Inget mellanregister R18 GTS -79

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 23
Joined: 17 Jun 2004, 16:43
Location: Lund
Contact:

Inget mellanregister R18 GTS -79

Post by Richard »

Jag har en bångstyrig 18 GTS -79 som hållit på och ryckt, baktänt och tjuvstannat. Har nu gått igenom alla vakumslangar som klänger runt förgasaren + bromsservon så nu verkar den vara schysst där.
Ryckningarna har upphört, bara enstaka småmissar. Däremot så storknar den vid gaspådrag och är inte särskilt rapp överlag.
Tändsystemet är bytt också från brytarna hela vägen till stiften. Återstår förgasaren, någon som är hemtam med dessa?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Storknar motorn vid gaspådrag brukar det vara tändningen som krånglar. Har du kollat så att vacumförställningen hänger med? Armen och vridplattan i botten på strömfördelaren kan kärva.
(Det sitter väl inte en dubbelportsförgasare på R18? På sådana kan ibland andrastegets spjäll som styrs av undetrycket krångla och ge dålig kraft vid gaspådrag)
User avatar
Richard
Posts: 23
Joined: 17 Jun 2004, 16:43
Location: Lund
Contact:

Post by Richard »

Japp, vakumförställningen funkar som den ska. Eller ja, den rör sig när man suger i slangen i alla fall. Hur det är i förgasaren med täthet är mera osäkert, slangarna är i alla fall täta så vitt jag kan avgöra. Det är en tvåportsweber på den som jag inte vågat mig på ännu.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Har du kollat tändningen med en stoposcoplampa så att du ser att förtändningen ökar vid stigande varv?
Spruta startgas runt förgasaren och slangarna med motorn på tomgång. Finns det läckor varvar motorn upp när den suger i sig gasen.
Eftersom du har en tvåportsförgasare, är det väl också en tvåstegsfunktion på den, inte bara två pipor? I så fall skall andra spjället öppnas av undetryck vid ökad belastning, krånglar ofta på gamla bilar!
User avatar
Richard
Posts: 23
Joined: 17 Jun 2004, 16:43
Location: Lund
Contact:

Post by Richard »

Efter sju sorger och åtta bedrövelser så går bilen äntligen bra.
Det visade sig vara en klammer som håller brytaren på plats som då och då kortslöt brytaren så att gnistan hoppade i andra änden i stället. Eftersom allt var helt nytt i tändningen och problemen fortsatte omedelbart så kändes det inte så troligt att det låg på den sidan. men efter genomgång och rengöring av förgasaren utan förbättring så var det bara att gå på tändningen igen och där var det. Nu går den som en dröm igen.
Sannolikt ska det väl ligga en liten packning mellan brytaren och klamman som isolerar, men den finns inte längre. Enligt Kjell i Ekeby så saknas ofta nämnda klamma så vi tog helt enkelt bort den och vips så gick bilen bra.

Måtte den bara fortsätta med det...

Nåja, nu vet jag till nästa gång att jag alltid ska kolla det basala först. Kommer soppan fram och finns det gnista, sen kan man gå på finliret... :)
Post Reply