Renovering av bromsok?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tezzlan

Renovering av bromsok?

Post by tezzlan »

Bromsarna på min R19 16v tar inte så bra som jag vill.Får trycka ganska hårt på pedalen för att de ska ta ordentligt.Någon som har någon ide vad som behövs åtgärdas?Skivorna bak är rostiga så det är väl en del av problemet antar jag men jag funderar på om det kanske är bromsvätskan som är dålig eller kanske behöver jag renovera bromsoken?
Norden
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström

Post by Norden »

Själv renoverade jag bromsoken runtom för bara ett litet tag sedan och det blev stooor skillnad, så det kan rekommenderas om det inte är gjort på länge. Likaså ska bromsvätskan bytas efter ett tag, vet inte hur länge som är rekommenderat men jag bytte i min när jag ändå renoverade oken.
timolo

Post by timolo »

bromsvätskan bör bytas vartannat år för att slippa vatten i vätskan.
tezzlan

Post by tezzlan »

Hur gör man då?När man renoverar bromsoken?
timolo

Post by timolo »

plocka ur kolven ur varje ok sen byter du en gummiring som sitter i tar fin smärgelduk lr svinto och tar bort rosten/korrosionen sen köper du en liten svart vit tub som heter rubber greasesmörjer in kolven samt den nya gummiringen sen pressar du försiktigt ihop dessa.
tezzlan

Post by tezzlan »

Vart får man tag på denna gummiring?Mekonomen lr?
timolo

Post by timolo »

kan finnas på mekonomen de e o höra om de har renoverinssats till bromsoket då brukar även den yttre damasken ingå
Post Reply