R19, motortemperatur
Moderator: Forumpolisen
R19, motortemperatur
Hej
Byte nyligen olja, oljefilter, tändstift, fördelarlock och rotor på min R19. Sedan dess har den inte betett sig riktigt normalt. När jag kör på motorväg så går temperaturmätaren upp till normalt (3:e streket tror jag det är) men när jag står på tomgång efter att ha kört 5 mil så stiger temperaturen hela tiden (nästan upp mot fjärde strecket). Även när jag kör mycket i innerstan (trafikljus m.m. mycket stopp alltså). Vad kan detta bero på? Har det hänt något efter oljebytet? Jag har ordentligt med kylarvätska (halva behållaren) dock stiger denna nästan upp till max när det har varit varm (troligtvis beroende på att kylarvätskan expanderar).
Väligt tacksam för råd/tips
- Tom
Byte nyligen olja, oljefilter, tändstift, fördelarlock och rotor på min R19. Sedan dess har den inte betett sig riktigt normalt. När jag kör på motorväg så går temperaturmätaren upp till normalt (3:e streket tror jag det är) men när jag står på tomgång efter att ha kört 5 mil så stiger temperaturen hela tiden (nästan upp mot fjärde strecket). Även när jag kör mycket i innerstan (trafikljus m.m. mycket stopp alltså). Vad kan detta bero på? Har det hänt något efter oljebytet? Jag har ordentligt med kylarvätska (halva behållaren) dock stiger denna nästan upp till max när det har varit varm (troligtvis beroende på att kylarvätskan expanderar).
Väligt tacksam för råd/tips
- Tom
Om det är som på r5 gte så bör det sitta en termokontakt i kylaren som styr strömmen till kylfläkten.
Kör bilen varm och lår den stå på tomgång. Öppna huven och håll koll på kylfläkten om den startar när värmen stiger emot max. Om inte så så får du felsöka den. Kolla att det finns 12v före termokontakten. Pröva också att koppla direkt 12v till fläkten, så det inte är den som spökar istället.
Sen vet jag inte om det kanske är själva termostaten som inte släpper ut tillräckligt med vatten till kylaren. I så fall så får man kanske "ta tempen" på vattnet och se om det skiljer mycket mellen motorn och kylare.
En termokontakt kostar runt 150:- så det kanske inte är så farligt att fixa.
Lycka till!=)
Kör bilen varm och lår den stå på tomgång. Öppna huven och håll koll på kylfläkten om den startar när värmen stiger emot max. Om inte så så får du felsöka den. Kolla att det finns 12v före termokontakten. Pröva också att koppla direkt 12v till fläkten, så det inte är den som spökar istället.
Sen vet jag inte om det kanske är själva termostaten som inte släpper ut tillräckligt med vatten till kylaren. I så fall så får man kanske "ta tempen" på vattnet och se om det skiljer mycket mellen motorn och kylare.
En termokontakt kostar runt 150:- så det kanske inte är så farligt att fixa.
Lycka till!=)
-
- Posts: 271
- Joined: 05 Feb 2003, 17:07
- Location: Sweden
- Contact:
Hej
Tempen går upp högt innan kylfläkten slår igång. Kolla bara att tempen sjunker ner igen. Låt bilen gå så att du ser att detta funkar minst två ggr. Hur ser det ut med kylarvätskan? Tänk på att den byter man vart 2a år. Brukar visserligen inte vara stora problem med det om inte toppackningen har gått.
Och din kylfläkt skall starta även när du har kört motorn varm och stänger av den, med stängd huv. Det finns även en motorrumskylning inbyggt i R19.
Ha de'
//Jocke
Tempen går upp högt innan kylfläkten slår igång. Kolla bara att tempen sjunker ner igen. Låt bilen gå så att du ser att detta funkar minst två ggr. Hur ser det ut med kylarvätskan? Tänk på att den byter man vart 2a år. Brukar visserligen inte vara stora problem med det om inte toppackningen har gått.
Och din kylfläkt skall starta även när du har kört motorn varm och stänger av den, med stängd huv. Det finns även en motorrumskylning inbyggt i R19.
Ha de'
//Jocke