batteriet drar ur o bilen dör
Moderator: Forumpolisen
batteriet drar ur o bilen dör
Har precis bytt generator på min renault 5. då den drog ur batteriet så bilen dör efter ca 20min åkande.
Men jag har samma problem fortfarande! Lamporna blir svagare o svagare innan bilen dör. Går att starta den med hjälp batteri.
Nån idé på va de kan vara?
Men jag har samma problem fortfarande! Lamporna blir svagare o svagare innan bilen dör. Går att starta den med hjälp batteri.
Nån idé på va de kan vara?
Ja du.. har inte så jätte stor koll på exakt vart de sitter.. Men kolla på: http://wwwzmitac.iinf.polsl.gliwice.pl/ ... /index.htm
Där kanske de står nåt vettigt.
Där kanske de står nåt vettigt.
Hej!
Till att börja med är ett relä något som endast kan inta två lägen, till eller ifrån. En sådan strömställare duger inte till att reglera laddningsspänningen från en generator. Rätt benämning är laddningsregulator. Denna komponent är betydligt mer komplicerad och förmår att styra strömmen till magnetiseringslindningen på ett sätt som garanterar rätt laddningsspänning under alla driftförhållanden. Även bilar från 80-talet hade inbyggd laddningsregulator. Efter vad jag förstår så ligger inte ditt problem i en felaktig generator(vore märkligt om ingen av två generatorer skulle ladda). Av den orsaken misstänker jag att du har ett startbatteri med för hög inre resistans. Detta gör att generatorn får svårt att driva en ström genom det(laddströmmen). Mitt förslag till dig är att kosta på dig ett nytt startbatteri(vad många inte känner till är att dagens startbatterier är färskvara). Själv låter jag aldrig mitt sitta i mer än 4 år. Jag förstå att efter detta kommer många att skriva att dom minsann haft sina startbatterier i så och så många år, men det ändrar inte min inställning om att dessa är färskvara! Om ingen annat argument biter så är kallstarter under kyliga vinterdagar inget lämpligt tillfälle att konstatera att startbatteriet inte hade förmågan att lämna för start tillräcklig startström.
Till att börja med är ett relä något som endast kan inta två lägen, till eller ifrån. En sådan strömställare duger inte till att reglera laddningsspänningen från en generator. Rätt benämning är laddningsregulator. Denna komponent är betydligt mer komplicerad och förmår att styra strömmen till magnetiseringslindningen på ett sätt som garanterar rätt laddningsspänning under alla driftförhållanden. Även bilar från 80-talet hade inbyggd laddningsregulator. Efter vad jag förstår så ligger inte ditt problem i en felaktig generator(vore märkligt om ingen av två generatorer skulle ladda). Av den orsaken misstänker jag att du har ett startbatteri med för hög inre resistans. Detta gör att generatorn får svårt att driva en ström genom det(laddströmmen). Mitt förslag till dig är att kosta på dig ett nytt startbatteri(vad många inte känner till är att dagens startbatterier är färskvara). Själv låter jag aldrig mitt sitta i mer än 4 år. Jag förstå att efter detta kommer många att skriva att dom minsann haft sina startbatterier i så och så många år, men det ändrar inte min inställning om att dessa är färskvara! Om ingen annat argument biter så är kallstarter under kyliga vinterdagar inget lämpligt tillfälle att konstatera att startbatteriet inte hade förmågan att lämna för start tillräcklig startström.
tack för tipsen grabbar!
Mätte upp spänningen idag 12v fick ja sen när ja slog igång bilen så sjönk den till 11.7 så generatorn kan ju inte ladda som de ska.
Kolla vid generatorn så går ju kablarna från generatorn till en dosa som sitter vidkylaren.
Är de laddningsregulatorn? den som kexat ihop?
Batteriet ja har är helt nytt så de kan inte va de heller.
TAcksam för tipps!
Mätte upp spänningen idag 12v fick ja sen när ja slog igång bilen så sjönk den till 11.7 så generatorn kan ju inte ladda som de ska.
