Laguna-taskig gång
Moderator: Forumpolisen
Det låter surt...
Jag svängde förbi bilia idag och lyckades för en gångs skull få prata med någon som både var kompetent och trevlig (!?).
Han gav mig lite tips. Katalysatorn kan vara kass (kollas enklast genom att banka på den när den är kall och se om den skramlar=kass). Det finns en givare vid svänghjulet som kan bli smutsig.... Och till sist så kan man kolla ifall någon av tändspolarna kan vara slut.
Så det blir till att felsöka i helgen.... (blä)
Jag svängde förbi bilia idag och lyckades för en gångs skull få prata med någon som både var kompetent och trevlig (!?).
Han gav mig lite tips. Katalysatorn kan vara kass (kollas enklast genom att banka på den när den är kall och se om den skramlar=kass). Det finns en givare vid svänghjulet som kan bli smutsig.... Och till sist så kan man kolla ifall någon av tändspolarna kan vara slut.
Så det blir till att felsöka i helgen.... (blä)
Jag börjar nästan fundera på om det inte är bränsle relaterat. Var och tittade lite på den idag.. Bränslepumpen går igång när jag lägger i tändningen. Det är bara det att den låter hela tiden, jag har för mig att den lät ett tag och tystnade sen. För övrigt så luktar det inte en gnutta soppa som sagt. Har självklart kollat att det finns bensin. Det kommer även någon form av pysande ljud från motorn när tändningen är på. Ska felsöka hela bränslesystemet på Lördag.. får se då. Vad tror ni andra? Är det bara jag som minns fel om hur soppapumpen går igång?
Ska kolla allt sådant imorgon tänkte jag.
Att den säckar när man ger gaspådrag kan väl bero på antingen för mycket soppa, eller för mycket luft, eller för lite soppa eller luft.. kan också vara för lite strömstyrka när den tänder då strömstyrkan måste öka när det är mer som ska tända... Om jag har förstått det rätt.
Det låter lovande för mig att din soppapump stannar efter ett tag, ger mig hopp om att få bukt med bilen nu i helgen [:)]
Återkommer med rapport
Att den säckar när man ger gaspådrag kan väl bero på antingen för mycket soppa, eller för mycket luft, eller för lite soppa eller luft.. kan också vara för lite strömstyrka när den tänder då strömstyrkan måste öka när det är mer som ska tända... Om jag har förstått det rätt.
Det låter lovande för mig att din soppapump stannar efter ett tag, ger mig hopp om att få bukt med bilen nu i helgen [:)]
Återkommer med rapport
Bilen startade när jag rullade igång den idag. Bekräftade min teori om soppapumpen, den stanner efter ett tag. Bytte soppafilter (najs anordning med clips och 1 skruv). Blåste sen rent luftfiltret och sen så gick den bättre, hackar fortfarande en aning, fast en klar förbättring... Någon som har något förslag på vad mer jag kan göra med soppa systemet?
Nu har jag felsökt lite (med betoning på lite) och upptäckt att när min bil står och hostar så går den bara på 2 cylindrar. Det är dessutom alltid samma cylindrar som inte går.
Har dessutom spanat in tändsystemet och det finns verkligen INGET fördelarlock. Tändkablarna går direkt från 2 olika spolar direkt till stiften. Detta bekräftar dessutom teorin att ena spolen kunde vara kass eftersom de cylindrarna som inte går får stöm från samma spole...
Har dessutom spanat in tändsystemet och det finns verkligen INGET fördelarlock. Tändkablarna går direkt från 2 olika spolar direkt till stiften. Detta bekräftar dessutom teorin att ena spolen kunde vara kass eftersom de cylindrarna som inte går får stöm från samma spole...
Nu är jag förvirrad (milt uttryckt)
Cotech: Är du helt säker på det???? Du har inte föväxlat dem?
På de servicekvittona jag har från bilia (samt det gamla köpeavtalet från förra ägaren) så står det F3R... (någon kanske har bytt motor i min bil )
Å andra sidan så kan jag enligt mekonomens hemsida köpa fördelarlock och rotor till min bil. Jag fattar ingenting för det finns verkligen inget fördelarlock... (om det inte är väldigt gömt och väldigt maskerat).
sk*t samma, låter min slutsats vettig? Kan det vara ena spolen?
Cotech: Är du helt säker på det???? Du har inte föväxlat dem?
På de servicekvittona jag har från bilia (samt det gamla köpeavtalet från förra ägaren) så står det F3R... (någon kanske har bytt motor i min bil )
Å andra sidan så kan jag enligt mekonomens hemsida köpa fördelarlock och rotor till min bil. Jag fattar ingenting för det finns verkligen inget fördelarlock... (om det inte är väldigt gömt och väldigt maskerat).
sk*t samma, låter min slutsats vettig? Kan det vara ena spolen?
Om du har 2 spolar ovanpå "ventilkåpan" så är det en N7Q motor.
F3R har fördelare som drivs av kamaxeln.
Att det står F3R på service kvittona är inte omöjligt, allt handlar om hur bilen är "inlagd" i datan från början.
Att det är ena spolen som knasar låter ju möjligt eftersom du säger att den tappar just på ett av paren.
F3R har fördelare som drivs av kamaxeln.
Att det står F3R på service kvittona är inte omöjligt, allt handlar om hur bilen är "inlagd" i datan från början.
Att det är ena spolen som knasar låter ju möjligt eftersom du säger att den tappar just på ett av paren.
Kan med glädje meddela att jag har funnit och åtgärdat felet på min Twingo. Det var styrmodulen (den som är tändspole, fördelarlock allt i ett). Antagligen så var det taskig gnista på en av kablarna, när den fick för stor blandning så orkade den inte tända allting.. Efter ett tag så slutade den ge gnista helt och hållet..
Hoppas att det kan hjälpa andra
Hoppas att det kan hjälpa andra