Twingo 97:a mystiskt startproblem
Moderator: Forumpolisen
Twingo 97:a mystiskt startproblem
Hej
Jag har en Renault Twingo som gör livet surt för mig just nu.
När jag hade varit nere och handlat med bilen startade den inte när jag skulle åka iväg. När man vred fram nyckeln till tändningsläget så slocknade alla lampor och den lilla hastighetsmätarpanelen. Efter en stunds lirkande fick jag dock igång den.
Dagen efter startade den inte alls, med samma fel som tidigare. Jag kunde lirka med nyckeln så att startmotorn vreds runt ett halvt varv och stannade. Om jag fick igång tändningen och slog på just lamporna blev det samma sak som när jag vred om nyckeln, dvs, allt bara dog. Allt annat verkade fungera att slå på och stänga av.
Jag tog ut och kikade på alla säkringar som verkade vara hela. Och efter en lång stunds rotande bland kablar knackade jag med en skruvmejsel på röda batteri kabeln och upptäckte att innerbelysningen slocknade och tändes... Alltså skruvade jag åt kabeln på batteriet och allting verkade fungera när jag slog på tändningen, lamporna fungerade nu också...
Men!
Bilen vägrar nu att starta, oftast går startmotorn bara runt, men ibland tänder den och går i ett par sekunder och dör sedan som om man hade stängt av motorn. Det jag har noterat är att bilens immobilizerlampa blinkar oavsett vilket läge jag har nyckeln i, är det någon som vet om den ska sluta blinka i något läge?
Jag har prövat med extranyckel och fått samma resultat.. Nyckeln har inget batteri i sig, bara någon liten elektronisk manick som jag föreställer mig ska reagera mot något i tändningslåset... Har även prövat att låta nyckeln sitta i i 30 sekunder med tändningen på innan jag startar.. Men nu har jag slut på ideer.. Någon som kan hjälpa mig?
Jag har en Renault Twingo som gör livet surt för mig just nu.
När jag hade varit nere och handlat med bilen startade den inte när jag skulle åka iväg. När man vred fram nyckeln till tändningsläget så slocknade alla lampor och den lilla hastighetsmätarpanelen. Efter en stunds lirkande fick jag dock igång den.
Dagen efter startade den inte alls, med samma fel som tidigare. Jag kunde lirka med nyckeln så att startmotorn vreds runt ett halvt varv och stannade. Om jag fick igång tändningen och slog på just lamporna blev det samma sak som när jag vred om nyckeln, dvs, allt bara dog. Allt annat verkade fungera att slå på och stänga av.
Jag tog ut och kikade på alla säkringar som verkade vara hela. Och efter en lång stunds rotande bland kablar knackade jag med en skruvmejsel på röda batteri kabeln och upptäckte att innerbelysningen slocknade och tändes... Alltså skruvade jag åt kabeln på batteriet och allting verkade fungera när jag slog på tändningen, lamporna fungerade nu också...
Men!
Bilen vägrar nu att starta, oftast går startmotorn bara runt, men ibland tänder den och går i ett par sekunder och dör sedan som om man hade stängt av motorn. Det jag har noterat är att bilens immobilizerlampa blinkar oavsett vilket läge jag har nyckeln i, är det någon som vet om den ska sluta blinka i något läge?
Jag har prövat med extranyckel och fått samma resultat.. Nyckeln har inget batteri i sig, bara någon liten elektronisk manick som jag föreställer mig ska reagera mot något i tändningslåset... Har även prövat att låta nyckeln sitta i i 30 sekunder med tändningen på innan jag startar.. Men nu har jag slut på ideer.. Någon som kan hjälpa mig?
Uppdatering. Har mätt alla säkringar, och relän i hela bilen och sprejat 556 på alla tänkbara och otänkbara ställen, knackat på alla sladdar och allting jag kan komma på.
Det som är underligt är att immobilizerlampan inte slutar blinka oavsett vilket läge nyckeln är i. Utöver det så tänds inte batteri,broms, och oljetryckslampan som de brukar... Är det någon som har en twingo som vet om detta är fallet om man försöker starta med en dörrnyckel tex utan immobilizer sensor. Eller har jag ett elfel?
Det som är underligt är att immobilizerlampan inte slutar blinka oavsett vilket läge nyckeln är i. Utöver det så tänds inte batteri,broms, och oljetryckslampan som de brukar... Är det någon som har en twingo som vet om detta är fallet om man försöker starta med en dörrnyckel tex utan immobilizer sensor. Eller har jag ett elfel?
Hej Kjellin!
Mycket riktigt var bilen utan ström ett tag så att klocka och dylikt nollställdes. Skönt att höra att det kan vara en startspärr som ska slå till i sådant fall. Jag hade misstänkt att en elektrisk felsökning på en verkstad inte skulle sluta på några billiga summor.
Problemet är att bilen från början kommer från tyskland, men men. Jag ringer volvo och hör efter.
Mycket riktigt var bilen utan ström ett tag så att klocka och dylikt nollställdes. Skönt att höra att det kan vara en startspärr som ska slå till i sådant fall. Jag hade misstänkt att en elektrisk felsökning på en verkstad inte skulle sluta på några billiga summor.
Problemet är att bilen från början kommer från tyskland, men men. Jag ringer volvo och hör efter.
Om det är startspärren (som det verkar vara) behöver du bilens kod, Volvo kan ta fram den om den inte finns bland bilens papper. Men det kostar en slant. Man brukar mata in koden genom att räkna antal blinkningar på startspärrslampan och manöverera knapparna till klockan. Det är ett knepigt men Volvo kan nog visa dig hur man gör, dom övar varje gång det byts batteri i en modern Renault!
Tydligen så har jag en av de få modeller som inte går att koda av med nyckel. *suck*
Jag blev slutligen tvungen att byta brickan som sitter i tändningslåset som ska kommunicera med nyckeln. Det jag fick lära mig var att man kan utläsa var felet är någonstans beroende på hur immobilizerlampan blinkar när man slår på tändningen. Oförändrat blink är hur som helst antingen nyckel eller bricka i tändningslås.
Jag blev slutligen tvungen att byta brickan som sitter i tändningslåset som ska kommunicera med nyckeln. Det jag fick lära mig var att man kan utläsa var felet är någonstans beroende på hur immobilizerlampan blinkar när man slår på tändningen. Oförändrat blink är hur som helst antingen nyckel eller bricka i tändningslås.