hur många hk?
Moderator: Forumpolisen
hur många hk?
Hur mycket ger d om man skulle fixa nya kammar o chippa en Clio Sport -00?
Såg att MotorNord hade 2olika kammar till min bil:
Kamlyft i mm: 5,66 (11,42). Duration/spridningsvinkel: /280/110. Öppningstider: 70-30. Ventillyft i ö d: 1,4. Ventilspel i mm: Hydr.
och:
Kamlyft i mm: 5,66 (11,42). Duration/spridningsvinkel: 288/125. Öppningstider: 19-89. Ventillyft i ö d: 0,57. Ventilspel i mm: Hydr.
Inte så hajj på detta så vet inte vilka man ska beställa....
Tacksam för tips!
Såg att MotorNord hade 2olika kammar till min bil:
Kamlyft i mm: 5,66 (11,42). Duration/spridningsvinkel: /280/110. Öppningstider: 70-30. Ventillyft i ö d: 1,4. Ventilspel i mm: Hydr.
och:
Kamlyft i mm: 5,66 (11,42). Duration/spridningsvinkel: 288/125. Öppningstider: 19-89. Ventillyft i ö d: 0,57. Ventilspel i mm: Hydr.
Inte så hajj på detta så vet inte vilka man ska beställa....
Tacksam för tips!
-
- Posts: 271
- Joined: 05 Feb 2003, 17:07
- Location: Sweden
- Contact:
hoppas det inte blir pinsamt för mig nu,[:p][B)]
är det inte en avgaskam och en till insug eller??
öppningstiderna måste väll vara i grader och då stämmer det,sen tror jag ju inte att dom har 2 kammar med samma lyft höjd,
Tony Mogge och Bengt får hjälpa till här,har inte min support kille här nu.[:D][:D]
är det inte en avgaskam och en till insug eller??
öppningstiderna måste väll vara i grader och då stämmer det,sen tror jag ju inte att dom har 2 kammar med samma lyft höjd,
Tony Mogge och Bengt får hjälpa till här,har inte min support kille här nu.[:D][:D]
Tjenare,nu e jag inte så haj på clions motorer,men det är rätt som Henrik säger,1 insug och 1 avgaskam.Du måste köpa båda 2.(kanske blir det pinsamt för mig nu också [:)] )
men det är ju inte helt lätt o säga vad det skulle ge med utbyte till dessa kammar och chip.Det hela är ju helt beroende på vad som mer görs (tex portning etc) Sen tycker jag inte att du ska Chippa din bil,utan om du nu funderar på o byta kammarna,så lämna in bilen o få den mappad exakt rätt istället.Chippning e ju universal (vet inte om Motornord har nåt chip som e avsettt för just dom kammarna).Ok Mappning kostar lite mer,men vad kostar det inte om man bränner hål i kolvarna eller bränner ventilerna,pga av fel bränsle/luft blandning.Chippen e ju oftast så att dom sänker din bränsleförbrukning,och det e ju mindre bra när man vill öka på bränsle/luftblandningen istället.(mappa hellre din bil istället för att sätta i ett chip som kanske e anpasssat för din grannes bil).Du får även vara vaksam på om du behöver byta till andra lyftare,fjädrar etc.Det allra bästa jag kan rekommendera dig till är att ringa o höra med Motor Nord,dom borde ju kunna ge dig lite mer exakta svar.Men för allt i världen var försiktig när det gäller trimchips.
Detta e min åsikt,jag vet inte vad du tycker Tony,du har kanske nåt mer å tillägga för o hjälpa killen?
