Clio 1,4 16v 02 i krock
Moderator: Forumpolisen
Clio 1,4 16v 02 i krock
Hej !
Har en kompis som har varit i krock i ca: 50 Km/h och körde på en Audi A6 som va parkerad bakom en kurva.
http://ul.zsh.net/Presho/1510942862Preshoreno.jpg
Detta är bilden av bilen efter krocken, och frågan är. Skulle inte airbag , dvs. luftkuddar löst ut vid denna krock. Har ni erfarenheter av liknande?
Tackar för alla svar!
mvh/Presho
Har en kompis som har varit i krock i ca: 50 Km/h och körde på en Audi A6 som va parkerad bakom en kurva.
http://ul.zsh.net/Presho/1510942862Preshoreno.jpg
Detta är bilden av bilen efter krocken, och frågan är. Skulle inte airbag , dvs. luftkuddar löst ut vid denna krock. Har ni erfarenheter av liknande?
Tackar för alla svar!
mvh/Presho
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
En liten fundering bara; det kan inte ha att göra med att bilens olika deformationszoner?
Jag menar, bilar är ju tillverkade för att skydda människorna så mkt som möjligt = att bilen kan se riktigt rejält misshandlad ut i t ex nosen, för att den ska fånga upp så mkt krockvåld på ett för föraren skonsamt och inte alltför brutalt sätt.
Är det inte lite så att ju längre ut i nosen man kommer desto "vekare" är det, medan ju närmre torpedvägg o förare man kommer blir det hårdare. Bilen ska ta upp smällen så mjukt som möjligt.
Hur eller hur såg det ut att vara en tråkig smäll [:(]
Lite mer exakt vad gällde återkallelserna? Hörde ryktas om att det var för att airbags poffade utan krock, och det är ju precis tvärtemot detta fall...
Jag menar, bilar är ju tillverkade för att skydda människorna så mkt som möjligt = att bilen kan se riktigt rejält misshandlad ut i t ex nosen, för att den ska fånga upp så mkt krockvåld på ett för föraren skonsamt och inte alltför brutalt sätt.
Är det inte lite så att ju längre ut i nosen man kommer desto "vekare" är det, medan ju närmre torpedvägg o förare man kommer blir det hårdare. Bilen ska ta upp smällen så mjukt som möjligt.
Hur eller hur såg det ut att vara en tråkig smäll [:(]
Lite mer exakt vad gällde återkallelserna? Hörde ryktas om att det var för att airbags poffade utan krock, och det är ju precis tvärtemot detta fall...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Presho</i>
<br />Hej !
Har en kompis som har varit i krock i ca: 50 Km/h och körde på en Audi A6 som va parkerad bakom en kurva.
http://ul.zsh.net/Presho/1510942862Preshoreno.jpg
Detta är bilden av bilen efter krocken, och frågan är. Skulle inte airbag , dvs. luftkuddar löst ut vid denna krock. Har ni erfarenheter av liknande?
Tackar för alla svar!
mvh/Presho
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">50 km/h? Tycker att bilen ser vääldigt lite skadad ut för den hastigheten!
<br />Hej !
Har en kompis som har varit i krock i ca: 50 Km/h och körde på en Audi A6 som va parkerad bakom en kurva.
http://ul.zsh.net/Presho/1510942862Preshoreno.jpg
Detta är bilden av bilen efter krocken, och frågan är. Skulle inte airbag , dvs. luftkuddar löst ut vid denna krock. Har ni erfarenheter av liknande?
Tackar för alla svar!
mvh/Presho
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">50 km/h? Tycker att bilen ser vääldigt lite skadad ut för den hastigheten!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Miss Mégane</i>
<br />En liten fundering bara; det kan inte ha att göra med att bilens olika deformationszoner?
Jag menar, bilar är ju tillverkade för att skydda människorna så mkt som möjligt = att bilen kan se riktigt rejält misshandlad ut i t ex nosen, för att den ska fånga upp så mkt krockvåld på ett för föraren skonsamt och inte alltför brutalt sätt.
Är det inte lite så att ju längre ut i nosen man kommer desto "vekare" är det, medan ju närmre torpedvägg o förare man kommer blir det hårdare. Bilen ska ta upp smällen så mjukt som möjligt.
Hur eller hur såg det ut att vara en tråkig smäll [:(]
Lite mer exakt vad gällde återkallelserna? Hörde ryktas om att det var för att airbags poffade utan krock, och det är ju precis tvärtemot detta fall...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej !
Vet , det va mkt snack om deformationszoner, då man undersökte denna bilen. Men om man ska lita på polisens gubbe som va expert på krockar, hans utlåtande va att alla vilkor för att krockkuddar ska lösa ut va uppfylda. Att påpeka att bältes-sträckare fungerade inte häller????
MVH/Presho
<br />En liten fundering bara; det kan inte ha att göra med att bilens olika deformationszoner?
Jag menar, bilar är ju tillverkade för att skydda människorna så mkt som möjligt = att bilen kan se riktigt rejält misshandlad ut i t ex nosen, för att den ska fånga upp så mkt krockvåld på ett för föraren skonsamt och inte alltför brutalt sätt.
Är det inte lite så att ju längre ut i nosen man kommer desto "vekare" är det, medan ju närmre torpedvägg o förare man kommer blir det hårdare. Bilen ska ta upp smällen så mjukt som möjligt.
Hur eller hur såg det ut att vara en tråkig smäll [:(]
Lite mer exakt vad gällde återkallelserna? Hörde ryktas om att det var för att airbags poffade utan krock, och det är ju precis tvärtemot detta fall...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej !
Vet , det va mkt snack om deformationszoner, då man undersökte denna bilen. Men om man ska lita på polisens gubbe som va expert på krockar, hans utlåtande va att alla vilkor för att krockkuddar ska lösa ut va uppfylda. Att påpeka att bältes-sträckare fungerade inte häller????
MVH/Presho
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
Lita på polisen?! Oh, nej, den tiden är förbi! [;)][:D]
Skämt åsido, har inget av "säkerheten" fungerat; varken bältessträckare eller airbag... Vet inte, men rimligen måste det ju finnas någon givare som registrerar hur mycket krockvåld bilen utsätts för. Kanske denna som strejkat? Det bör ju inte bli fel på pyrotekniken i BÅDE airbag & sträckare...
Vad har Renault själva sagt om saken? *nyfiken*
Skämt åsido, har inget av "säkerheten" fungerat; varken bältessträckare eller airbag... Vet inte, men rimligen måste det ju finnas någon givare som registrerar hur mycket krockvåld bilen utsätts för. Kanske denna som strejkat? Det bör ju inte bli fel på pyrotekniken i BÅDE airbag & sträckare...
Vad har Renault själva sagt om saken? *nyfiken*
Hej!
Renault Croatien, har sagt att ingen vilkor att utlösa kuddar fans! Kan ju nästan tänka mig att det va så, men tanke på deformationszoner, men tycker att bältessträckare skulle ha fungerat?
Denna Clio tillverkas i Slovenien för denna marknaden. Vet ni om svenska Renault har bilar med samma ursprung? *nyfiken*
Renault Croatien, har sagt att ingen vilkor att utlösa kuddar fans! Kan ju nästan tänka mig att det va så, men tanke på deformationszoner, men tycker att bältessträckare skulle ha fungerat?
Denna Clio tillverkas i Slovenien för denna marknaden. Vet ni om svenska Renault har bilar med samma ursprung? *nyfiken*