Läckande ClioSport fas2, -02:a

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Idis

Post by Idis »

Det var en "vanlig" bilhandlare som sålde bilen till mig. Garantier är inget dom måste ge, det är ett frivilligt åtagande. Dom flesta brukar ju ge 3månader. Fast i just fallet med min bil så hette det att det var en "förmedlingsbil", men på kontraktet står bilhandlaren som säljare. Alltså får dom ta det på sig. Enligt konsumentköplagen heter det att fel som upptäcks inom 6månader efter köp skall alltid anses ha funnits där när bilen såldes. Med andra ord, det är upp till bilhandlaren att bevisa att felet inte fanns när bilen såldes.
Nu i efterhand har jag även fått veta att just bilhandlaren i fråga är svartlistad av ARN (Allmänna Reklamations Nämnden), så dom lär ju få ännu svårare att övertyga ARN att tro på dom.

Men som sagt, vi får se vad som händer. [}:)]
Miss Mégane

Post by Miss Mégane »

Hur har det gått? Tycker att det låter som något som borde åtgärdas genom generalagenten. Tyvärr är det ibland lite för slappt...
Hoppas att det har löst sig/ löser sig för dig iaf!
Idis

Post by Idis »

Hallå ja.
Jag hämtade precis hem bilen från Bilia & räkningen "skulle" ha hamnat på ca 10 600:-

Av den summan är 8000:- summan för själva läckaget.

Övrigt tillkom pga dimljussats & hjulinställningar.

Men han jag pratade med på Bilia (Claes Thelander) var mycket förstående & tillmötesgående. Han ansåg oxå att en så pass ny bil inte ska läcka men samtidigt att garantin hade ju gått ut. Men trots detta så ställde dom upp med att ta halva summan på sig (4000:-) Han sa samtidigt att dom vet inte om det har varit så från fabrik så dom tog iaf hälften på sig.

Jag kan inte annat än att vara mycket nöjd med detta.

När jag sen gick till bilhandlaren som sålde bilen till mig för 4mån sedan, så efter en del gnabbande så fick vi även 1000:- av dom. Jag hade inte förväntat mig något därifrån, men det var ju mest en principsak.

Men nu är det hela löst o snart ska d på diverse uppgraderingar [}:)]

Tack alla ni som kommit med förslag & stöd [^]

Mvh Stefan
Post Reply