MVH
Mogge
men det är ju inte helt lätt o säga vad det skulle ge med utbyte till dessa kammar och chip.Det hela är ju helt beroende på vad som mer görs (tex portning etc) Sen tycker jag inte att du ska Chippa din bil,utan om du nu funderar på o byta kammarna,så lämna in bilen o få den mappad exakt rätt istället.Chippning e ju universal (vet inte om Motornord har nåt chip som e avsettt för just dom kammarna).Ok Mappning kostar lite mer,men vad kostar det inte om man bränner hål i kolvarna eller bränner ventilerna,pga av fel bränsle/luft blandning.Chippen e ju oftast så att dom sänker din bränsleförbrukning,och det e ju mindre bra när man vill öka på bränsle/luftblandningen istället.(mappa hellre din bil istället för att sätta i ett chip som kanske e anpasssat för din grannes bil).Du får även vara vaksam på om du behöver byta till andra lyftare,fjädrar etc.Det allra bästa jag kan rekommendera dig till är att ringa o höra med Motor Nord,dom borde ju kunna ge dig lite mer exakta svar.Men för allt i världen var försiktig när det gäller trimchips.
Detta e min åsikt,jag vet inte vad du tycker Tony,du har kanske nåt mer å tillägga för o hjälpa killen?
MVH
Mogge
-
- Posts: 271
- Joined: 05 Feb 2003, 17:07
- Location: Sweden
- Contact:
jag tror att motornord har ett sånt där chip som faktist anpassar sig efter motor(typ att man ska köra in det på ett visst sätt och chip läser av osv)men ändå så ska du nog satsa på att ringa ts-motor och få ett uni-chip, en tillsats box som snor några kablar och styr det igen boxen oh sedan mappas , perfekt.dom kan även montera kammarna till dig,bara dom har tid....fördelaen är ju att dom kör det i landväg och mappar in den, du ser vad som händer till skildnad av ett så kallat chip,tror pengen landade på 5000-6000 för en sug motor,
Clio sporten har väl ett justerbart ventil system ala v-tec eller???ännu viktigare om det nu är elktroniska givare till detta så kan ett Uni-Chip mappa denna oxå....börja likna 200+hästar tycker jag...[8D]
kan tillägga att min brors 150hk lätttrycks turbo hittade dom 54hk,dom utlovade ungefär 185hk innan bänknigen,det är ju rätt bra
Clio sporten har väl ett justerbart ventil system ala v-tec eller???ännu viktigare om det nu är elktroniska givare till detta så kan ett Uni-Chip mappa denna oxå....börja likna 200+hästar tycker jag...[8D]
kan tillägga att min brors 150hk lätttrycks turbo hittade dom 54hk,dom utlovade ungefär 185hk innan bänknigen,det är ju rätt bra
Titta in på t.ex. cliosport.net forumet. Där har dom diskuterat detta hur många gånger som helst. Du borde kunna hitta lite svar på dina frågor där... [:D]
http://forum.cliosport.net/
http://forum.cliosport.net/
jag får väl försöka säga något vettigt..det första som slog mig var att spridningsvinkel/duration var angett,den brukar vara vara vinkel mellan insug/avgas nock ,eftersom vi talar 16v med 2st kammar,är detta säkerligen 2st kammar med den durationen,om man ställer kammarna som dom är från fabrik,om jag hade en cliosport och bytte kammar skulle jag satsa på ställbara kamdrev,sedan skaffa ett unichip,efter att man plockat på en riktig skorsten,och luftfilter.Då får man garanterat mest effekt,kanske satsa på ställbar bränsletryckgivare,så att man har en valmöjlighet,vid körningen på den rullande lansvägen för att få mest effekt...det där vet Ts motor bäst..lycka till skall surfa lite i suberspace om info om duration och dyl..intreserar mig åxå....(hoppas jag inte gjort bort mig heller)...
Jag kikade lite på Motornords hemsida ngående dessa kammar,och såg då om man tittade på artikelnumret så var sifferkombinationen densamma på båda kammarna,det enda som skillde var att det ena numret hade ett "E" i sig och det andra ett "A".Jag förmodar att E= exhaust/avgas.Vad A står för på Engelska kan jag inte komma på "hjärnsläpp kanske"[:)],det borde ju i min lilla värld vara ett "i" för inlet eller nåt.