Kolla vid generatorn så går ju kablarna från generatorn till en dosa som sitter vidkylaren.
Är de laddningsregulatorn? den som kexat ihop?
Batteriet ja har är helt nytt så de kan inte va de heller.
TAcksam för tipps!
Hej!
Som det låter av dina spänningsmätningar så känner batteriet inte av någon laddström. Felet kan vara så enkelt som att kabeln från generatorns B+ uttag ej har kontakt med batteriets + pol. Den "dosa" som du talar om är inte spänningsregulatorn men kan mycket väl vara en kopplingspunkt för bla kabeln mellan generatorn och batteriet(strömmatningskabeln). Orsaken till att spänningen sjunker när du kör motorn är att du förbrukar en del ström för att hålla motorn igång. Om mina teorier håller så skulle problemet gå att lösa genom att en kabel tillverkades och därefter anslöts mellan generatorns B+ och batteriets + pol.
Som det låter av dina spänningsmätningar så känner batteriet inte av någon laddström. Felet kan vara så enkelt som att kabeln från generatorns B+ uttag ej har kontakt med batteriets + pol. Den "dosa" som du talar om är inte spänningsregulatorn men kan mycket väl vara en kopplingspunkt för bla kabeln mellan generatorn och batteriet(strömmatningskabeln). Orsaken till att spänningen sjunker när du kör motorn är att du förbrukar en del ström för att hålla motorn igång. Om mina teorier håller så skulle problemet gå att lösa genom att en kabel tillverkades och därefter anslöts mellan generatorns B+ och batteriets + pol.
Laddningsregulatorn försvann väl exakt samtidigt som likströmgeneratorn lämnade plats för växelströmsgeneratorn?
Jag har inte sett någon växelströmsgenerator som inte haft inbyggd transistoriserad spänningsregulator... men det kanske finns såna?
Upptäckte nyligen att jordflätan mellan växellådan och vänster framskärm var avnött till 95% på min gamla R19, värt att kolla. Flätan får slita hund med vibration, salt och fukt där den sitter..
Jag har inte sett någon växelströmsgenerator som inte haft inbyggd transistoriserad spänningsregulator... men det kanske finns såna?
Upptäckte nyligen att jordflätan mellan växellådan och vänster framskärm var avnött till 95% på min gamla R19, värt att kolla. Flätan får slita hund med vibration, salt och fukt där den sitter..
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Yr</i>
<br />Hej!
Som det låter av dina spänningsmätningar så känner batteriet inte av någon laddström. Felet kan vara så enkelt som att kabeln från generatorns B+ uttag ej har kontakt med batteriets + pol. Den "dosa" som du talar om är inte spänningsregulatorn men kan mycket väl vara en kopplingspunkt för bla kabeln mellan generatorn och batteriet(strömmatningskabeln). Orsaken till att spänningen sjunker när du kör motorn är att du förbrukar en del ström för att hålla motorn igång. Om mina teorier håller så skulle problemet gå att lösa genom att en kabel tillverkades och därefter anslöts mellan generatorns B+ och batteriets + pol.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Testade att lägga en kabel mellan + polen på generatorn och på batteriets + men inget utslag. fast de va 2st kablar som gick från generatorn. en röd och en gul. ena stod de + på den andra L på.
Är de generatorn trots allt som e paj eller ska man koppla ihop + kabeln + kabeln L mot batteriets +?
<br />Hej!
Som det låter av dina spänningsmätningar så känner batteriet inte av någon laddström. Felet kan vara så enkelt som att kabeln från generatorns B+ uttag ej har kontakt med batteriets + pol. Den "dosa" som du talar om är inte spänningsregulatorn men kan mycket väl vara en kopplingspunkt för bla kabeln mellan generatorn och batteriet(strömmatningskabeln). Orsaken till att spänningen sjunker när du kör motorn är att du förbrukar en del ström för att hålla motorn igång. Om mina teorier håller så skulle problemet gå att lösa genom att en kabel tillverkades och därefter anslöts mellan generatorns B+ och batteriets + pol.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Testade att lägga en kabel mellan + polen på generatorn och på batteriets + men inget utslag. fast de va 2st kablar som gick från generatorn. en röd och en gul. ena stod de + på den andra L på.
