Oro i onödan? Knarrande ljud
Moderator: Forumpolisen
Oro i onödan? Knarrande ljud
Hallo!
Kanske oroar mig i onödan, men ev. sjuk bil gör mig nervös..[:I]!
För nån dag sedan när jag stängt av motorn och satt kvar i bilen ett tag, så vid minsta rörelse jag gjorde så knarrade det från någonstans i bilen. Detta fenomen upprepade sig i helgen. En kompis körde min bil och när hon stängde av motorn som sade hon att ratten vibrerade och så knarrade det vid minsta rörelse man gjorde.
Tyckte att bilen kändes lite skum när jag körde henne efteråt. Trögare styrning kanske, eller så blir man bara allmänt orolig!!?!
Min tanke var först stötdämparna. Nån slax fjädring som spökar?
Är som sagt ingen x-pert, därför kanske nån på forumet kan säga mig om jag är ute å cyklar...
Har gungat på bilen och inte sett/hört nåt skumt. Ryckt i däcken fram...även kollat bultarna ifall nån skulle ha försökt roa sig med att sno däcken. Nothing.
Suck..[:(] Hoppas att allt är OK! Skall ta henne på en provtur å känna efter om hon känns skum.
Vad är det normalt som kan ge knarrande ljud i bilen när man rör sig?
Kan ju vara bra att veta vad det kan röra sig om..
Tack på förhand, för ev. tips!
Kanske oroar mig i onödan, men ev. sjuk bil gör mig nervös..[:I]!
För nån dag sedan när jag stängt av motorn och satt kvar i bilen ett tag, så vid minsta rörelse jag gjorde så knarrade det från någonstans i bilen. Detta fenomen upprepade sig i helgen. En kompis körde min bil och när hon stängde av motorn som sade hon att ratten vibrerade och så knarrade det vid minsta rörelse man gjorde.
Tyckte att bilen kändes lite skum när jag körde henne efteråt. Trögare styrning kanske, eller så blir man bara allmänt orolig!!?!
Min tanke var först stötdämparna. Nån slax fjädring som spökar?
Är som sagt ingen x-pert, därför kanske nån på forumet kan säga mig om jag är ute å cyklar...
Har gungat på bilen och inte sett/hört nåt skumt. Ryckt i däcken fram...även kollat bultarna ifall nån skulle ha försökt roa sig med att sno däcken. Nothing.
Suck..[:(] Hoppas att allt är OK! Skall ta henne på en provtur å känna efter om hon känns skum.
Vad är det normalt som kan ge knarrande ljud i bilen när man rör sig?
Kan ju vara bra att veta vad det kan röra sig om..
Tack på förhand, för ev. tips!
Konsulterade en kille på jobbet om det knarrande ljudet, och han trodde att det ev. kunde vara att det regnat (eller att man kört i vatten) och att det kommit upp sand/grus i diverse delar (fjädring etc). Eller att det kunde vara gummibussningar som torkat?
Hörde som sagt inget när jag åkte till jobbet idag...fyllde på luft i däcken och "tittade henne i gapet" när motorn gick.
Tror inte att det är handbromsen som spökar...men man vet ju aldrig!
Smörjde upp bromsar bak + handbroms i våras, så det borde väl vara OK?
Snart dax för 8000-mila service, så jag får väl följa med och rådfråga min renault-doktor om inte ljudet försvinner.
Jag har som sagt bara hört det 2 ggr än så länge.
[:I] Kanske sjukt att man bryr sig så mycket om en bil, men hon är väldigt speciell...[;)]
Får jag reda på vad det är så talar jag givetvis om det, ifall det finns andra som behöver veta.
Hörde som sagt inget när jag åkte till jobbet idag...fyllde på luft i däcken och "tittade henne i gapet" när motorn gick.
Tror inte att det är handbromsen som spökar...men man vet ju aldrig!
Smörjde upp bromsar bak + handbroms i våras, så det borde väl vara OK?
