Fläkten i kupen ha gått till de sälla jaktmarkerna
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 2
- Joined: 14 Nov 2004, 12:50
- Location: Sweden
Fläkten i kupen ha gått till de sälla jaktmarkerna
Hej.
Verkar som om fler stött på samma sak. Min fläkt i kupen har lagt av. Först dog de tre första stegen när man ökar fläkten, sent omsider försvann också det fjärde och sista steget. Hörde av en person att detta händer titt som tätt. Någon som vet. Hörde nåt om fläktmotstånd? Vad är det? Nåt man byter själv?
Verkar som om fler stött på samma sak. Min fläkt i kupen har lagt av. Först dog de tre första stegen när man ökar fläkten, sent omsider försvann också det fjärde och sista steget. Hörde av en person att detta händer titt som tätt. Någon som vet. Hörde nåt om fläktmotstånd? Vad är det? Nåt man byter själv?
jo det är vanliga fel på R5-R19-clio i alla fall. Både strul med omkopplaren samt fläkt/motstånd. Vad har du för bil?
På R19 (och antagligen på flera av syskonen) är det ganska lätt att komma åt fläkt och motstånd. Man öppnar huven, tar bort gummilisten runt luftintagslådan framför vindrutan och bulten i mitten, sen kan man mecka upp plastgallret. Fläktenheten sitter mitt i luftintagslådan fastsatt med två bultar, motståndsmodulen sitter instoppad i fläktenheten, låst med snäppen. Omkopplaren är inte heller svår att få ur brädan men det är olika beroende på bil...
På R19 (och antagligen på flera av syskonen) är det ganska lätt att komma åt fläkt och motstånd. Man öppnar huven, tar bort gummilisten runt luftintagslådan framför vindrutan och bulten i mitten, sen kan man mecka upp plastgallret. Fläktenheten sitter mitt i luftintagslådan fastsatt med två bultar, motståndsmodulen sitter instoppad i fläktenheten, låst med snäppen. Omkopplaren är inte heller svår att få ur brädan men det är olika beroende på bil...
Mjae...hrmm.. "järnspettsteknologin" i de äldre bilarna är väl rätt lättbegripligt men hmm här är det nog datorstyrt från AC:n...
Men du kan ju testa ett tips jag fick från Volvo-folk när jag höll på med en trilskande S80 prototyp en gång: "lyft av plusanslutningen på batteriet, vänta 30s och sätt tillbaka den. Då går AC:n tillbaka till defaultinställningar" Rätt kul tycker jag, main reset! Men inte hjälpte det...
Kontakterna och fläktmotorn är säkert de svaga punkterna i systemet så det är väl där man får (och kan) leta fel.
Men du kan ju testa ett tips jag fick från Volvo-folk när jag höll på med en trilskande S80 prototyp en gång: "lyft av plusanslutningen på batteriet, vänta 30s och sätt tillbaka den. Då går AC:n tillbaka till defaultinställningar" Rätt kul tycker jag, main reset! Men inte hjälpte det...
Kontakterna och fläktmotorn är säkert de svaga punkterna i systemet så det är väl där man får (och kan) leta fel.