Isolering till Mégane Coupé

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Isolering till Mégane Coupé

Post by kmfdm »

Hej!

Nybliven medlem, ägare till Mégane Coupé 99:a, undrar om det finns någon som kan bilen "utan och innantill"?
Lämnade nyligen min bil på rostskyddsbehandling (gratis, tack Leif Johansson Volvo). Tänkte underlätta för dem och tog ur reservdäcket själv. Vad jag minns låg det ingen grå isolering (ca 1-1,5 cm tjock)i själva "skålen" där reservdäcket samt domkraften ligger. Storleken på isoleringen är ungefär som däcket, fast det är rektangulärt till formen med ett rektangulärt hål i mitten som motsvarar storleken på domkraften plus lite till i kanterna.
Jag är 99,99% säker på att isoleringen hör hemma någon annanstans. Är det någon som har en aning?
[V]
Ett tips! Skall ni rostskyddsbehandla bilen, lämna in den tvättad och ren. Jag fick tillbaka min ögonsten allt annat än ren. Fullt med stänk av rostskyddsmassa på sidorna av bilen. Kladdig ratt och smutsiga fönster. Putsade henne i 2 timmar med medföljande Dinitrol Carcleaner...som var avsedd för "dropp". Nu återstår motortvätt. Klåpare! Man förväntar sig ett professionellt arbete.
Tips om vart isoleringen hör hemma mottages taxamt!
"Ärtans matte"
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Som referens ligger det isolering under reservhjulet på Clio. "Miss Mégane" här på forumet lär ju veta i ditt fall.

Mitt rostskydd (hålrum) smådroppade lääänge efteråt. Fick torka hela tiden för att inte skada lackbehandlingen som gjordes samtidigt.
/joel
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Isoleringen är original!
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Minns inte säkert om det är så i min. Tror inte det, men min är för tidig och för mkt "mek" på Renault Sport för att kunna lita på till 100% som referensbil...
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Hallo, och tack för svaret.
Inser att jag nog får vara så fräck att om jag stöter på någon som har en coupé av samma årgång som min så..."ursäkta, skulle jag få kunna titta under ditt reservdäck"?
[:o)]

Du har en snygg bil!
Av inläggen att döma verkar du vara x-perten på Mégane Coupé, så jag passar väl på...

Vet du om man får lägga ner en massa $$$ för att skaffa ett anständigt kjolpaket till sin guldklimp?
Inga bekymmer med vägbulor, farthinder etc? Det kanske bara är ett gissel om man sänkt bilen?
Tips på vart man kan hitta de fräckaste grejorna? Bor i GBG.

Funderar åxxå på att skaffa ett Ferrita rostfritt avgassystem. Kanske värt att investera i ett sånt om man planerar att behålla bilen en längre tid? Vet du om det är nån större skillnad på att ha ett sånt än ett vanligt Renault original avgassystem? Tja, förutom att man slipper skala av rostangripna delar då...

Har spanat på nätet och sett att det finns en del Mégane Coupé klubbar runt om i Europa. Ingen i Sverige? Eller Norden?


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Miss Mégane</i>
<br />Minns inte säkert om det är så i min. Tror inte det, men min är för tidig och för mkt "mek" på Renault Sport för att kunna lita på till 100% som referensbil...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Isolering under reservdäck är väl ett skäl så gott som något annat att ta kontakt med andra trevliga Mégane-ägare! [;)][:D]

Mégane hälsar och tackar för berömmet och hoppas på att få möta "Ärtan" på någon träff framöver! (Vill du får du mkt gärna maila bilder, är alltid nyfiken!!!)

Själv är jag långt från expert, men har haft min Még sedan -97, har stort intresse och stor kärlek för den lilla krabaten, har tillgång till en mkt tekniskt o Renaultkunnig bror och vi har pillat en hel del med Méganen, så en del har man hunnit snappa upp iaf.[:)]

Förr var det rent oanständigt dyrt med kjolpaket osv, men priserna har gått ner mkt de senaste åren. Det var ett tag sedan jag köpte mitt Renault Sport-kit. Mkt osäkert om det går att få tag i nu. Men Jonas & Katja Björkdahl har nyligen stylat sin Még coupé ph2. Letade runt en hel del på nätet och lade ut en del på sin egen sida: http://home.rixtele.com/~blacknecks/megane.htm
Priser varierar rätt rejält, men har för mig att Jonas & Katjas kit inte var så dyrt. De är väldigt trevliga och du kan alldeles säkert maila dem och fråga. De kommer f ö dyka upp på Emmaboda i maj i år.

