Tuffande motor

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mikber
Posts: 50
Joined: 14 May 2004, 09:41
Location: Sweden
Contact:

Tuffande motor

Post by mikber »

Hejsan svejsan!

Är det någon som vet vad det kan vara för fel om det tuffar/smäller
( Doft ljud) i motorn [?] Det kommer ibland när man har kört hårt med bilen, det kommer med 1-3 sek intervaller. Har kollat luftfilter om det kan vara det något med det men det ser helt ok ut. Oftas så är det tyst och det tuffar/smäller det inte alls. Det känns som bilen är slö också när detta händer [:(] Jag har en renault laguna RXE-S, Är det någon som har råkat ut för samma fenomen ?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Avgassmällar beror på att bränsle/luftblandning hamnat i avgassystemet efter utebliven tändning. På gamla bilar var det väl ofta dåliga brytare som var orsaken men med elektronisk tändning... tja ... fel på en tändspole, stift kablar eller styrenhet kanske kan ge samma symptom? Om det vore nåt lurt med luft eller bränsle borde väl "lambda"-lampan på brädan lysa?
mikber
Posts: 50
Joined: 14 May 2004, 09:41
Location: Sweden
Contact:

Post by mikber »

Hejsan ! Några lampor tänds inte. Det är en 98 års modell så bilen är relativt ny. Har kollat tändstift samt kablar. Bilen går annars bra, förutom när man kör hårt då kommer det tuffande i motorutrymmet brevid luft filtret. Stänger jag av bilen i 1 min o startar igen så kommer tuffandet tillbaka. Stänger jag bilen så motorn blir kall så fungerar det det och det blir helt tyst. Jag kan uppfatta att det tuffar mer när man kör fortare. Ju fortare jag kör ju mer tuffare det. Det konstiga är att det är oregelbundet så det är inte alltid det tuffar.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

hmm...är du säker på att du inte har en ångdriven modell?
En insugningsläcka t.ex. dålig packning mellan topp och insugningsrör borde kunna ge ljud typ fuff-fuff-fuff på tomgång. Blåste en avgaspackning på en Peugeot 205 jag hade en gång och då lät det rejält i motorrummet och dessutom stank det avgaser... på en kat kanske avgaslukten inte skulle bli så påträngande?
För det är väl inte det normala insugningsljudet du hör? Luftfiltret är utformat för att dämpa detta till acceptabla nivåer, öppnar du filtret kan du höra hur en 'otto' låter när den andas... på tomgång drunknar insugningstuffandet i väsandet från luftspjället men om man gasar lite ska det låta rejält typ FRRRR. Men hör du ett tuffljud med 1/4 av den frekvensen så är det antagligen en cylinder som väsnas mer än de andra av någon okänd anledning... Luftfiltret tar luft via förvärmningskammaren på avgassystemet när motorn är kall men kopplar sen om till kalluft så ljudet skulle kunna ändras när motorn blir varm. Så finns ju en möjlighet till och det är att pneumatiksystemet till avgasrening, förvärmningsstyrning eller ventilationen till bränsletanken ligger och "tuffar", kanske ska det vara så... Bränsleångorna från tanken går genom ett kolfilter som ska fånga kolväten, när man sen kör så "vädras" kolfiltret med luft som dras in i insugningsröret för att förbrännas i motorn. Det finns en massa magnetventiler som styr detta
Prova lyssna vid avgasröret på tomgång så hör du om motorn faktiskt misständer eller om tuffandet "bara" är en ljudeffekt..
Motorer kan ju "baktända" också dvs sätta fyr på bränsle/luftblandningen i insugningsröret.. Gamla gräsklippare brukar göra så. Det kan bli ett rejält "foff" men då stannar dom ju nästan.
Nej, nu måste jag mecka med bromsarna och riva ut en bärarm på min gamla R19
/e
mikber
Posts: 50
Joined: 14 May 2004, 09:41
Location: Sweden
Contact:

Post by mikber »

