt som man kan vända på som sitter vid säkringarna vid pedalerna. Och vipps så har man både halvljus och dimljus.
R17TSi
Posts: 61
Joined: 05 Mar 2004, 21:15
Location: Helsingborg
Contact:

Post by R17TSi »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Yr</i>
<br /><font color="purple">Hej!
Orsaken till att man inte tillåter "dimljus" i kombination med halvljus blir uppenbar när man tvingas möta dessa "lagbrytare" på en väg utan vägren och med dåliga sidomarkeringar! Fy för den lede vilken egoism dessa människor personifierar, "tänk på dig själv och sk*t i om andra ser något eller ej". I dessa lägen är det bättre att gå upp på helljus och "byta ljus" även om den som orsakat åtgärden också går upp till helljus. Resultatet blir ändå att den "drabbade" ser bättre vad han eller hon har framför sig på vägbanan än om vederbörande skulle ha stannat kvar på halvljus. Lå mig slippa kommentarer i denna fråga i stil med "om alla hade....". Nu är det så att "alla" inte har! En annan sak att tänka på för er som har den dåliga smaken att utsätta era medtrafikanter för detta obehag, synförmågan tillika med mörkerseendet avtar med åldern. Detta tillsammans med "bländande" ljus gör det svårt för äldre att köra bil i mörker. Ni som försvarar tilltaget måste förstå att även om "dimljusen" inte bländar på sanmma sätt som helljuset så är det mängden ljus som av ögat uppfattas som "bländande".
</font id="purple"><hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">


<br />Vänta nu lite... Är det inte så att man bara kan ha dimljus tänt i kombination med halvljus??? Har för mig att det är så på alla svensksålda äldre Renaulter. Rätta mig om jag har fel och kommer ihåg fel från tiden då jag hade R5 GTE (1988-89)
Jag har inte mött någon Renault med bländande dimljs, däremot varenda Saab 95 och BMW brukar blända.
Jag kör med dimljusen tända och dom är lite för lågt ställda och bländar INTE. Har suttit i annan bil och mött min egen med min sambo bak ratten i den.
Däremot finns det <b>VÄLDIGT</b> gott om <i>"kvaterspoliser"</i> (<font size="1">sånna som var ordningsmänn i skolan också</font id="size1">) som måste blinka och blända <b>MIG!</b> Har nu fått in vanan att ha fingret på helljusomkopplaren för att i samma 1/100sek visa denne <i>"polis"</i> hur bländande det är att få helljus i facet. Att man sedan har 4st härligt skarpa glödtrådar i bra reflektorer (R26 V6) gör ju inget :-)
Och dessa människor som inte har något annat för sig än att rätta andra i trafiken brukar också vara samma som tror att blinkers är väldigt dyr extrautrustning och bara ska brukas i nödfall. Likaså brukar dom alltid köra med släp, tror dom. För varför ska man hålla långt ut till vänster när man ska svänga höger och vise versa?

Slutsats: Så länge inte dimljusen bländar (lågt ställda) använder jag dom i samma syfte som varselljus.
Håller med Tony

Och svar till Jetman: Det går att koppla det så det funkar både i kombination med eller utan halvljus. Bästa är ju att ha detså det fungerar i ljusomkopplaren första läge (park-ljus), då bestämmer man ju själv när och hur man vill ha sitt ljus.
Kominationen halv+dimljus vid vit vinterväg är mycket bra.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

vad jag minns från trafikkungörelsen får dimljus ERSÄTTA halvljus (alltså inte vara tända samtidigt). Då måste dom förstås vara inställda rätt dvs lika lågt som halvljus.
Men det är ok att ha dom tända tillsammans med helljus precis som vilket extraljus som helst.
Nyttan av dimljus är diskutabel, har hört en Volvo-konstruktör säga i klarspråk att "dimljus är BARA styling" !!!
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Du FÅR ha dimljus OCH halvljus påslagna samtigt MEN endast vid dimma, kraftigt regn/snö och liknande situationer för att förstärka din position (samma sak med dimljuset bak).