Jag har inte haft bekymmer med vägbulor trots att min både har kit och är sänkt. Såvida man tänker sig för och inte kör vårdslöst såklart - men det ska man ju inte oavsett sänk & kit, om det är bulig/dålig väg eller så.
Man kan få passa sig t ex vid parkeringar, om man har tillräckligt hög trottoarkant framför eller så. Men det är som vanligt, lite lagom aktsamhet och sunt förnuft kommer man otroligt långt med! [^][:)]
Så beror det ju givetvis på hur mkt man sänker och/eller kittar...

Bor du i GBG borde du ju kunna gå in hos SAM & kolla på prylar. Vet inte hur mkt de har för visning i showroom, men... Som medlem har du dessutom rabatt hos t ex SAM, Bildesign, MH Styling... Jag skulle rekommendera dig att kolla på SAM men såklart också runt på nätet, maila, fråga...

Mitt råd är tänk noga ut vilket du gillar bäst, försök se kiten på så många olika sätt som möjligt. Bilens färg kan påverka hur kitet ser ut på bilen, olika linjer, olika vinklar. Tycker du kitet stämmer med bilens övriga linjer osv. Helhetstänk. O snåla inte. Gillar du ett lite dyrare kit är det bättre att spara lite längre och köpa det du gillar än att "snika" och sedan inte bli helt nöjd.

Rostfritt system är inte alls fel. Håller som sagt bättre och ska man ändå byta ser jag ingen anledning att *inte* ta ett rostfritt. (Så finns det ju massa roliga slutdämpare, sportkat osv osv... men men man får ta lite i taget [:)][^])
Själv upplever jag att original motar Méganen lite för mkt. Jag har 2,5" på min och det har fått den att andas lite lättare. Den dimensionen verkar passa bra för min motor. Det är inte så att ju fetare ju bättre. Motorn behöver lite lagom motstånd för att den ska gå bra. Vill du ändå att det ska se fetare ut kan du ju ha hur fett utblås som du vill.

Tycker dessutom att JR:s open air kit (sportluftfilter) låter gott på den. Kostar typ 850-900. Tänk bara på att det är viktigt att tvätta det tillräckligt ofta t ex.

Man behöver inte göra en massa med en Mégane coupé för att den ska se bra ut och uppskattas. Den är redan från start en så lyckad och vacker bil att folk vänder på huvudet, så stressa inte. Konstverk måste få ta sin tid! [;)][:)][^]

Ngn speciell klubb för just Mégane coupé finns inte i Sverige. Fast jag garanterar dig att du kommer ha hur kul som helst i en "mångfalds-klubb" som Club Renault Sverige! Du anar inte hur mkt häftiga Renaulter och goa människor det finns i klubben!!!

Det finns en särskild Renault coupéklubb i Sverige: Club Renault 15/17 Suède. Den är främst för coupémodellerna 15/17 från 70-talet, men har även med 80-tals coupén Fuego t ex. Jag är med både i CRS & 15/17. Vad jag förstått är dock Még fortfarande för ny för att "passa" riktigt i 15/17-klubben. (Men jag har ju en R15 också, så...[;)][:D])

CRS är tveklöst en klubb för dig! Jag gratulerar till ett bra bilval och välkomnar dig till klubben! Hoppas vi syns under sommaren!
Viking
Posts: 23
Joined: 29 Jun 2003, 12:18
Location: Sweden
Contact:

Post by Viking »

Jag köpte en SuperSprint slutdämpare med 100mm utblås av Forza i Alingsås! Mkt nöjd måste jag säga. De har även ett rör från katten och bak som ersätter mittenljuddämparen, då blir det gôtt ljud skall du veta! :)
Dimensionen är samma som org så det är bara till att bulta på...
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

bara ett litet inlägg lite OT på sug motorer ska du aldrig ha större rördimension än 2,5" för e de större än så från motorn o bakåt så tappar man effekt dock kan ändröret va större än 2,5"
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Ju närmre motorn desto grövre dimension är en bra regel! Varma avgaser tar större plats och de svalnar självklart ju längre bort från motorn de kommer. Så mest effektvinst får man om man byter katalysator till en större (eller sportkat).
Sedan kan man ju vilja ha större slutrör för utseendets skull!
Post Reply