Ingen värme i min Laguna-94

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Jetman
Posts: 7
Joined: 09 Oct 2004, 13:18
Location: Sweden
Contact:

Ingen värme i min Laguna-94

Post by Jetman »

Hej.
Undrar om de är ett vanligt problem att värmen försvinner i Lagunan?
Den lilla värme som kommer är endast ljummen och de är inte så bra nu när vintern närmar sig.
Hur är reglaget kopplat till värmepacketet? Är det en ventil som öppnar till vattenslangarna eller är det bara en lucka som öppnar för att man ska få värme i kupén?
Om någon har haft samma problem och lyckats lösa detta på egen hand blir jag väldigt tacksam om information hur man löser problemet.

\\Tackar på förhand
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Det har skrivits mycket om detta här på forumet! Sök på värme. Det går i korthet ut på att värmepaketet sätts igen, man får spola det baklänges för att få bort skräpet. Dessutom kan förstås termostaten vara kass!
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

byt termostaten samtidigt som du spolar.. det är fan värt å göra det en gång per år.. å se till att alltid ha lite för mycket motorolja.. alltså lite över strecket..
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vargen</i>
<br />byt termostaten samtidigt som du spolar.. det är fan värt å göra det en gång per år.. å se till att alltid ha lite för mycket motorolja.. alltså lite över strecket..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">varför skall man ha för mycket olja? om oljan piskas av veven,förstör man oljan ,och förlorar massa effekt + att man får byta olja oftare för att den blir sämre fortare...
Jetman
Posts: 7
Joined: 09 Oct 2004, 13:18
Location: Sweden
Contact:

Post by Jetman »

Aha va bra att man kan spola baklänges. Tyvärr har jag gjort det 4 ggr och värmen lyser trots detta med sin frånvaro. :-(
Jag borde kanske fråga var exact man ska koppla in spolningen och om man behöver lufta(var??) systemet på något vis efteråt....
+ en sak till : är det mycket viktigt att använda speciellt vatten och glykol till Renaulterna vad jag har läst i forumet här???
Tack för alla bra tipsen från er, hoppas ni kanske vill svara på mina följdfrågor med.....
\\Jetman
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ja det är viktigt att använda riktig glykol,elf har färdig blandad,resultatet av att inte göra det ser du på din egen bil...och felet att det är så är volvos ,dom tyckte inte att renaults glykol var tillräckligt köldbeständig,så dom bytte till kranvatten och egen glykol,nu blev det mer köldbeständigt men inte bättre för bilen för det...
Jetman
Posts: 7
Joined: 09 Oct 2004, 13:18
Location: Sweden
Contact:

Post by Jetman »

Hur kan man hitta den speciella ELFglykolen?
Jag har letat en del utan några som helst napp på vem som säljer den.

Är det samma som röd glykol, jag tror att shell har en egen sådan som är röd..
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Tror inte att någon "Volvo"-verkstad é så dum så dom häller i Volvo-glykol.
Problemet är ju känt: alla vet ju vad som händer med kylsystemet om man inte häller i Renault-glykol(som förövrigt går att köpa i Volvo-handeln) blandat med destilerat vatten.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Hej där, "Renault-gynekologen"!
Får man slinka in å ställa några (dumma?) frågor!?!
Har i och för sig inget problem med värmen..[;)]
Har köpt Renaults egen kylarvätska (ilsket neongul, skall den vara det?) för att fylla upp till maxnivå i behållaren. Det kan ju vara svårt att veta vad dom hällt för kylarvätska i bilen innan...men det som är i behållaren nu är ganska brunfärgat.
Det är väl rostskydd i kylarvätskan åxxå, om jag inte är helt felinformerad? Är det onödigt/dumt/bortkastade pengar att låta någon tappa ur kylarvätskan och "blåsa rent" samt fylla på helt nytt? Snackade med min plastpappa (gammal peugeot-mekare) om det, men han hade då aldrig gjort det på nån bil...
Hur mycket kylarvätska går det i bilen? Mégane Coupé 99:a, 1,6 16v är vad jag försöker vårda så ömt som det bara går..[:)]
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Hej!
Man brukar säga att korissionsskyddet i glykolen varar ungefär 5år.

Med andra ord så skulle det inte sitta fel med ett byte på din bil, börjar ju bli lite missfärgad oxå säger du.
Just det är nog svårt att få bort, i och med att man aldrig får ur all gammal kylarvätska vid byte.
Lite "ilsknare" färg ska du få iallafall. (JA, den ska vara så till färgen)
Om du köper 4-5 flaskor Renault glykol och blandar 50/50 med destilerat vatten så ska nog det täcka ditt behov för ett byte.

För att få ur så mycket som möjligt av den gamla kylarväskan, så är det lämpligt att man kopplar loss slangarna från både kylare och värmepaket. Sen blåser man lite försiktigt med tryckluft.
Vill man va riktigt noga kan man ju varmköra bilen med bara vatten en gång innan man häller i den nya "ilskna" kylarvätskan.
Glykolen ska ju förstås blandas med dest-vattnet i ett kärl på sidan om innan man häller i det.

Lycka till!
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Thanx!
Hade på känn att det inte alls skulle vara onödigt att ge henne lite fräschare "Svart Renault". Rymmer kylsystemet verkligen så mycket som 4-5 flaskor (inkl vattenblandning blir det väl 8-10 liter???)!?!
Är det så viktigt att köra med Renaults egna grejor? Volvo/Bilia är ju himla pigga på att köra med sin egen olja (castrol?) åxxå. Frågar man efter Elf så tittar dom på en som man vore ett ufo.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Autoexperten (Laitis) har Elfglykol...

Ang. fylla för mycket olja så var det ett tips jag fick av våra Lagunavänner i england å det funkade finfint förra vintern..

Kör även med Elfs motorolja.. dock med en blandning av Statoils och Swebus spolarvätska etersom den luktar så gott ;)

sen som sagt är det in i värmepaketet du ska spruta vatten.. står mycket om detta om du söker..
hurka
Posts: 13
Joined: 20 Sep 2003, 22:02
Location: Sweden

Post by hurka »

hej.jag undrar om man kan blanda renaults eneg typ-D grön glykol med volvos blåaktiga?
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kmfdm</i>
<br />Thanx!
Hade på känn att det inte alls skulle vara onödigt att ge henne lite fräschare "Svart Renault". Rymmer kylsystemet verkligen så mycket som 4-5 flaskor (inkl vattenblandning blir det väl 8-10 liter???)!?!
Är det så viktigt att köra med Renaults egna grejor? Volvo/Bilia är ju himla pigga på att köra med sin egen olja (castrol?) åxxå. Frågar man efter Elf så tittar dom på en som man vore ett ufo.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Yes, det går i ca 7-10 kylvätska i en bil. Räkna iaf med 8l i din.
Klart att dom inte säljer ELF på volvo, dom vill ju inte ha ett märke till. Sen att Renault och ELF har så oehört hårt knutet samarbete och utvecklar produkter tillsamman sk*ter väl volvo i!?
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Nu har kylarvätskan blivit bytt! Många skakar på huvudet om man nämner att man vill byta, eller säger att dom minsann aldrig har bytt på sin bil. Well, I don´t care! Nu har hon fått en ny omgång med "Svart Renault" och det tror jag gjorde henne gott. Det fanns lite små "grusrester" i den gamla kylarvätskan, och den var lite missfärgad. Så, nytt fräscht rostskydd och gott samvete.
Post Reply