Givare vid svänghjulet
Moderator: Forumpolisen
Givare vid svänghjulet
Har en R5 TS -87. På den sitter det en givare ovanför svänghjulet som sedan ansluter till tändmodulen. Undrar vad denna givaren reglerar, för lagt märke till att bilen i bland inte startar och när jag pillar på ingången från denna givare till tändmodulen så startar den direkt. Även om man drar ut kontakten från tändmodulen så startar inte bilen.
Undrar därför vad denna givare reglerar?
Undrar därför vad denna givare reglerar?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robert</i>
<br />Har en R5 TS -87. På den sitter det en givare ovanför svänghjulet som sedan ansluter till tändmodulen. Undrar vad denna givaren reglerar, för lagt märke till att bilen i bland inte startar och när jag pillar på ingången från denna givare till tändmodulen så startar den direkt. Även om man drar ut kontakten från tändmodulen så startar inte bilen.
Undrar därför vad denna givare reglerar?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<br />Har en R5 TS -87. På den sitter det en givare ovanför svänghjulet som sedan ansluter till tändmodulen. Undrar vad denna givaren reglerar, för lagt märke till att bilen i bland inte startar och när jag pillar på ingången från denna givare till tändmodulen så startar den direkt. Även om man drar ut kontakten från tändmodulen så startar inte bilen.
Undrar därför vad denna givare reglerar?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robert</i>
<br />Har en R5 TS -87. På den sitter det en givare ovanför svänghjulet som sedan ansluter till tändmodulen. Undrar vad denna givaren reglerar, för lagt märke till att bilen i bland inte startar och när jag pillar på ingången från denna givare till tändmodulen så startar den direkt. Även om man drar ut kontakten från tändmodulen så startar inte bilen.
Undrar därför vad denna givare reglerar?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det är en svänghjulslägesgivare, som styr hela tändningen.
den ger impulser till tändmodulen, som sedan ger ström till tändspolen, som sedan ger ström till rotorn - fördelarlocket, därifrån till tändstiften, PANG.
Vanligaste felet ifall bilen vägrar starta. Jag har en sådan som du kan få köpa, skicka ett mail.
<br />Har en R5 TS -87. På den sitter det en givare ovanför svänghjulet som sedan ansluter till tändmodulen. Undrar vad denna givaren reglerar, för lagt märke till att bilen i bland inte startar och när jag pillar på ingången från denna givare till tändmodulen så startar den direkt. Även om man drar ut kontakten från tändmodulen så startar inte bilen.
Undrar därför vad denna givare reglerar?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det är en svänghjulslägesgivare, som styr hela tändningen.
den ger impulser till tändmodulen, som sedan ger ström till tändspolen, som sedan ger ström till rotorn - fördelarlocket, därifrån till tändstiften, PANG.
Vanligaste felet ifall bilen vägrar starta. Jag har en sådan som du kan få köpa, skicka ett mail.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by General</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robert</i>
<br />Har en R5 TS -87. På den sitter det en givare ovanför svänghjulet som sedan ansluter till tändmodulen. Undrar vad denna givaren reglerar, för lagt märke till att bilen i bland inte startar och när jag pillar på ingången från denna givare till tändmodulen så startar den direkt. Även om man drar ut kontakten från tändmodulen så startar inte bilen.
Undrar därför vad denna givare reglerar?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det är en svänghjulslägesgivare, som styr hela tändningen.
den ger impulser till tändmodulen, som sedan ger ström till tändspolen, som sedan ger ström till rotorn - fördelarlocket, därifrån till tändstiften, PANG.
Vanligaste felet ifall bilen vägrar starta. Jag har en sådan som du kan få köpa, skicka ett mail.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du säger att det är de vanligaste felet när den inte vill starta, menar du att givaren e kass då eller? För min startar inte typ 1 gång var 3:e månad. Sen när jag knuffar igång den eller pillar lite på givarens ingång till tändmodulen så går den igång och funkar i några månader sen kommer felet igen... Så jag tänkte åka till skroten och byta allt, både denna givare och hela tändmodulen.
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robert</i>
<br />Har en R5 TS -87. På den sitter det en givare ovanför svänghjulet som sedan ansluter till tändmodulen. Undrar vad denna givaren reglerar, för lagt märke till att bilen i bland inte startar och när jag pillar på ingången från denna givare till tändmodulen så startar den direkt. Även om man drar ut kontakten från tändmodulen så startar inte bilen.
Undrar därför vad denna givare reglerar?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det är en svänghjulslägesgivare, som styr hela tändningen.
den ger impulser till tändmodulen, som sedan ger ström till tändspolen, som sedan ger ström till rotorn - fördelarlocket, därifrån till tändstiften, PANG.
Vanligaste felet ifall bilen vägrar starta. Jag har en sådan som du kan få köpa, skicka ett mail.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du säger att det är de vanligaste felet när den inte vill starta, menar du att givaren e kass då eller? För min startar inte typ 1 gång var 3:e månad. Sen när jag knuffar igång den eller pillar lite på givarens ingång till tändmodulen så går den igång och funkar i några månader sen kommer felet igen... Så jag tänkte åka till skroten och byta allt, både denna givare och hela tändmodulen.
