Usel kvalitet, tyvärr

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Usel kvalitet, tyvärr

Post by lljungberg »

Troligen har min slutväxel gått sönder, bilen låter rätt mycket. Trodde det var yttre knuten på drivaxeln, men verkstan säger att den är ok, ljudet kommer från växellådan. Att köpa ny (otänkbart) skulle gå på över 30.000 kronor! Sedan tillkommer nästan 10.000 i arbete. Dvs över hälften av bilens värde!!! Bilen är en Scenic -99 med F3R-motorn (115 hk, 2liter).
Är det någon som vet om någon som kan renovera slutväxel och vad det kan gå på?
Är det ett känt problem? Bilen är lite över 5 år och har gått mindre än 15.000 mil! Därav överskriften...
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Låter som ett riktigt oflyt, har ej hört att det hänt någon annan.. Är det ett konstaterat fel ? Ibland kan oljebyte göra underverk. Har du pratat med Renault ? Har du tur kanske du kan få lite rabatt, lådan ska ju hålla mer än 15.000mil /Christer
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Det är lite svårt att höra varifrån oljudet kommer, men med stetoskop har verkstan konstaterat att det är växellådan (lyft bilen och kört på fyran), men att det skulle vara slutväxeln är min gissning, eftersom ljudet är oavhängigt av växel. Däremot ökar det när man svänger, alltså drar jag slutsatsen att det är just slutväxeln.
Oljebyte bad jag dem göra, ska köra lite idag så får vi se, men den första reaktionen var att det inte hjälpte.
Har inte pratat med Renault än, har du någon central kontaktperson man kan ringa?
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Kundtjänst Göteborg, 031-325 09 00 Hota med M och den samlade pressen [;)] /Christer
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Hmmm, sånt här mår inte förtroendet bra av... Jag börjar ana att dessa bilar är byggda för ett intensivt men kort liv i paristrafiken.
Har du kollat om Autofrance kan få fram en renoverad låda?
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Erik: nej, inte ännu. Tänkte gå på Renault först så får vi se! Jag hoppas att de kan göra något iallafall.
Tack för tips och telefonnummer Christer!
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Finns det inga lådor på skroten ? skulle max betala 4000:- för en låda där. Sen hitta någon som byter den för 2000:- det är betydligt billigare !

Du har inte kört med ojämt mönster på framdäcken eller olika dimensioner tex vid användning av reservhjulet ! Såndana saker gör att det sliter ovanligt mycket på lådan.
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Nix, jag har inte kört med konstiga däck eller så. Men vad tidigare ägare gjort vet man ju aldrig!
Kontakta skroten är ett par steg bort.
Vet du någon som kan fixa det för 2000:-? Mekonomverkstan vill ha strax under 10.000, visserligen inkl ny koppling men ändå!
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by chh</i>
<br />Kundtjänst Göteborg, 031-325 09 00 Hota med M och den samlade pressen [;)] /Christer
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Svar: nej vi vet inget, vi har inte hand om garantiärenden, vi vill inget göra kort sagt. Ska ner till verkstan och kräva att de svarar hur de ska fixa detta!
Maken till nochalans... Först ville de inte ens koppla mig! Hade jag vetat att de hanterar kunder så här så skulle det inte blivit en Renault!
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Jag har svårt att tro att det är slutväxeln som är orsaken till missljudet. Om du har en skada antingen hos kronhjulet eller pinjongen så ger detta ett missljud när du belastar slutväxeln. Detta provar man under färd. Först acceleration, därefter jämn fart för att avsluta med retardation(motorbroms). Har du en skada så hör du missljud antingen vid acceleration eller retardation. Mycket sällan är skadan så omfattande att missljud hörs vid båda tillfällena. Du säger:
- Däremot ökar det när man svänger, alltså drar jag slutsatsen att det är just slutväxeln.
Jag säger:
- Det enda som skiljer hur slutväxeln arbetar vid färd rakt fram och i sväng är diffrentialhjulen. Om skadan skulle sitta där så hade du inget missljud vid färd rakt fram.

