Växellådsproblem (automat) på Laguna 2.0 -96
Moderator: Forumpolisen
Växellådsproblem (automat) på Laguna 2.0 -96
Har precis köpt en Renault Laguna 2.0 RXE -96 som verkade perfekt när jag köpte den men nu visar det sig att det är nått fel på växellådan.
När man gör kickdown så att motorn växlar ner så är den för seg, ligger i friläge för länge, så motorn hinner varva rejält.
Har hört med en annan som hade liknande problem på en bil, dock av annat märke, och han bytte till tjockare olja vilket gjorde det bättre.
Tänkte kolla oljenivån och sen göra det eller om ni har några bättre förslag förutom att lämna in den.
Problemet är bara det att det inte står i instruktionsboken hur man kollar oljan. En annan bil jag hade skulle man lägga den i alla växlarna och sedan neutral, är det samma här?
Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta problemet då bilen är perfekt i övrigt.
När man gör kickdown så att motorn växlar ner så är den för seg, ligger i friläge för länge, så motorn hinner varva rejält.
Har hört med en annan som hade liknande problem på en bil, dock av annat märke, och han bytte till tjockare olja vilket gjorde det bättre.
Tänkte kolla oljenivån och sen göra det eller om ni har några bättre förslag förutom att lämna in den.
Problemet är bara det att det inte står i instruktionsboken hur man kollar oljan. En annan bil jag hade skulle man lägga den i alla växlarna och sedan neutral, är det samma här?
Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta problemet då bilen är perfekt i övrigt.
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
Byt till ny frisk ATF-olja och kolla om det inte hjälper, det låter som typiskt låg oljenivå!
Bilen skall vid koll av nivån vara varmkörd och stå plant, gå på tomgång på N efter den manöver med spaken du beskriver.
Renault använder rejäla tyska automatlådor och de brukar hålla om man servar dem ordentligt.
Bilen skall vid koll av nivån vara varmkörd och stå plant, gå på tomgång på N efter den manöver med spaken du beskriver.
Renault använder rejäla tyska automatlådor och de brukar hålla om man servar dem ordentligt.
Som sagt, det låter som låg oljenivå. Men jag kan ju säga det att det där tyska lådorna gör inte saken bättre. Det hade säkert blivit bättre om fransmännen fixat en låda själva. Jag har själv renoverat min AD4 vid 13400 mil! Tipset är att inte köra allt för mycket innan du kollat upp problemet, det kan bli dyrt, tro mig.