Här kan ni läsa lite om Kamaxelns olika egenskaper etc. http://www.stahlmotor.se/kamaxlar.htm
-
- Posts: 271
- Joined: 05 Feb 2003, 17:07
- Location: Sweden
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mogge</i>
<br />Vad A står för på Engelska kan jag inte komma på "hjärnsläpp kanske"[:)],det borde ju i min lilla värld vara ett "i" för inlet eller nåt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">med risk att göra bort mig igen!!![:D] kan det vara AIR?![8D]
<br />Vad A står för på Engelska kan jag inte komma på "hjärnsläpp kanske"[:)],det borde ju i min lilla värld vara ett "i" för inlet eller nåt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">med risk att göra bort mig igen!!![:D] kan det vara AIR?![8D]
-
- Posts: 271
- Joined: 05 Feb 2003, 17:07
- Location: Sweden
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br />jag får väl försöka säga något vettigt..det första som slog mig var att spridningsvinkel/duration var angett,den brukar vara vara vinkel mellan insug/avgas nock ,eftersom vi talar 16v med 2st kammar,är detta säkerligen 2st kammar med den durationen,om man ställer kammarna som dom är från fabrik,om jag hade en cliosport och bytte kammar skulle jag satsa på ställbara kamdrev,sedan skaffa ett unichip,efter att man plockat på en riktig skorsten,och luftfilter.Då får man garanterat mest effekt,kanske satsa på ställbar bränsletryckgivare,så att man har en valmöjlighet,vid körningen på den rullande lansvägen för att få mest effekt...det där vet Ts motor bäst..lycka till skall surfa lite i suberspace om info om duration och dyl..intreserar mig åxå....(hoppas jag inte gjort bort mig heller)...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
justerbara kam drev lär ju räcka ett tag,typ bara hälften så dyrt oxå,
nån som vet om det är nån sorts V-tec i clio, hört talas om detta men är inte riktigt säker..
<br />jag får väl försöka säga något vettigt..det första som slog mig var att spridningsvinkel/duration var angett,den brukar vara vara vinkel mellan insug/avgas nock ,eftersom vi talar 16v med 2st kammar,är detta säkerligen 2st kammar med den durationen,om man ställer kammarna som dom är från fabrik,om jag hade en cliosport och bytte kammar skulle jag satsa på ställbara kamdrev,sedan skaffa ett unichip,efter att man plockat på en riktig skorsten,och luftfilter.Då får man garanterat mest effekt,kanske satsa på ställbar bränsletryckgivare,så att man har en valmöjlighet,vid körningen på den rullande lansvägen för att få mest effekt...det där vet Ts motor bäst..lycka till skall surfa lite i suberspace om info om duration och dyl..intreserar mig åxå....(hoppas jag inte gjort bort mig heller)...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
justerbara kam drev lär ju räcka ett tag,typ bara hälften så dyrt oxå,
nån som vet om det är nån sorts V-tec i clio, hört talas om detta men är inte riktigt säker..
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Team_Hink_Racing</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mogge</i>
<br />Vad A står för på Engelska kan jag inte komma på "hjärnsläpp kanske"[:)],det borde ju i min lilla värld vara ett "i" för inlet eller nåt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">med risk att göra bort mig igen!!![:D] kan det vara AIR?![8D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det va ju precis de jag sa "hjärnsläpp"[:D][:D][:D][:I]
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mogge</i>
<br />Vad A står för på Engelska kan jag inte komma på "hjärnsläpp kanske"[:)],det borde ju i min lilla värld vara ett "i" för inlet eller nåt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">med risk att göra bort mig igen!!![:D] kan det vara AIR?![8D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det va ju precis de jag sa "hjärnsläpp"[:D][:D][:D][:I]
Clion har ingen v-tec men däremot förskjuts insugskammen 16 garader för bättre fyllnadsgrad och detta gör den redan vid 1600 varv/min. Denna funktion är inte för att ge motorn mer effekt utan för att ge en relativt jämn tomgång och bra avgasvärden. Kammen går tillbaka när motorns varvtal underskrider 1600 varv eller vid motorbroms.