Du FÅR ha dimljus OCH helljus påslagna samtidigt (mörkerkörning).

Du FÅR ha dimljus OCH parkeringsljus påslagna tillsammans. Dimljuset räknas då som huvudstrålkastare, MEN de får endast användas tillsammans mellan "gryning och skymmning". Jag brukar gå efter gatulyktornas känslighet, alltså dagtid.

Om de bländar eller ej är ägarens ansvar, bara ställa in dem - svårare än så är det inte. Det finns givetvis hobbypoliser som blinkar med heljuset bara-för-att, trots laglig användning dagtid tillsammans med parkeringsljus.

Jag kör oftast med dim + park.ljus dagtid. Rent utseendemässigt ser det bättre ut tycker jag.
Vissa biltillverkare bygger iofs bort funktionen med olika kombinationer med dimljus/park.ljus/halvljus/helljus MEN det går som oftast att koppla om.
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Jag kan faktiskt försvara alla dom som har BMW och kör med halv/dimljus på samtidigt.Äger själv en E34 och har haft ett antal äldre BMW och jag måste säga att en bil med sämre halvjus får man leta efter,e totalt kasst vid mörkerkörning (visst man kan sätta in starkare lampor,men vari ligger skillnaden mot halv/dim då??).Skillnaden med att slå på dimljusen samtidigt med halvljuset e enorm.Men visst kan det va bländande för mottrafikanterna om dom är fel inställda.
Och som YR säger att synen blir sämre när man blir äldre är sant,har märkt det själv.Därför var det skönt att kunna ha dimljuset på samtidigt som halvljuset.

Mvh
Mogge
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

http://lagen.nu/1998:1276 Trafikförordning

71§ Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.¶

I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.¶

Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.¶

72§ Vid färd på väg får dimbakljus användas endast i dimma, vid kraftig nederbörd eller under därmed jämförliga siktförhållanden och på sådant sätt att förare av bakomvarande fordon inte bländas.¶

/Erik §-ryttare R19 [;)]
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Paragrafryttare eller inte [;)] Då tolkar jag det som att det INTE är tillåtet att köra i mörker med halvljus och dimljus påslaget samtidigt...det är hur som helst jobbigt att möta såna som kör med både halvljus å dimljus påslaget.
Speciellt om man är ljuskänslig [8D]!
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Jag är medveten om vad lagen säger angående kombinationen halvljus & dimljus.
Men som en del tidigare sagt här så kan man ha dem inställda så att de inte bländar. Vi har rätt många Renault-modeller inom familjen och jag har aldrig blivit bländad av kombinationen halv+dim av någon av dem, inte ens när man legat nära bakom varandra.

Jag är ganska ljuskänslig också, så kan inte skylla på att jag har för "tålig" syn. För mig har det inte varit något problem. Har däremot lättare att bli bländad av xenonljus. Tycker det blå-vita ljuset bländar mer än gulaktigt ljus. Men brukar "vinkla synen" lite åt sidan när det blir för starkt, så funkar det iaf... [:)]

Jag tillhör ibland dem som Yr kallar "lagbrytare" och "egoister". Jag VET av egen erfarenhet att mina lysen är ställda så att de inte bländar. Tja, det är klart springer en hare över vägen framför mig, kommer den ju förstås ha problem med mörkerseendet ett tag... men å andra sidan hjälper spoilerljusen mig att upptäcka haren tidigare, och den slipper dö. Bra tycker jag.

Iom att jag VET att det inte bländar tycker jag det är mer egoistiskt av folk att hålla på och leka poliser och sätta på helljus i protest mot något som enbart stör dem eftersom lagen råkar säga något annat. I många fall är det så uppenbart att folk koncentrerar sig mer på att irritera sig över och leta fel på andra, än att faktiskt göra det de borde, dvs köra sin egen bil.
Post Reply