Eftersom jag förmodar att missljudet alltid är närvarande så skall jag försöka mig på en analys. Då du säger att ljudet påverkas av hur hjulen står(vridna, ej vridna) så kan en förlängning/förkortning av drivaxeln (om än väldigt liten) misstänkas vara orsaken. Om dom inre drivmnutarna är fixerade vid tappen i diffrentialen med låspinnar så finns möjligheten att tappen och därmed också hela diffrentialen påverkas av en axiell kraft. Om det nu förhåller sig på det viset så kan det mycket väl vara så att det är ett diffrentiallager som är skadat(eftersom lagret är monterat i en hållare som sedan är monterad i växellådshuset(resonanslåda) så behövs det inte stor skada förrän den upplevs som "störande ljud".
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lljungberg</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by chh</i>
<br />Kundtjänst Göteborg, 031-325 09 00 Hota med M och den samlade pressen [;)] /Christer
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Svar: nej vi vet inget, vi har inte hand om garantiärenden, vi vill inget göra kort sagt. Ska ner till verkstan och kräva att de svarar hur de ska fixa detta!
Maken till nochalans... Först ville de inte ens koppla mig! Hade jag vetat att de hanterar kunder så här så skulle det inte blivit en Renault!

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jösses, tur att du inte var i närheten av Göteborg, då skulle du väl åkt dit och visat näven, heheh. [:p]
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Yr</i>
<br />Hej!
Jag har svårt att tro att det är slutväxeln som är orsaken till missljudet. Om du har en skada antingen hos kronhjulet eller pinjongen så ger detta ett missljud när du belastar slutväxeln. Detta provar man under färd. Först acceleration, därefter jämn fart för att avsluta med retardation(motorbroms). Har du en skada så hör du missljud antingen vid acceleration eller retardation. Mycket sällan är skadan så omfattande att missljud hörs vid båda tillfällena. Du säger:
- Däremot ökar det när man svänger, alltså drar jag slutsatsen att det är just slutväxeln.
Jag säger:
- Det enda som skiljer hur slutväxeln arbetar vid färd rakt fram och i sväng är diffrentialhjulen. Om skadan skulle sitta där så hade du inget missljud vid färd rakt fram.

Eftersom jag förmodar att missljudet alltid är närvarande så skall jag försöka mig på en analys. Då du säger att ljudet påverkas av hur hjulen står(vridna, ej vridna) så kan en förlängning/förkortning av drivaxeln (om än väldigt liten) misstänkas vara orsaken. Om dom inre drivmnutarna är fixerade vid tappen i diffrentialen med låspinnar så finns möjligheten att tappen och därmed också hela diffrentialen påverkas av en axiell kraft. Om det nu förhåller sig på det viset så kan det mycket väl vara så att det är ett diffrentiallager som är skadat(eftersom lagret är monterat i en hållare som sedan är monterad i växellådshuset(resonanslåda) så behövs det inte stor skada förrän den upplevs som "störande ljud".


<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Intressant! Vet du om man kan byta dessa lager?
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Ja, dessa går att byta. Tyvärr så är man tvungen att dela växellådan för att komma åt att demontera lagren från diffrentialhuset. Det är nämligen endast lagerbanorna som sitter i dom utifrån åtkomliga lagerhållarna. Ev med rätt verktyg(lageravdragare) så skulle det vara möjligt att utifrån komma åt att demontera lagren, men jag är mycket tveksam till detta!
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Hur låter förresten missljudet?
Vänstra inre knuten sitter ju inne i differentialen om det är en JB5 eller liknande. Om verkstan lyssnar på lådan och hör ett missljud borde det ju kunna komma från knuten?
Min låda var hur glapp som helst i differentialdreven vid 16000 mil och slamrade friskt vid växling. Jag gjorde en ful-lösning: shimsade bakom det solhjulet som man kan plocka ut ur drivaxelhålet och sen blev den mycket tystare! Den lever än efter 6000 mil *tar i trä"
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Jag skulle också testa med att lägga mellan ett "shims" innan du river ur lådan. Liknande problem har lösts på detta sätt den gamla goda tiden (med längsmånterade lådor). Då var det ännu lättare eftersom det ligger shims redan från början utanför yttre lagret! Ett mellanlägg går att göra av bladmässing e. dyl.
Post Reply