-
- Posts: 22
- Joined: 14 Aug 2004, 20:48
- Location: Sweden
-
- Posts: 22
- Joined: 14 Aug 2004, 20:48
- Location: Sweden
-
- Posts: 22
- Joined: 14 Aug 2004, 20:48
- Location: Sweden
Hej!
Ska vi ta och reda ut det här med lägesgivare(eg vevaxellägesgivare). Det finns två typer av givare, induktionsgivare och Hallgivare. Om vi börjar med induktionsgivaren så är det helt enkelt en permanentmagnet omgiven av en trådlindning. Denna ansluts med två ledningar och avger en sinusformad växelspänning. Dessa givare blir det sällan eller aldrig fel på. Om vi sedan tar den andra typen, Hallgivaren, så är den uppbyggd kring ett Hall-element. Hall-elementet ger ifrån sig en liten ström när det utsätts för ett magnetiskt kraftfält. Förutom Hall-elementet så innehåller Hallgivaren en transistorförstärkare och en pulsformare. Hallgivare är ansluten med tre ledningar. En spänningsmatning-, en jordning- och en signalledare. Hallgivaren är tyvärr känslig för värme och kan ibland sluta ge signaler, motorn startar ej, för att i nästa ögonblick åter ge signal. Vi kallar dessa fel intermittenta just på grund av att dom kommer sporadiskt. Nu vet jag inte vilken typ av givare som sitter i Renault 5, men är det en Hallgivare så finns det anledning till misstanke om att felet kan ligga där. En annan sak: vill bara rätta den som i ett tidigare inlägg angav att tändmodulen matade tändspolen med ström. Så är inte fallet! Vad tändmodulen gör är att jorda tändspolens primärlindning, spänningsmatningen till spolen är konstant så länge tändningen är tillslagen. Höll på att glömma, givares uppgift är att bryta förbindelsen mellan tändspolens primärlinding och jord. När så sker kommer den magnetiska energi som byggds upp i tändspolens järnkärna att brytas ner och generera en tändgnista.
PS
Egentligen är det fel att tala om "jord" när det gäller fordon. Den rätta benämningen är gods eller stomme. Men för att göra sig förstådd så kan det vara lämpligt att använda termen jord.
Ska vi ta och reda ut det här med lägesgivare(eg vevaxellägesgivare). Det finns två typer av givare, induktionsgivare och Hallgivare. Om vi börjar med induktionsgivaren så är det helt enkelt en permanentmagnet omgiven av en trådlindning. Denna ansluts med två ledningar och avger en sinusformad växelspänning. Dessa givare blir det sällan eller aldrig fel på. Om vi sedan tar den andra typen, Hallgivaren, så är den uppbyggd kring ett Hall-element. Hall-elementet ger ifrån sig en liten ström när det utsätts för ett magnetiskt kraftfält. Förutom Hall-elementet så innehåller Hallgivaren en transistorförstärkare och en pulsformare. Hallgivare är ansluten med tre ledningar. En spänningsmatning-, en jordning- och en signalledare. Hallgivaren är tyvärr känslig för värme och kan ibland sluta ge signaler, motorn startar ej, för att i nästa ögonblick åter ge signal. Vi kallar dessa fel intermittenta just på grund av att dom kommer sporadiskt. Nu vet jag inte vilken typ av givare som sitter i Renault 5, men är det en Hallgivare så finns det anledning till misstanke om att felet kan ligga där. En annan sak: vill bara rätta den som i ett tidigare inlägg angav att tändmodulen matade tändspolen med ström. Så är inte fallet! Vad tändmodulen gör är att jorda tändspolens primärlindning, spänningsmatningen till spolen är konstant så länge tändningen är tillslagen. Höll på att glömma, givares uppgift är att bryta förbindelsen mellan tändspolens primärlinding och jord. När så sker kommer den magnetiska energi som byggds upp i tändspolens järnkärna att brytas ner och generera en tändgnista.
PS
Egentligen är det fel att tala om "jord" när det gäller fordon. Den rätta benämningen är gods eller stomme. Men för att göra sig förstådd så kan det vara lämpligt att använda termen jord.
-
- Posts: 22
- Joined: 14 Aug 2004, 20:48
- Location: Sweden
-
- Posts: 22
- Joined: 14 Aug 2004, 20:48
- Location: Sweden
-
- Posts: 22
- Joined: 14 Aug 2004, 20:48
- Location: Sweden
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kristian lindblom</i>
<br />hej general jag undrar om du har kvar givaren
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ja jag har kvar givaren, du kan maila mig på reimersracing@hotmail.com
/Janne
<br />hej general jag undrar om du har kvar givaren
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ja jag har kvar givaren, du kan maila mig på reimersracing@hotmail.com
/Janne