Lastkännande Ventil

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Lastkännande Ventil

Post by zod »

Fick en 2´a på besiktningen för "Lastkännande ventil, saknar möjlighet att fungera"

Antar att det är den som sitter bakom reservhjulet och lite vid sidan av
sista ljuddämparen. Kan nån förklara hur den skall fungera? Ska den fördela bromsverkan beroende på vikt eller nått sånt??

Den ser ut som en klump som det går in ett par bromsrör i och sedan sitter det en fjäder, denna fjäder är på min väldigt kass. Gissar på att det är den som strular.

Nån här kanske haft problem med denna tidigare?
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Det är väl som så att ju mer man lastar, desto lägre blir bilen och då behöver man mer bromsverkan där bak. Det är det den ska se till att reglera.

Tillägger att jag inte vet hur den fungerar men kan tänka mig att det bör vara såhär. Kommer förhoppningsvis ett svar med mer kunnande bakom inom en snar framtid.

Kanske bara är fjädern som behöver bytas? Eller går det att justera denna på något sätt? Kan vara bra att veta inför framtiden :-)
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Norden</i>
<br />Det är väl som så att ju mer man lastar, desto lägre blir bilen och då behöver man mer bromsverkan där bak. Det är det den ska se till att reglera.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

dooh, nu när jag hör det låter det plötsligtså självklart. :)

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Kanske bara är fjädern som behöver bytas? Eller går det att justera denna på något sätt? Kan vara bra att veta inför framtiden :-)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det går att ställa fjädern, eller det gick när den var ny ättare sagt, nu är den alldeles sönderrostad. Får hoppas att reservdelsbilen har en i bättre skick.
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Orsaken till att man har en lastkännande ventil i kretsen för bakbromsarna är att man vill undvika att bakhjulen låser sig vid en kraftig inbromsning(viktförskjutning mot framhjulen). När du lastar bilen(antingen i bagagerummet eller i lastutrymmet) så kommer viktfördelningen att tillåta mer bromskraft på bakhjulen utan att dessa låser sig, och på så sätt förkorta bromssträckan. De flesta lastkännande ventiler är justerbara och tillåter därmed ägaren att själv bestämma hur han eller hon vill "balansera" bromsarna.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

För mig som samlar Renault 4 är det lite kul att denna bil var först i världen som familjebil med bromfördelningsventil till bakhjulen 1962! Men i början var det enkela grejor; en fjäderventil som stänger vid 36 kg tryck och dessa ventiler fungerar alltid även på 40 år gamla bilar. Med tiden (1972) fick även R4 en "lastkännande" ventil från R5 och därmed problem! Var och en som sett konstruktionen med fjädrar och "sk*t" mitt i saltsmörjan bakom bakhjulet förstår att detta fungarar bara inte i nordiskt klimat! (OBS detta är brittisk teknik "Girling" icke fransk!)
Det är bara att byta enheten den går inte att laga. Men den är inte så gräsligt dyr hos Autofrance. Det brukar vara svårt att få loss nipplarna så nya bromsrör brukat också få ingå.
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by h.kjellin</i>
<br />För mig som samlar Renault 4 är det lite kul att denna bil var först i världen som familjebil med bromfördelningsventil till bakhjulen 1962! Men i början var det enkela grejor; en fjäderventil som stänger vid 36 kg tryck och dessa ventiler fungerar alltid även på 40 år gamla bilar. Med tiden (1972) fick även R4 en "lastkännande" ventil från R5 och därmed problem! Var och en som sett konstruktionen med fjädrar och "sk*t" mitt i saltsmörjan bakom bakhjulet förstår att detta fungarar bara inte i nordiskt klimat! (OBS detta är brittisk teknik "Girling" icke fransk!)
Det är bara att byta enheten den går inte att laga. Men den är inte så gräsligt dyr hos Autofrance. Det brukar vara svårt att få loss nipplarna så nya bromsrör brukat också få ingå.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">


Tack för den intressanta infon. Och som sagt idiotisk placering. Ska ringa AutoFrance för prisuppgift snarast.
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

h.kjellin!
kg är inte en enhet för tryck, det är enheten för massa. Rätt skall vara rätt.
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Yr</i>
<br />h.kjellin!
kg är inte en enhet för tryck, det är enheten för massa. Rätt skall vara rätt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Anges i "Pascal" eller är jag helt fel? Men hur många tänker på det. Känns mer naturligt att säga kg i detta fall tycker jag, även om det inte är rätt.
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Det är en sak att säga det, en annan sak att skriva det. När du och flera med dig i talspråk använder begreppet "kilo", som i och för sig är ett prefix och betyder ett tusen(1000), så syftar ni på den enhet för tryck som heter kp/cm2(kilopond per kvadratcentimeter). Nej, det är aldrig rätt att använda felaktiga begrepp, speciellt inte i ett forum som läses av så många.
Som svar på din fråga, ja enheten för tryck är Pascal. Eftersom enheten Pascal är en så "liten" enhet så använder man i dessa sammanhang MPa(megapascal, där M står för en miljon) som är en multippelenhet till skillnad från grundenheten Pascal. En annan mycket använd enhet för tryck är bar, som i stort sett har samma storlek som enheten kp/cm2, vilken i sin tur är exakt lika stor som enheten at.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Käre YR! Jag beklagar mycket att mina språkliga färdigheter numera inte tycks räcka för att skriva inlägg på detta forum.
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

h.kjellin!
Eftersom jag inte har en sådan relation till dig så kan jag inte annat än att uppfatta början av ditt inlägg som en smula ironiskt. Jag betackar mig för dylika insinuationer.

Skall jag tolka din kommentar som ett fösvar för att man kan skriva direkt felaktiga enheter i detta forum och sedan skylla det på sina språkliga färdigheter? I mina ögon verkar det snarare vara som om det är dom tekniska färdigheterna som har brister. En annan sak, om man blir upplyst om något som är felaktigt så vore det kanske på sin plats att tacka för informationen och vara tacksam för att man lärt sig något nytt. Iofs var det inte riktat till dig utan bara ett tillrättaläggande i all välmening. Jag undrar om du verkligen läst min replik ordentligt? Där redogjorde jag för anledningen till att jag uppmärksammade den felaktiga enheten.
User avatar
karl j
Posts: 38
Joined: 30 Jun 2005, 09:43
Location: Malmö

Post by karl j »

Jag fick samma fel på min bil förra veckan, "Lastkännande ventil, saknar möjlighet att fungera", jag tolkade det som att ventilen fungerar men att armen har rostat fast och hoppades på att fixa det hela med lite WD-40/5-56. Har jag helt fel?
User avatar
karl j
Posts: 38
Joined: 30 Jun 2005, 09:43
Location: Malmö

Post by karl j »

Jag har nu sprejjat och knackat lite och armen kan vippa och dra kolven fram och tillbak ca 4 mm. Åkte sen och besiktade bilen och de godkännde det hela. :D
Post Reply