AC-problem? Mégane 1.4 2002

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mrjohan
Posts: 14
Joined: 06 Nov 2003, 17:14

AC-problem? Mégane 1.4 2002

Post by mrjohan »

Hej!

Köpte min 2002 års Renault Mégane 1.4 16v i november 2003.
Den är idag strax över 2 år gammal.

Hur vet jag om AC'n i bilen fungerar???
Vid vilka utetemperaturer börjar kompressorna att jobba?

Jag har börjar märka att nu när solen värmer upp kupén till 30°C och över så skulle jag gärna vilja att AC'n hjälpte mig att få ner kupé-temperaturen lite. Men detta tycks den ej göra nu när utetemperaturerna ligger på 10-15°C.

Någon som har några tips på hur jag kan kontrollera att den funkar?
Bilen var inne på service i december 2003 och då fick AC'n inga anmärkningar.

Need advice..

mvh
johan
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

om det blir kallt i bilen så funkar ac,den skall funka även om det är 50 minus men du lär inte kunna testa den,det har inte med ute tempen att göra ,har du 30 grader inne skall den sänka tempen inne i bilen,det måste vara något fel på den .....eller handhavande
mrjohan
Posts: 14
Joined: 06 Nov 2003, 17:14

Post by mrjohan »

Det är inte det att det är konstant 30 grader inne i kupén.
Däremot känner jag inget av den "iskalla" luft som jag är van vid att känna i en bil med luftkonditionering.

Tror knappast att kompressorn behöver jobba då det är minus 50 grader ute.
Handhavandefel har jag också lite svårt att tro att det är, då det inte är så mycket mer än att aktivera AC'n med en knapptryckning, samt skruva värmereglaget till det kallaste läget.

Frågan är hur jag kontrollerar om den fungerar eller ej. Och om den ej gör det, vad kan felet bero på?

Känns inte logiskt att AC'n ska paja då bilen är 26 månader gammal.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Har du manuell AC (precis som jag har) kommer det kall luft när du trycker in knappen oavsett temperatur ute/inne. Det går ju tom att köra värmen och AC tillsamman på vintern för att ta bort imma!
Lyssna under huven om kompressrorn går till när någon trycker in knappen! Läckor kan man tyvärr få på kylslingan av saltsprutet på vintern efter kort tid. Så fungerar det inte, saknas formodligen kylmedel, mindre troligt att inkopplingssystemet krånglar!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

det skall finnas ett synglas så man kan kolla om systemet har vätska...du kan som sagt börja med att kolla att kompressorn kopplar in,det borde nog märkas på motorn om den går på tomgång och du kopplar in kompressorn,då blir det som en kort dipp på varvtalet,man brukar kunna höra att motorn får jobba lite extra.kollade dom ac på servicen i december?
mrjohan
Posts: 14
Joined: 06 Nov 2003, 17:14

Post by mrjohan »

Jag har kommit fram till att kompressorn går igång då jag trycker in AC-knappen. Fläkten samt tomgången dippar lite lite precis i ögonblicket då jag trycker in knappen.

Nu får jag väl kontrollera om jag finner något synplas för vätskeinnehållet också.

Bör man gå på Bilia med detta??? Jag menar, min nybilsgaranti gick ut den 27 februari i år och det var i det läget omöjligt att kontrollera om det fanns köldmedia i systemet eftersom att det var ganska kallt ute då.
LagunaT
Posts: 9
Joined: 04 Mar 2004, 22:59
Location: Sweden

Post by LagunaT »

Hej, är det inte så på nyare modeller att Ac inte funkar under 8+ (gäller kanske bara Ecc)skruva loss "skyddet" till påfyllningsnippeln och tryck med en skruvmejsel eller liknande på ventilen, pyser det till så vet du att systemet inte är helt tomt.
Visst kan Ac sluta fungera på nya bilar oxå, räcker med elakt stenskott på kondensorn, så läcker gasen ut, dyrt o går inte på garantin, ska montera nät på min i luftinsläppet under stötfångarn,(en Laguna)
Sen tror jag att dom räknar med en livslängd på ca 6 år på en Ac anläggning pga att folk inte använder den på vintern (packningarna torkar).
Per Håkansson
Posts: 45
Joined: 06 Feb 2004, 18:35

Post by Per Håkansson »

Snacka med en service kille på en kylfirma.
Bara att titta i gulasidorna.
Om volvo skall titta på det så tar dom ca 2000:- en hygglo kylkille fixar detta för en 500:-.
mrjohan
Posts: 14
Joined: 06 Nov 2003, 17:14

Post by mrjohan »

Om det nu är så att kondensorn har fått sig en törn via stenskott eller dylikt så att köldmediat läckt ut, finns det då ett läckage som måste tätas eller är det bara att fylla på med nytt köldmedia?

Ska först snacka med Bilia, om de inte bjuder på något får det väl bli nån kylfirma dårå..
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

om jag säger så här,systemet provtrycks för att kolla läckor,sedan sugs till vakum ,för det får inte finnas luft i systemet.alltså om man bara fyller på i ett system som läcker, försvinner gasen fortare än du hinner säga satan... om kondensorn läcker brukar man köpa en ny inte lagar...
Post Reply