Snart dax för 8000-mila service, så jag får väl följa med och rådfråga min renault-doktor om inte ljudet försvinner.
Jag har som sagt bara hört det 2 ggr än så länge.
[:I] Kanske sjukt att man bryr sig så mycket om en bil, men hon är väldigt speciell...[;)]
Får jag reda på vad det är så talar jag givetvis om det, ifall det finns andra som behöver veta.
Hej!
En vanlig orsak til "knarr" i framvagnen är "torra" spindelleder. Dagens spindelleder har skålar av nylon i vilka stålkulan är lagrad. När fettet av en eller annan orsak lämnat glidytorna så kommer dessa att ge ifrån sig ljud, framförallt när fjädringen komprimeras(det behövs inte mycket för att ljudet skall höras). Diagnos ställs liggande på asfalten med handen på spindelleden och kompisen försiktigt omväxlande komprimerande, dekomprimerande framvagnen.
En vanlig orsak til "knarr" i framvagnen är "torra" spindelleder. Dagens spindelleder har skålar av nylon i vilka stålkulan är lagrad. När fettet av en eller annan orsak lämnat glidytorna så kommer dessa att ge ifrån sig ljud, framförallt när fjädringen komprimeras(det behövs inte mycket för att ljudet skall höras). Diagnos ställs liggande på asfalten med handen på spindelleden och kompisen försiktigt omväxlande komprimerande, dekomprimerande framvagnen.
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Yr</i>
<br />En vanlig orsak til "knarr" i framvagnen är "torra" spindelleder.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ungefär hur lång är livslängden på spindelleder? Är det nödvändigt att byta dem eller går det att köra såhär ett tag? Vad händer i värsta fall?
Mvh,
<br />En vanlig orsak til "knarr" i framvagnen är "torra" spindelleder.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ungefär hur lång är livslängden på spindelleder? Är det nödvändigt att byta dem eller går det att köra såhär ett tag? Vad händer i värsta fall?
Mvh,
En vanlig orsak til "knarr" i framvagnen är "torra" spindelleder. Dagens spindelleder har skålar av nylon i vilka stålkulan är lagrad. När fettet av en eller annan orsak lämnat glidytorna så kommer dessa att ge ifrån sig ljud, framförallt när fjädringen komprimeras(det behövs inte mycket för att ljudet skall höras). Diagnos ställs liggande på asfalten med handen på spindelleden och kompisen försiktigt omväxlande komprimerande, dekomprimerande framvagnen.
Hej "YR"!
Du kan inte tänka dig att starta en brevkurs för kunskapstörstande flickor? [;)] Har letat å letat i alla möjliga kurskataloger...Folkuniversitetet, ABF, Medborgarskolan etc etc..men - ingen kurs "lär dig (s-)meka din Renault". [:(]
Är det en komplicerad "operation" att smörja om det behövs? Kanske lätt att kolla när man gör 8000-mila servicen?
Hej "YR"!
Du kan inte tänka dig att starta en brevkurs för kunskapstörstande flickor? [;)] Har letat å letat i alla möjliga kurskataloger...Folkuniversitetet, ABF, Medborgarskolan etc etc..men - ingen kurs "lär dig (s-)meka din Renault". [:(]
Är det en komplicerad "operation" att smörja om det behövs? Kanske lätt att kolla när man gör 8000-mila servicen?
Hej kmfdm!
Jag känner redan idag att jag ägnar mig åt någon form av "brevkurs" genom att delta i detta forum. Kan berätta för dig att jag har ett förflutet som lärare i bilelektronik(100 år sedan känns det som) och därför är förtrogen med den litteratur som används i dessa utbildningar. Dessa kan jag varmt rekomendera!
Vad gäller smöjning av "knarrande" spindelleder så såg jag vid något tillfälle en grabb som använde en injektionsspruta, vilken han stack in genom gummidamasken och på så sätt "injecerade" smörjmedel. Det finns speciella smörjmedel för nylonlagringar.
