Hög bränsleförbrukning
Moderator: Forumpolisen
Hög bränsleförbrukning
I instruktionsboken står det att bilen i blandad körning ska dra ungefär 0,6 liter milen. Men när jag tankade senast räknade jag ut hur mycket den drog och kom fram till 1.22 liter milen. Visserligen kör jag enbart stadskörning. Men inte ska väl det dubbla brännsleförbrukningen.
Kan det här vara för att min bil är gammal och har gått över 24000 mil? Tänkte att det kanske var något fel med insprutningen eller liknande.
MVH
//Hampus
Kan det här vara för att min bil är gammal och har gått över 24000 mil? Tänkte att det kanske var något fel med insprutningen eller liknande.
MVH
//Hampus
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hampus</i>
<br />I instruktionsboken står det att bilen i blandad körning ska dra ungefär 0,6 liter milen. Men när jag tankade senast räknade jag ut hur mycket den drog och kom fram till 1.22 liter milen. Visserligen kör jag enbart stadskörning. Men inte ska väl det dubbla brännsleförbrukningen.
Kan det här vara för att min bil är gammal och har gått över 24000 mil? Tänkte att det kanske var något fel med insprutningen eller liknande.
MVH
//Hampus
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">va blandad körning 0,6 vad är det för bil???
<br />I instruktionsboken står det att bilen i blandad körning ska dra ungefär 0,6 liter milen. Men när jag tankade senast räknade jag ut hur mycket den drog och kom fram till 1.22 liter milen. Visserligen kör jag enbart stadskörning. Men inte ska väl det dubbla brännsleförbrukningen.
Kan det här vara för att min bil är gammal och har gått över 24000 mil? Tänkte att det kanske var något fel med insprutningen eller liknande.
MVH
//Hampus
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">va blandad körning 0,6 vad är det för bil???
-
- Posts: 151
- Joined: 17 Aug 2003, 15:57
- Location: Sweden
- Contact:
Vad drar den på landsväg då? Stadskörning är ju ett vitt begrepp inkluderande t.ex. 100m korvkiosken tur och retur.
Kolla att inte bromsarna ligger an, ska man ner i lägsta förbrukning får man nog se över bromsoken minst en gång om året. Sen brukar det hjälpa med rent luftfilter, tändsystem i god kondition, däcktryck i överkant, rätt toe-in, lätt gasfot och syntetolja om du kör mycket kortsträckor. Fel på insprutningen borde avslöjas hos farbror bilprovningen i form av anmärkning...
Kolla att inte bromsarna ligger an, ska man ner i lägsta förbrukning får man nog se över bromsoken minst en gång om året. Sen brukar det hjälpa med rent luftfilter, tändsystem i god kondition, däcktryck i överkant, rätt toe-in, lätt gasfot och syntetolja om du kör mycket kortsträckor. Fel på insprutningen borde avslöjas hos farbror bilprovningen i form av anmärkning...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erik R19</i>
<br />Vad drar den på landsväg då? Stadskörning är ju ett vitt begrepp inkluderande t.ex. 100m korvkiosken tur och retur.
Kolla att inte bromsarna ligger an, ska man ner i lägsta förbrukning får man nog se över bromsoken minst en gång om året. Sen brukar det hjälpa med rent luftfilter, tändsystem i god kondition, däcktryck i överkant, rätt toe-in, lätt gasfot och syntetolja om du kör mycket kortsträckor. Fel på insprutningen borde avslöjas hos farbror bilprovningen i form av anmärkning...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Landsvägskörning: 0,49 l/mil
<br />Vad drar den på landsväg då? Stadskörning är ju ett vitt begrepp inkluderande t.ex. 100m korvkiosken tur och retur.
Kolla att inte bromsarna ligger an, ska man ner i lägsta förbrukning får man nog se över bromsoken minst en gång om året. Sen brukar det hjälpa med rent luftfilter, tändsystem i god kondition, däcktryck i överkant, rätt toe-in, lätt gasfot och syntetolja om du kör mycket kortsträckor. Fel på insprutningen borde avslöjas hos farbror bilprovningen i form av anmärkning...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Landsvägskörning: 0,49 l/mil
-
- Posts: 151
- Joined: 17 Aug 2003, 15:57
- Location: Sweden
- Contact:
Jag tycker nog att med en så lätt och liten bil så är det MYCKET! Jag körde mina Citroen Xantia kombi på MAX en liter/mil (inte helt jämförbart eftersom vi inte vet så mycket om körsträckor etc). Mina bilar drog som mest på vintern (förstås) och vid kortare körningar. C5 V6 automat kom jag upp i 1,2 med som jämförelse. Nu pratar vi INTE om landsvägskörning, då drog min C5 under 0,8 normalt (långkörning i 110+).
