Kangoo dci85 går dåligt
Moderator: Forumpolisen
Kangoo dci85 går dåligt
Ska försöka göra en lång historia kort. Har en -07 kangoo dci85 som har gått hur fint som helst i många år. Haft den minst 15år. Den har blivit ståendes ett tag nu, ca 2år men har startas och flyttas på ibland utan problem. Köpte en defekt kangoo av samma årsmodell fast en dci70. Väldigt fin men startar ej. Fick inte fram diesel till spridarna.I felsöknings syfte lånade jag några grejor från min fungerande. Glödstift, fuelrail och bränsletrycksregulatorn. Lånade dock bara en sak i taget och vid varje tillfälle så böt jag delarna mellan bilarna. Alltså den fungerande bilen startades upp med den defekta bilens del. Så när jag kom till bränsletrycksregulatorn så ville inte min fungerande starta med den defekta bilens regulator. Ok bytte tillbake men den ville inte starta ändå. Den småtände till och rykte men inte mer. Ungefär där lessna jag men fick ett ryck igår och provade att bogsera igång den. Då starta den men går illa. Låter typ som en fiskebåt på tomgång. Man kan nästan tror att den går på 3 men ändå inte…….Den svarar dåligt på gasen men går bättre upp i varv. Ryker inte. Men vibrerar och går ojämnt på tomgång. Ca 800rpm.
Tog lös samtliga glödstift och alla såg fina ut bortsett från 4an. (Den längst till höger om man sitter i bilen) den va blöt å allmänt kletig. Tog upp spridaren och den såg lika jävlig ut också. Gjorde rent lite försiktigt men ingen skillnad. Hade även lös egendom ventilen och den va kladdig och blöt av diesel. Testade att norpa spridaren från den defekta kangoon idag (vet att dom skall kodas in men provade ändå) men det blev ingen skillnad. Den går likadant. Tilläggas ska att det finns inga varningslampor bortsett från att glödningssymbolen tändes en liten stund under provkörningen igår. Har inte läst ut ev felkoder än då jag saknar diagnosverktyg.
Har också vid varje tillfälle jag rört i bränslesystem luftat så gott det går med primerbulben.
Verkar finnas gott om liknande problem med dessa bilar då det alltid verkar finnas kangoos till salu som inte startar. Vart ska jag börja nu? Nästa steg?
Måste ju nästan vara nåt fel med bränsletrycket?
Mvh
Tog lös samtliga glödstift och alla såg fina ut bortsett från 4an. (Den längst till höger om man sitter i bilen) den va blöt å allmänt kletig. Tog upp spridaren och den såg lika jävlig ut också. Gjorde rent lite försiktigt men ingen skillnad. Hade även lös egendom ventilen och den va kladdig och blöt av diesel. Testade att norpa spridaren från den defekta kangoon idag (vet att dom skall kodas in men provade ändå) men det blev ingen skillnad. Den går likadant. Tilläggas ska att det finns inga varningslampor bortsett från att glödningssymbolen tändes en liten stund under provkörningen igår. Har inte läst ut ev felkoder än då jag saknar diagnosverktyg.
Har också vid varje tillfälle jag rört i bränslesystem luftat så gott det går med primerbulben.
Verkar finnas gott om liknande problem med dessa bilar då det alltid verkar finnas kangoos till salu som inte startar. Vart ska jag börja nu? Nästa steg?
Måste ju nästan vara nåt fel med bränsletrycket?
Mvh