Jag känner redan idag att jag ägnar mig åt någon form av "brevkurs" genom att delta i detta forum. Kan berätta för dig att jag har ett förflutet som lärare i bilelektronik(100 år sedan känns det som) och därför är förtrogen med den litteratur som används i dessa utbildningar. Dessa kan jag varmt rekomendera!
Vad gäller smöjning av "knarrande" spindelleder så såg jag vid något tillfälle en grabb som använde en injektionsspruta, vilken han stack in genom gummidamasken och på så sätt "injecerade" smörjmedel. Det finns speciella smörjmedel för nylonlagringar.
Fuzzion!
Enda praktiska "mekarkursen" jag varit på var genom motormännen (är medlem, dock inte aktiv [:I])...Kursen hette "kvinna och bil" och vi skrapade bara lite lite på ytan. Byta däck, byta luftfilter, kolla vätskor å lite sånt där kryddat med manöverkörning. Nyttigt i och för sig. KÄndes dock lite fånigt att kursen vände sig bara till kvinnor. Det finns ju män som inte kan göra mera än tanka bilen åxxå!
Känns inte som om man vill kasta sig över bilen och praktisera "learning by doing" i allt för stor utsträckning. Det kan ju kosta stora pengar...
Får väl undersöka om det finns några föreningar/studieförbund där det ev. finns möjlighet att utveckla sitt bilägande ytterligare. [:)]
...några dagar senare:
Har sökt på nätet, men bara hittat intressanta gymnasie och påbyggnadsutbildningar. Inget för intresserade fritidsmekare.
Enda praktiska "mekarkursen" jag varit på var genom motormännen (är medlem, dock inte aktiv [:I])...Kursen hette "kvinna och bil" och vi skrapade bara lite lite på ytan. Byta däck, byta luftfilter, kolla vätskor å lite sånt där kryddat med manöverkörning. Nyttigt i och för sig. KÄndes dock lite fånigt att kursen vände sig bara till kvinnor. Det finns ju män som inte kan göra mera än tanka bilen åxxå!
Känns inte som om man vill kasta sig över bilen och praktisera "learning by doing" i allt för stor utsträckning. Det kan ju kosta stora pengar...
Får väl undersöka om det finns några föreningar/studieförbund där det ev. finns möjlighet att utveckla sitt bilägande ytterligare. [:)]
...några dagar senare:
Har sökt på nätet, men bara hittat intressanta gymnasie och påbyggnadsutbildningar. Inget för intresserade fritidsmekare.
Knarrande spindelleder? Finns det alltså ett missljud som min gamla R19 inte har... nu blir jag ju sur [;)] Jag trodde den täckte in hela registret! Sticka hål på bälgar med injektionsspruta skulle jag nog inte göra, tanken är nog att de ska vara så vattentäta som möjligt... bättre då att försöka lyfta en kant på bälgen och pytsa in fett eller olja
Sen skulle jag kolla att nedre stödämparbultarna bak är åtdragna (de syns om man tittar in under bilen från bakänden) samt att bultarna som håller sub-ramen (som motorn står på) mot karossen är väl åtdragna. Lägg på fullt rattutslag åt höger och titta in bakom vänster framhjul. Ungefär en decimeter bakom drivaxeln under väggen mot motorrummet sitter en stor bult skruvad underifrån uppåt. Samma sak på andra sidan. Sen finns ett par bultar framtill men de kommer man inte åt utan att plocka bort stötfångare mm. Men de är nog mindre kritiska ur knarrsynpunkt.
Efter att ha gått bet (som vanligt) på dessa skulle jag ha riktat misstankar mot stötdämparna...
Yr, får man lägga en droppe olja på kolvstången för att smörja o-ringstätningen i dämparen eller ställer man till med något då? Kolvstången är skyddad av en plastbälg typ dragspel där den sitter inne i fjädern, trycker man ihop bälgen tittar stången fram...