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
1.22 låter mkt för en liten Clio, men som sagt stadskörning och körning endast kortare sträckor drar mkt soppa (och är dessutom inte bra på många andra sätt, t ex avgaset går hem fortare etc)
Dessutom beror det ju på hur mkt klumpfot man har. Min Még på ca 1200 kg är ju betydligt tyngre. Vid stadskörning med Miss Méganes klumpiga högerfot inräknad brukar hon inte slurpa i sig så mkt.
Håller med lljungberg: luftfilter, termostat, tändstift... När Mégane ville ha nya tändstift ökade hennes aptit betydligt, samtidigt som hon var slöare. Inget bra scenario! [V][;)][:D]
Dessutom beror det ju på hur mkt klumpfot man har. Min Még på ca 1200 kg är ju betydligt tyngre. Vid stadskörning med Miss Méganes klumpiga högerfot inräknad brukar hon inte slurpa i sig så mkt.
Håller med lljungberg: luftfilter, termostat, tändstift... När Mégane ville ha nya tändstift ökade hennes aptit betydligt, samtidigt som hon var slöare. Inget bra scenario! [V][;)][:D]
Rättelse: Den drar 1,22 l/mil (inte 1,33)
Sen jag kör ungefär 7 km om dan (tur/retur jobbet + övrigt).
Min högerfot är rätt stor och tung (men den är lika tung på farsans bil på 1800kg, och den drar ungefär lika mycket.
Jag ska ut till landet i påsk och fixa bilen. Då får man ta och kolla tändstift, luftfilter mm. Ska övrigt göra en total renovering (rost, oljebyte, hälla i stp mm.)
Får se hur den går efter det.
Får även se vad som händer när sommardäcken åker på.
Sen jag kör ungefär 7 km om dan (tur/retur jobbet + övrigt).
Min högerfot är rätt stor och tung (men den är lika tung på farsans bil på 1800kg, och den drar ungefär lika mycket.
Jag ska ut till landet i påsk och fixa bilen. Då får man ta och kolla tändstift, luftfilter mm. Ska övrigt göra en total renovering (rost, oljebyte, hälla i stp mm.)
Får se hur den går efter det.
Får även se vad som händer när sommardäcken åker på.
Hampus, här får du fler felsökningstips om du skulle få långtråkigt
- Gå till en bilhall och spela spekulant. Låna en ny bil i samma storleksklass och undersök hur långt den rullar med urlagd växel. Om du blir förvånad behöver du antagligen se över din egen bil. Skyll inte på mig om du byter bil sen.
- Be farsan åka bakom dig och lukta på blomm.. ehh avgaserna. En frisk katt ska gå i princip lukt och rökfritt när väl katalysatorn har tänt.
- Ryckig acceleration kan vara smuts i spridare och då får lambda-regleringen ständigt skjuta på rörlig måltavla. Prova hälla injection-cleaner i tanken
- Anliggande broms kan man hitta genom att åka en mil på landsväg och sedan stanna genom att kombinera uppförsbacke / motorbroms. Känn sen försiktigt på bromsskivor och trummor, allt ska vara *svalt* eller på sin höjd ljummet.
- Titta på tändstiftens färg. Ljusgrått till beige är tecken på god hälsa. Inget ska avvika..
- Titta i avgaspipen. En frisk katt med god förbränning håller sig i princip ren, bygger det på sot där står det inte rätt till.
/Erik
- Gå till en bilhall och spela spekulant. Låna en ny bil i samma storleksklass och undersök hur långt den rullar med urlagd växel. Om du blir förvånad behöver du antagligen se över din egen bil. Skyll inte på mig om du byter bil sen.
- Be farsan åka bakom dig och lukta på blomm.. ehh avgaserna. En frisk katt ska gå i princip lukt och rökfritt när väl katalysatorn har tänt.
- Ryckig acceleration kan vara smuts i spridare och då får lambda-regleringen ständigt skjuta på rörlig måltavla. Prova hälla injection-cleaner i tanken
- Anliggande broms kan man hitta genom att åka en mil på landsväg och sedan stanna genom att kombinera uppförsbacke / motorbroms. Känn sen försiktigt på bromsskivor och trummor, allt ska vara *svalt* eller på sin höjd ljummet.
- Titta på tändstiftens färg. Ljusgrått till beige är tecken på god hälsa. Inget ska avvika..
- Titta i avgaspipen. En frisk katt med god förbränning håller sig i princip ren, bygger det på sot där står det inte rätt till.
/Erik
Sån förbrukning är inte otänkbar. Hade en golf II tidigare med något kortare sträcka bakom sig. När jag körde strikt stadstrafik med halvklumpig högerfot och ca 9km enkel resa till jobbet så drog den ungefär litern.
Sen har jag haft en Volvo 240 också och den låg på mellan 2 och 3liter... (den bilen var förvisso slut)
Sen har jag haft en Volvo 240 också och den låg på mellan 2 och 3liter... (den bilen var förvisso slut)