Oro i onödan? Knarrande ljud

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Jag behöver inga injektioner för att bli vimsig!
Oj nu börjar minnet vakna till... bakdämparna började ju faktiskt knarra strax innan jag fick byta dem pga att övre fästet havererade. Dom var helslut vid ungefär 17 000 mil. Pris på originaldelar (R19) var ungefär 850kr/st för framdämpare, 500 för bak om jag minns rätt men det var något år sedan. Pirat typ mekonomen låg i samma prisklass, Autofrance kände jag inte till då, värt att kolla. Jag har ju tantmodellen, 16V (& Laguna) har säkert kraftigare (=dyrare) framdämpare. Bak är enkelt att byta, fram är det ju ett lite större projekt pga fjäderbenen. Fjädrar bytte jag inte men väl styrlager som var helslut, ca 500kr/st original
Bultarna till bärarmsbussningarna skulle kanske kunna orsaka knarrande om de inte är tillräckligt dragna?
Spindel och styrleder har gett upp efter ca 8000-13000 mil, sista uppsättningen har hållit längre. Antingen är de bättre gjorda eller så beror det på att jag tätar kanterna på gummibälgen med lite fett vid monteringen, det borde hindra saltvattnet att krypa in genom kapillärverkan. Har en V70 som äter krängningshämmarstag på sedvanligt sätt, öppnade ett kasserat stag och konstaterade att kulan var rostig. Nyare stag har förbättrad gummibälg så det styrker teorin att saltvattnet faktiskt är boven
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Med alla teorier och diagnoser i bakhuvudet (man lär sig mycket!) så undrar jag: Borde inte knarrandet som jag hörde från min bil höras konstant om det vore tex stötdämparna eller spindellederna?
Står inför ett byte till vinterdäck i helgen, så kanske man kan göra en enkel koll själv?
Tips?
Någon som vet om det finns en Haynes bibel till min bil? Det är väl inte någon skillnad på Mégane Coupé 1,6 16v (99:a) och "den vanliga" combisedan modellen? Motorn är väl den samma, har jag för mig.
Tänk om man kunde få med en instruktionsbok till bilen som inte är en "lightversion"! Det vore ju outstanding!!!
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Det kan tyckas så. Eftersom förutsättningarna inte alltid är dom samma(omgivande temperatur, detaljens temperatur, luftfuktighet osv) gäller här att detta fel kan klassas som intermittent. Med intermittent menas det som i vardagsspråk brukar beskrivas som "det kommer och går". En annan sak, om ljudet hörs då du vrider ratten så är det med all säkerhet spindelleden(vid parkering tex).
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Hallo "Yr"!
Bilen släpper inte från sig ett endast lite knarr vid rattvridning, så det kanske inte är några spindelleder som knarrar!?!
Har du hittat nån intressant litteratur i bokhyllan??? [:)]
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej Pia!
Vi kan börja med det som skilde bilen från hästvagnen när seklet var ungt, motorn.
Gunnar Syrjämäki är en författare som har skrivit fordonsteknisk litteratur i minst 400år!! Han har bla gett ut en titel, Fordonsteknik motorlära, ISBN 91 7084 003 2, som är en höjdare. Den upplaga jag själv har är från 1994, minns vad jag berättat om min bakgrund. Om du har något specialområde som du vill förkovra dig inom så ange det så kan jag kanske hjälpa till med att föreslå lämplig litteratur. Ska väl tala om att jag kan det mesta vad gäller personbilar, men att förbränningsteori är mitt specialområde(bara så att du inte blir besviken om jag inte kan hjälpa till med all typ av fordonslitteratur).
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Hallo Yr!
Tack för tips. Skall försöka leta rätt på boken. Har inga speciella områden jag är intresserad av, mest grundläggande saker faktiskt. Sörjer dock att intressanta utbildningar/kurser inom teknik/bil verkar vara vikta för gymnasiet...Om det funnits lite annat utbud än data, språk och konstnärliga kurser på tex studieförbunden ABF, Medborgarskolan mfl så hade det varit enklare att utveckla sitt intresse.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Haynesmanual för Megane inklusive Coupe 96-98
http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stor ... del=Mégane

99-02
http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stor ... del=Mégane

uh vilka länkar...
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Hej Erik!!!
Tusen tack! Länkar som är guld värda [:D][:D][:D].
Nån svensk version lär väl knappast finnas så det är väl till att komplettera med ett tekniskt lexicon på engelska.
Får göra en revision av önskelistan och flytta ner den leopardmönstrade rattmuffen till förmån för Haynes bibeln...[;)]
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Lånar denna tråd lite.

Jag har också fått ett knarrande från höger del av framvagnen som sker oftast när man startar eller bromsar in vid låg fart. Jag tror mig nästan veta att det beror på torra spindelleder.

Jag har bara bytt en kulbult på vänster sida för ganska länge sedan men inget annat på nästan 20000 mil. Jag har funderat på att byta alla kulbultar i preventivt syfte innan de börjar glappa. Ett alternativ skulle vara om jag kan smörja upp dem tills jag byter.

Frågor är:

Vilken olja ska man ha? En tunn olja utan tillsatser bör man väl ha när man har nylonlager? Fina nålar kan jag fixa i massor, men om det går att använda tillsammans med någon lämplig oljeflaska vet jag ej. Finns tunna oljor på sprayflaskor. Går dessa?
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Post by eeyore »

Dags att väcka denna tråd till liv igen...

Är det någon av tidigare inblandade med diffust knarrande som fått styr på sina problem?

Jag har själv börjat höra diffusa knarranden vid manövrering/parkering och undrar ju som alla andra om det går att göra någonting åt detta. Kanske mota Olle i grind och slippa onödigt dyra reparationer i framtiden.

(Min pärla har gått 16000 vid det här laget)
Anders Gyll : Göteborg
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Har fortfarande inte gjort något åt mitt knarrande. Knarrandet minskade betydligt när det blev varmare under sommaren 2006. Har inte kört något direkt på vintern men börjat köra mer igen. (Besiktningen i slutet av dec hittade inget glapp.)

Knarret uppstår vid den lilla nigningen när bilen stannar eller rullar igång och är värre på mornar/vid kylig väderlek (runt 10 grader eller kallare).

Jag tvekar inte en sekund på att det är torra kulbultar/spindelleder som knarrar. Jag kommer nog ändå om ett tag att försöka byta ut samtliga, då de har gått snart 21000 mil. En kulbult har bytts, dock också för ganska många mil sedan.
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Post Reply