Det luktar inte avgaser någonstans i motoutrymmet. Nu när jag var ute och testa så var det ju givetvis tyst o det lät helt normalt Inget tuffande eller att det misstände. Vet att jag har testat detta tidigare, öppnat luftfiltret för att höra om det låter annorlunda. Det tuffar på mellan 1-3 sek intervaller. Dvs det går en 1 sek mellan tuffande när bilen står på tomgång. Ju mer man gasar på ju fortare tuffare det.....Det hade ju vara lättare ifall det var ångdriven modell..*ler* Då vore det ju normalt. Om det vore en cylinder som inte fungera som det ska skulle det komma oreglbundet ? Dvs ofats kommer det när man kör hårt med bilen. Dvs i Ca 140 Km/timmen. När jag åkte från Jönköping till Markaryd så låg jag i 140 Km, efter 20 min så hördes tuffande. Trodde först det var basen i högtalaren som lät. Stängde av ljudet o lät bilen stå på tomgång Då hördes det bra. Sedan stängde jag bilen vänta i 45 min o sedan hoppa in igen ... Då var helt borta. När jag kom fram till markaryd så hördes inget heller. Konstig va ? Nu skall vi se .... Det var ett ord som jag inte hände med riktigt ... Är novis på detta men vad är "pneumatiksystem" och var sitter det ? Lycka till med bromasarna o bärarmen på R 19. Ska nu ut o köra en runda så får vi se ifall det hörs något. // Mikael
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Nu sitter bärarmarna på plats igen. Rosten har börjat knapra lite på dem..
Okej, är det storleksordningen en "tuff per sekund" kan det ju inte gärna vara en cylinder som sprider ljud via dåliga packningar eller så. Begreppet pneumatik (tryckluft) är egentligen inte rätt, det är insugningsundertrycket man använder för att manövrera olika saker runt motorn. T.ex. manövreras förvärmningsspjället med ett membran i en liten dosa som man släpper in undertrycket till efter diverse magnet- och temperaturstyrda ventiler. Löper ett sånt system amok kanske det kan pysa och tuffa.. Liknande lösningar sitter på kolfiltret till tankventilationen och EGR-ventilen (om du har någon, Renault har hängt kvar vid EGR även på katalysatormodeller ett bra tag men nu är den kanske bortrationaliserad)
Om det börjar tuffa igen kanske du kan försöka lyssna vid slangar och vacuumdosor.
Sen skulle det kunna vara vevhusventilationen som strular. Den ska ta hand om de förbränningsgaser som läcker förbi kolvringarna ner i vevhuset. Gaserna tas ut via en oljefälla (en liten rund plåtburk på motorns framsida) och dras via slang och diverse ventiler in till insugningsröret för att förbrännas. Har själv haft problem ett par gånger med att oljefällan eller slangar blivit igensatta men det ledde iofs inte till tuffande men väl att oljestickan blev utspottad ;-)
Sen brukar ju bromsservot också drivas med insugningsundertryck. Det borde inte tuffa men eftersom det sitter i torpedväggen så skulle eventuella ljud säkert höras bra även inne i kupen.
Nu börjar förslagen tryta.. har du provat ringa märkesverkstan och fråga..?
För det kan väl inte vara övertrycksventilen i kylsystemet som öppnar. Var står temperaturmätaren, klättrar den onormalt högt när du kör hårt? På kylaren eller expansionskärlet sitter en säkerhetsventil med ett fjäderbelastat bleck som öppnar vid 0.5 bar eller så för att man inte ska kunna spränga kylsystemet.

/erik
mikber
Posts: 50
Joined: 14 May 2004, 09:41
Location: Sweden
Contact:

Post by mikber »

Hejsan igen !

Har kollat med en bilverkstad som ville ha 1000:- för att kolla upp problemet. ): Inte kul. Men eftersom jag nu har fått problem med hjulagret som måste bytas av en nätt liten kostnad 2500:- så får jag vänta med tuffande i motorn. Om jag inte kör hårt med bilen så blir det inget tuffande :) . Tack för all hjälp.
Johnny.B
Posts: 8
Joined: 19 Aug 2006, 00:28

Post by Johnny.B »

Kanske försent, men ja tror det kanske är katalysatorn, hade samma problem.

Katalysatorn hade gått sänder och bitar la sig ivägen för avgaserna och då lät det som ett tuffande ljud och ibland smälde det till.
Murt
Posts: 31
Joined: 09 Jan 2004, 22:29
Location: Uppsala

Post by Murt »

Johnny.B wrote:Kanske försent, men ja tror det kanske är katalysatorn, hade samma problem.

Katalysatorn hade gått sänder och bitar la sig ivägen för avgaserna och då lät det som ett tuffande ljud och ibland smälde det till.
Jag fick ett linkande problem idag :(

På väg hem från träningen stannade jag för att tanka men när vi åkte därifrån (1-2 km kvar) fick jag problem med dålig tomgång, tuffande motor, som om jag körde i för hög växel.
När jag kom till slut hem rykte det lite i motor'n. Det går att starta och det går att åka men vågar jag ta den till jobbet imorgon (10 mil)!!!!!!!

Jag var först rädd att jag hade slarvatoch lagt in diesel men jag har kollat min konto på jets hemsida och där står det 95, tack of lov!!!

Vad kan det vara, jag ska ut och kolla deninge nu när den har kylat ner lite.

(Den är en Megane 99 1.6)

jag har varit ut igen och kollat och det är precis samma.

JAg märkte att det är lite tystare när kopplingen är nere och nar jag går upp i hög varv så går det helt ok.
Kan det bara vara timingen som behöver justeras????
Last edited by Murt on 28 Oct 2006, 12:45, edited 1 time in total.
Martin S, Uppsala
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
Murt
Posts: 31
Joined: 09 Jan 2004, 22:29
Location: Uppsala

Post by Murt »

n
Martin S, Uppsala
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
Murt
Posts: 31
Joined: 09 Jan 2004, 22:29
Location: Uppsala

Post by Murt »

Jag har fortfarande inte kommit på vad det kan vara för problem? Några ideér?

Problemet återstår i alla fall, ska försöka få in den in verkstaden under veckan, får åka tåg till jobbet nu i veckan, blir en dryg 1½ timme extra på vägen /dag

:(
Murt
Posts: 31
Joined: 09 Jan 2004, 22:29
Location: Uppsala

Post by Murt »

Var inne till verkstaden idag och han trodde att det vara bara tändstiftorna :D

2 av 4 var ute så det var nog grejen som dem är kopplade till, dvs dem två som var sönder kom från samma låda.
Han testade det genom att dra ut dem, ingen skillnad med den som var sönder, skillnade med dem fungerande.

Jag har jobbat extra dem senaste veckorna i väntan på en stor räkning men nu blir det betydligt mindre, ibland blir man lycklig :lol:
Post Reply