nyckelkort och bilen batteri
Moderator: Forumpolisen
nyckelkort och bilen batteri
I somras gick rattlåset sönder på vår Kadjar från 2017. Efter ca 2-3 veckor på verkstaden får jag reda på att problemet är åtgärdat men att jag måste återkomma med bilen för att få en ny beställd installerad. Vi bestämmer att jag lämnar in bilen sön 6/10 så bytet kan ske mån 7/10. Söndag skall jag köra iväg och får inte igång bilen. Det står ”Bromssytem fel”, vill inte starta och till slut får jag ringa bärgaren. Dom får igång bilen direkt med en 12 V batteri vilket är anmärkningsvärt eftersom bilen inte har indikerat att det är något fel på batteriet. Ingenstans i mina serviceprotokoll från Hedin Bil (service A och B) står det något om batterikontroll. Kan nu köra bilen till Hedin som byter rattlåset samt kontrollerar batteriet som dom säger är bra. Åker dit dagen därpå för att hämta bilen, den startar inte! Nytt test på verkstaden säger nu att batteriet är dålig och ett nytt behövs.
2 veckor senare får jag inte igång bilen igen. Denna gång kopplar jag in den i väggen och efter ca 15-16 laddning får jag igång bilen. Kör därefter i minst 45 min för att ladda batteriet ordentligt. 2 dagar senare samma bekymmer och denna gång startar jag bilen med hjälp av startkablar. Ringer Hedin och säger att dom får ta in bilen igen för en genomgång av både det nya batteriet, kolla generatorn, se om något drar på batteriet även när den inte är igång samt kontrollera bägge nyckelkort. Bestämmer för att komma förbi nu under den gångna helgen så dom kan titta på allt på måndag. Återigen får jag inte igång bilen, utan fram med startkablar igen!
Igår ringer verkstaden som säger att det ser ut från loggarna att bilens nyckelkort håller på att koppla ihop sig med bilen trots att korten är i huset, ca 10 m från bilen (ena ligger dessutom på 3:e våningen) och således drar på både kortets och bilens batteri. Deras rekommendation att korten skall ha ca 30 m från bilen (ja, trettio) och helst i metallåda som agerar som en Faradays låda. Har kompromissat genom att ena ligger på 3:e vån utan batteriet medan den andra ligger nu i ett nyckelskåp ca 10 m från bilen.
Är det någon annan som har hört detta? Vi har inte haft detta problem under dom första 7 åren och det finns inget i instruktionsboken. Lustigt nog så berättade någon på jobbet att Volvo har också haft något liknande problem.
2 veckor senare får jag inte igång bilen igen. Denna gång kopplar jag in den i väggen och efter ca 15-16 laddning får jag igång bilen. Kör därefter i minst 45 min för att ladda batteriet ordentligt. 2 dagar senare samma bekymmer och denna gång startar jag bilen med hjälp av startkablar. Ringer Hedin och säger att dom får ta in bilen igen för en genomgång av både det nya batteriet, kolla generatorn, se om något drar på batteriet även när den inte är igång samt kontrollera bägge nyckelkort. Bestämmer för att komma förbi nu under den gångna helgen så dom kan titta på allt på måndag. Återigen får jag inte igång bilen, utan fram med startkablar igen!
Igår ringer verkstaden som säger att det ser ut från loggarna att bilens nyckelkort håller på att koppla ihop sig med bilen trots att korten är i huset, ca 10 m från bilen (ena ligger dessutom på 3:e våningen) och således drar på både kortets och bilens batteri. Deras rekommendation att korten skall ha ca 30 m från bilen (ja, trettio) och helst i metallåda som agerar som en Faradays låda. Har kompromissat genom att ena ligger på 3:e vån utan batteriet medan den andra ligger nu i ett nyckelskåp ca 10 m från bilen.
Är det någon annan som har hört detta? Vi har inte haft detta problem under dom första 7 åren och det finns inget i instruktionsboken. Lustigt nog så berättade någon på jobbet att Volvo har också haft något liknande problem.
Re: nyckelkort och bilen batteri
så nu har jag haft nyckeln i ett metallskåp hela veckan och bilen har startat när min fru skall ha den till jobbet. MEN i lördags var det återigen problem . Nu ringer jag verkstaden igen.