kylarproblem R5 GTS-88
Moderator: Forumpolisen
kylarproblem R5 GTS-88
Hej!
historia:
Jag var på väg från Uppsala till Stockholm i fredags med renaulten. Kom ca 3 km på E4:an när jag plötsligt hörde en fet smäll i motorn och körde snabbt in till sidan (varningslampan för oljetemp lyste) och en illaluktande ånga yrde in i kupén. Öppnade motorhuven och ännu mer ånga pyste ut. Hela motorn var täck med kylarvatten och jag såg snabbt att övre kylarslangen (som går mellan kylaren och motorn) var sprucken vid plastventilen som var borta. Satte ut en varningstirangel och väntade tills motorn blivit kall...Sen fortsatte jag i ca 40 km/h längs kanten tills jag kom till närmaste avfart. Där köpte jag en ny kylarslang och fyllde på med glykol i expansionskärlet samt lät den stå och cirkulera i ca 10 min innan jag for hem igen.
När jag kom in till Uppsala igen började det lukta illa i kupén och det verkade inte komma någon värme från fläkten så rutorna immade igen. Stannade bilen och öppnade huven igen. Expansionskärlet var näst intill tomt (under min-sträcket) och det pyste ut ånga från kylarlocket (metall-lock på vänster sida där det står "do not open+franska")...lyckades dock ta mig hem efter att motorn gått ner i temperatur och nu står den på uppfarten utan att jag använt den sedan dess.
Hur kan jag åtgärda detta? jag har kommit upp med 3 möljiga fel men jag vet inte hur jag kollar detta:
1. Temeraturmätaren/ventilen är pajj och öppnar inte (vart sitter den?)
2. Något i kylaren som stoppar upp cirkulationen
3. vattenpumpen
ev någon slang som också fått en ispropp...
tips till alla bilägare: HÄLL I GLYKOL I TID!! [8D]
...och snälla hjälp =)
historia:
Jag var på väg från Uppsala till Stockholm i fredags med renaulten. Kom ca 3 km på E4:an när jag plötsligt hörde en fet smäll i motorn och körde snabbt in till sidan (varningslampan för oljetemp lyste) och en illaluktande ånga yrde in i kupén. Öppnade motorhuven och ännu mer ånga pyste ut. Hela motorn var täck med kylarvatten och jag såg snabbt att övre kylarslangen (som går mellan kylaren och motorn) var sprucken vid plastventilen som var borta. Satte ut en varningstirangel och väntade tills motorn blivit kall...Sen fortsatte jag i ca 40 km/h längs kanten tills jag kom till närmaste avfart. Där köpte jag en ny kylarslang och fyllde på med glykol i expansionskärlet samt lät den stå och cirkulera i ca 10 min innan jag for hem igen.
När jag kom in till Uppsala igen började det lukta illa i kupén och det verkade inte komma någon värme från fläkten så rutorna immade igen. Stannade bilen och öppnade huven igen. Expansionskärlet var näst intill tomt (under min-sträcket) och det pyste ut ånga från kylarlocket (metall-lock på vänster sida där det står "do not open+franska")...lyckades dock ta mig hem efter att motorn gått ner i temperatur och nu står den på uppfarten utan att jag använt den sedan dess.
Hur kan jag åtgärda detta? jag har kommit upp med 3 möljiga fel men jag vet inte hur jag kollar detta:
1. Temeraturmätaren/ventilen är pajj och öppnar inte (vart sitter den?)
2. Något i kylaren som stoppar upp cirkulationen
3. vattenpumpen
ev någon slang som också fått en ispropp...
tips till alla bilägare: HÄLL I GLYKOL I TID!! [8D]
...och snälla hjälp =)
du har igång motorn och tar bort korken till behållare, sedan trycker du på dem olika slangarna så luften pressas ut.
i vissa bilar finns det luftnings skruvar på vissa kylarslangar, dem kan du skruva så det pyser ur dem vatten och samtidigt kommer också luften ut.
sedan ska du också ta bort korken på kylaren och fylla den med vatten också.
i vissa bilar finns det luftnings skruvar på vissa kylarslangar, dem kan du skruva så det pyser ur dem vatten och samtidigt kommer också luften ut.
sedan ska du också ta bort korken på kylaren och fylla den med vatten också.
okej, om jag fattar detta rätt:
1. fyll med med 50/50 vatten/glykol i expansionskärlet till MAX-sträcket
2. låta korken på epansionskärlet vara öppet
3. trycka på slangarna och skruva upp pysventilerna på slangarna
4. öppna locket på kylaren (den det står "do not open" på) och fylla på med vatten/glykol
...sedan låta systemet cirkulera i några minuter tills all luft pysit ur slangarna/kylaren...sedan skruva tillbaka allt i omvänd ordning?
1. fyll med med 50/50 vatten/glykol i expansionskärlet till MAX-sträcket
2. låta korken på epansionskärlet vara öppet
3. trycka på slangarna och skruva upp pysventilerna på slangarna
4. öppna locket på kylaren (den det står "do not open" på) och fylla på med vatten/glykol
...sedan låta systemet cirkulera i några minuter tills all luft pysit ur slangarna/kylaren...sedan skruva tillbaka allt i omvänd ordning?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by reebase</i>
<br />okej, om jag fattar detta rätt:
1. fyll med med 50/50 vatten/glykol i expansionskärlet till MAX-sträcket
2. låta korken på epansionskärlet vara öppet
3. trycka på slangarna och skruva upp pysventilerna på slangarna
4. öppna locket på kylaren (den det står "do not open" på) och fylla på med vatten/glykol
...sedan låta systemet cirkulera i några minuter tills all luft pysit ur slangarna/kylaren...sedan skruva tillbaka allt i omvänd ordning?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
en grej till, öppna aldrig några lock ifall motorn kokar eller är för varm. då vill inte jag vara den som tipsat dig.
<br />okej, om jag fattar detta rätt:
1. fyll med med 50/50 vatten/glykol i expansionskärlet till MAX-sträcket
2. låta korken på epansionskärlet vara öppet
3. trycka på slangarna och skruva upp pysventilerna på slangarna
4. öppna locket på kylaren (den det står "do not open" på) och fylla på med vatten/glykol
...sedan låta systemet cirkulera i några minuter tills all luft pysit ur slangarna/kylaren...sedan skruva tillbaka allt i omvänd ordning?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
en grej till, öppna aldrig några lock ifall motorn kokar eller är för varm. då vill inte jag vara den som tipsat dig.