Hur funkar vevhusventilationen renault 5gte
Moderator: Forumpolisen
Hur funkar vevhusventilationen renault 5gte
Har lite problem med att en packning vid veven på samma sida som kamremmen har pajat. Nu tänkte jag byta den men fick tipset om att kolla upp så inte vevhusventilationen hade pajat/satt igen för då kunde den nya packningen tryckas ut rätt snabbt igen.
Så har någon något tips?
Så har någon något tips?
Du har säkert en oljefälla typ plåtburk fylld med metalltrassel nånstans på blocket och därifrån går en slang till insugningsröret, förgasaren eller möjligen luftfiltret. Kolla att det inte är stopp i oljefällan eller slangen, dom sätts gärna igen med oljeslabb. Lossa slangen från oljefällan, inspektera och provblås år båda hållen...
jo det kan nog vara en strypning för att motorn inte ska storkna av för mycket vevhusgaser när den går på tomgång. Backventil kan jag inte förklara vad den ska vara bra för men ser allt rent och fint ut så är det säkert ok.
Kolla att det inte är stopp i oljefällan, det ska gå att blåsa in luft i blocket i alla fall ett andetag tills det blir mottryck. Jag har inte lyckats lista ut hur man tar loss oljefällan för rengörning, det borde ju gå.. nån som vet? Den ser ut att vara skruvad in i blocket men jag lyckades inte rubba den
Kolla att det inte är stopp i oljefällan, det ska gå att blåsa in luft i blocket i alla fall ett andetag tills det blir mottryck. Jag har inte lyckats lista ut hur man tar loss oljefällan för rengörning, det borde ju gå.. nån som vet? Den ser ut att vara skruvad in i blocket men jag lyckades inte rubba den
-
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by BiFFeN</i>
<br />Tack
Plockade loss alla slangar som jag kunde tänka mig hörde till vevhusventilationen. Hittade en med en ventil i var ungefär lika stort hål som en nål. Och det gick bara blåsa från ena hållet. Skall det vara så?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<br />Tack
Plockade loss alla slangar som jag kunde tänka mig hörde till vevhusventilationen. Hittade en med en ventil i var ungefär lika stort hål som en nål. Och det gick bara blåsa från ena hållet. Skall det vara så?
-
Jag trodde att det bara fanns topplocksventilation. Har också en gte -88. Får väl hem och leta efter något som kan vara veshusventilation. Hör av dig om du hittar på något som du kan tipsa om.[8)]<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by BiFFeN</i>
<br />Tack
<br />Tack