R19 framhjulslager, Timken=ok?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

R19 framhjulslager, Timken=ok?

Post by Erik R19 »

Jahapp, då var det tydligen dags för lagerbyte igen... Rätt var det är kommer ett tjutande missljud från vänster fram som hänger i tills man sänker farten under 30km/h då det blir helt tyst... Och det lagret har inte gått 5000 mil :( Bil= R19 -90 GTS 1.7 F3N
Fråga 1: B-tema har dels ett lager från Timken med mått 35x65x35 som påstås passa R5 och R19 1.4. Sen finns ett större lager (fransk tillverkning SNC eller något sånt) 37x72x37 som ska vara till R19 1.7 1.8 1.9 m.fl. Tittar jag hos Micro m.fl. finns bara en typ av lager för R19, det mindre gissar jag eftersom samma passar till R5.
Det går inte att mäta utan att riva framvagnen, tänkte skaffa lagren innan jag plockar isär... Någon som vet vilket lager det ska vara?
Fråga 2: Håller Timken bra? B-tema brukar ju vara prisvärda men jag vill inte vara dumsnål... det kostar ju en slant att anlita någon att pressa ur lagren också förutom mödan att plocka ner framvagnen

Erik
Per Håkansson
Posts: 45
Joined: 06 Feb 2004, 18:35

Post by Per Håkansson »

Ja dom kallas väl inte feltema utan någon orsak... Kolla autofrance han verkar ha bra priser på resdelar.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Oki, ska ringa och fråga. Kanske ide att kolla original hos Volvo också, ibland kan dom överraska positivt när det gäller priser...
Har varit med om att vissa piratdelar faktiskt är dyrare än orginal t.ex. stötdämpare
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jag köpte av benny till min espace,fick timken av honom,så vill du ha något annat märke så funkar det nog inte med benny,om han inte har olika märken..
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Okej. Timken är tydligen en av dom stora tillverkarna, de borde väl inte vara sämre än något annat...? Original kostar 670kr eller om det var 760, samma för båda storlekarna. Det går inte avgöra vilket lager det ska vara med mindre än att man tittar efter vad som sitter där påstår dom på Volvo. Jag får riva ner efter semestern och shoppa sen.
Post Reply