Sen skulle jag kolla att nedre stödämparbultarna bak är åtdragna (de syns om man tittar in under bilen från bakänden) samt att bultarna som håller sub-ramen (som motorn står på) mot karossen är väl åtdragna. Lägg på fullt rattutslag åt höger och titta in bakom vänster framhjul. Ungefär en decimeter bakom drivaxeln under väggen mot motorrummet sitter en stor bult skruvad underifrån uppåt. Samma sak på andra sidan. Sen finns ett par bultar framtill men de kommer man inte åt utan att plocka bort stötfångare mm. Men de är nog mindre kritiska ur knarrsynpunkt.
Efter att ha gått bet (som vanligt) på dessa skulle jag ha riktat misstankar mot stötdämparna...
Yr, får man lägga en droppe olja på kolvstången för att smörja o-ringstätningen i dämparen eller ställer man till med något då? Kolvstången är skyddad av en plastbälg typ dragspel där den sitter inne i fjädern, trycker man ihop bälgen tittar stången fram...
Hej Erik R19!
En sak skall sägas som hedrar dig, du känner inte till diametern hos en injektionsnål(kan alltså inte vara sprutnarkoman). Om du sticker in den i gummidamasken så kan jag garantera dig att den inte lämnar något synbart hål efter sig. Att lyfta dammskyddet på en i bilen monterad spindelled låter sig inte göras så enkelt. Visst kan du smörja kolvstången, men gör detta med en hydraulolja(kolstångstätningen tål nämligen inte en vanlig smörjolja). Det "knarr" som man ibland kan uppfatta från stötdämparna är ljudet från en torr kolvstång som löper mot styrbussningen(nylon) i dämparen. Skall man lyckas med smörjningen får man nog vara ganska ihärdig, eftersom kolvtätningen tätar lika bra utifrån som inifrån.
En sak skall sägas som hedrar dig, du känner inte till diametern hos en injektionsnål(kan alltså inte vara sprutnarkoman). Om du sticker in den i gummidamasken så kan jag garantera dig att den inte lämnar något synbart hål efter sig. Att lyfta dammskyddet på en i bilen monterad spindelled låter sig inte göras så enkelt. Visst kan du smörja kolvstången, men gör detta med en hydraulolja(kolstångstätningen tål nämligen inte en vanlig smörjolja). Det "knarr" som man ibland kan uppfatta från stötdämparna är ljudet från en torr kolvstång som löper mot styrbussningen(nylon) i dämparen. Skall man lyckas med smörjningen får man nog vara ganska ihärdig, eftersom kolvtätningen tätar lika bra utifrån som inifrån.
Jag misstänker att jag har exakt samma fel som du, jag har dock mer ett skramlande ljud än knarrande.
Jag hörde mig för hos en snubbe som är väldigt duktig på mek och när jag berättade att det låter mer på morgonen bilen är kall så var han helt övertygad om att det var dämparna som vara felet.
Priset för dessa är dock inte så roligt. Det är väl brukligt att man byter fjädrar samtidigt som dämpare och då skulle kostnaden bli 5100 på mekonomen (2 fjädrar + 4 dämpare)
Finns det någon som vet om det finns något billigare alternativ.
Tyvärr säljer ju inte biltema dessa pryttlar för Laguna.
Jag hörde mig för hos en snubbe som är väldigt duktig på mek och när jag berättade att det låter mer på morgonen bilen är kall så var han helt övertygad om att det var dämparna som vara felet.
Priset för dessa är dock inte så roligt. Det är väl brukligt att man byter fjädrar samtidigt som dämpare och då skulle kostnaden bli 5100 på mekonomen (2 fjädrar + 4 dämpare)
Finns det någon som vet om det finns något billigare alternativ.
Tyvärr säljer ju inte biltema dessa pryttlar för Laguna.