värme på bromsskivor

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hurka
Posts: 13
Joined: 20 Sep 2003, 22:02
Location: Sweden

värme på bromsskivor

Post by hurka »

hej.jag har en enkel fråga:har 1 laguna med skivor bak.hur varm får en bromsskiva egentligen vara?
Tack
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

blir den för varm slår den sig,enklare kan det inte vara...tänk om det skulle stå i instruktionsboken max 300grader typ...hur skulle man mäta det???
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

RXE har skivor bak.. de andra har trummor..
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

Om skivan blir varm efter en stund (Mera an bara ljummen) utan några stora inbromsningar ar det en god chans før at oken hanger på...renovera dom vettja! :-)
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Jag har alltid undrat över bilderna från nattpassen på LeMans där man ser bromsskivorna lysa som lampor i mörkret... varför slår inte dom sig och hur överlever hjullagren värmen...? Men det är väl kanske inte samma prylar som i våra standardbilar...?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

nej deras bromsar funkar knappt när dom är kalla,kolfiber ,eller keramiska eller något annat roligt material..
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Ah, inget gjutjärn alltså.. Slutsats: det ska inte lysa.
Då får man väl använda kriteriet att om det osar bränt och ryker om lagerfettet så är bromsskivan för varm...

Så här kan man förresten kolla bromskraftfördelningen utan bromstestbänk a la bilprovning, det funkar riktigt bra:
Gör ett par mjuka men distinkta inbromsningar från landsvägsfart till i stort sett stillastående.
Slicka på fingret och känn försiktigt på skivorna/trummorna. Fram ska det nästan fräsa, bakbromsarna ska vara "hälften" så varma som fram. Vänster och höger på samma axel ska vara precis lika varma för att det inte ska bli anmärkning på ojämn bromsverkan hos bilprovningen.
Anliggande broms kan man diagnostisera genom att åka någon mil på landsväg (börja förstås med kalla bromsar), stanna med motorbroms/utrullning/uppförsbacke. Fingra på bromsarna och kolla att de känns svala.
Post Reply