Är de generatorn trots allt som e paj eller ska man koppla ihop + kabeln + kabeln L mot batteriets +?
R5, prova koppla in voltmetern direkt på generatorn mellan utgående +12V kabelsko och generatorns stomme. Där ska det vara ungefär 13.6-14V när motorn går om nu inte batteriet är tomt och lastar ner alltför mycket... Men om du varvar lite ska du i alla fall se att spänningen klättrar mot 13.6. Då vet du att generatorn laddar.
Har du 13.6V på generatorn men bara 12V på batteriet får du börja felsöka kablar, kopplingsdosor och jordflätor.
Har du 13.6V på generatorn men bara 12V på batteriet får du börja felsöka kablar, kopplingsdosor och jordflätor.
hej!
Då tror jag att vi klarat av "laddningssidan" av generatorn. Nu är det kanske dax att titta på fältströmmen. För att generatorn skall kunna "ta upp laddning" så kräver den en fältström(denna är mycket liten i inledningsskedet) när tändningen är tillslagen. Detta görs på två sätt. Det första och enklaste är att ta fältströmmen genom kontrollampan för laddningen. OBS om lampan är trasig så kommer generatorn inte att börja ladda. Det andra sättet att ge generatorn den initierande fältströmmen är genom ett relä som sluter när tändningen slås till. Uttaget för fältstömmen hos generatorn är märkt DF. Det skall tilläggas att när generatorn väl börjat ladda så kommer naturligtvis fältströmmen att tas från D+ (på denna del i generatorn finns ström endast när generatorn laddar). För att kontrollera om felet ligger i kretsen för fältströmmen så kan man tillverka en kabel vilken ansluts till generatorns fältuttag(DF) och batteriets + pol. Det räcker med att ansluta vid batteriet under några sekunder(motorn skall naturligtvis vara igång under denna övning). Efter vad jag förstår av vad du tidigare skrivit så är det mycket troligt att din bil är utrustad med ett relä för initieringen av fältströmmen. För att undvika missförstånd så bör det tilläggas att de första växelströmsgeneratorerna hade laddningsregulatorer som inte var inbyggda i generatorn. Dessa var anslutna till generatorn vid DF-uttaget. Trots att vi idag har inbyggda regulatorer så finns DF- uttaget kvar av tidigare nämda skäl.
PS Din bil är inte sååå gammal!
Då tror jag att vi klarat av "laddningssidan" av generatorn. Nu är det kanske dax att titta på fältströmmen. För att generatorn skall kunna "ta upp laddning" så kräver den en fältström(denna är mycket liten i inledningsskedet) när tändningen är tillslagen. Detta görs på två sätt. Det första och enklaste är att ta fältströmmen genom kontrollampan för laddningen. OBS om lampan är trasig så kommer generatorn inte att börja ladda. Det andra sättet att ge generatorn den initierande fältströmmen är genom ett relä som sluter när tändningen slås till. Uttaget för fältstömmen hos generatorn är märkt DF. Det skall tilläggas att när generatorn väl börjat ladda så kommer naturligtvis fältströmmen att tas från D+ (på denna del i generatorn finns ström endast när generatorn laddar). För att kontrollera om felet ligger i kretsen för fältströmmen så kan man tillverka en kabel vilken ansluts till generatorns fältuttag(DF) och batteriets + pol. Det räcker med att ansluta vid batteriet under några sekunder(motorn skall naturligtvis vara igång under denna övning). Efter vad jag förstår av vad du tidigare skrivit så är det mycket troligt att din bil är utrustad med ett relä för initieringen av fältströmmen. För att undvika missförstånd så bör det tilläggas att de första växelströmsgeneratorerna hade laddningsregulatorer som inte var inbyggda i generatorn. Dessa var anslutna till generatorn vid DF-uttaget. Trots att vi idag har inbyggda regulatorer så finns DF- uttaget kvar av tidigare nämda skäl.
PS Din bil är inte sååå gammal!