Trafic -17 spridarproblem/elfel pga fukt?
Moderator: Forumpolisen
Trafic -17 spridarproblem/elfel pga fukt?
Hej, har en Trafic familjebuss från 2017 som rullat ca 16000mil. Mest felfritt men förra hösten/vintern hände det ibland att den upplevdes missa att öppna en spridare när man accelererade i motlut eller om man låg på vissa jämna varvtal exempelvis i 80km/h och gasade på lätt.
Problemet försvann helt i våras och bilen rullade nästan 1000 mil bara under sommaren utan några som helst problem. Nu är det höst igen och problematiken är tillbaka. Vid ett tillfälle under omkörning på motorväg så kändes det som att den klippte insprutningen helt en 'motortakt' och det tändes för första gången 'Check injection', 'Check Etc', 'Check start/stop assistence' och något mer, samt att antisladd lampan tändes. Bilen blev dessutom väldigt orkeslös och jag uppfattade det som att den hamnade i ett 'limp home'-läge då den nästan inte alls svarade på gaspådrag över 100km/h
Jag stannade bilen, vred av och på tändningen och inget fel finns kvar i displayen, kunde därefter körs ytterligare 15 mil helt felfritt. Jag har ett enklare Obd-verktyg som menar att bilen inte har felkoder i minnet.
Jag misstänker själv att felet är relaterat till årstid d.v.s. att det är fukt som spökar i någon kontakt eller liknande. Finns det något känt problemområde under huven där jag bör koncentrera min felsökning?
Jag har lyft av kåpan ovan spridarna och ryckt i alla kablar när motorn står på tomgång men inga konstigheter då, känns som att felet endast uppstå när motorn får jobba lite. Det har också hänt att farthållaren har kopplats ur/slutat funka i samband med att den ryckt till under körning.
Jag har nyligen fått bilen motoroptimerad samt fått AdBlue/NOx-grejerna bortprogrammerade men eftersom problemet visades sig även förra hösten/vintern så ser jag inte något samband däremellan. Bilen går annars kanonbra och 'snålt' så jag ser inte det som sannolikt att den går på alla fyra utan felet är väldigt väldigt intermittent och det kan gå allt från 2- till 200 km mellan att det framträder.
Väldigt tacksam för tips och ideer för att själv kunna avhjälpa problemet.
/Philip
Problemet försvann helt i våras och bilen rullade nästan 1000 mil bara under sommaren utan några som helst problem. Nu är det höst igen och problematiken är tillbaka. Vid ett tillfälle under omkörning på motorväg så kändes det som att den klippte insprutningen helt en 'motortakt' och det tändes för första gången 'Check injection', 'Check Etc', 'Check start/stop assistence' och något mer, samt att antisladd lampan tändes. Bilen blev dessutom väldigt orkeslös och jag uppfattade det som att den hamnade i ett 'limp home'-läge då den nästan inte alls svarade på gaspådrag över 100km/h
Jag stannade bilen, vred av och på tändningen och inget fel finns kvar i displayen, kunde därefter körs ytterligare 15 mil helt felfritt. Jag har ett enklare Obd-verktyg som menar att bilen inte har felkoder i minnet.
Jag misstänker själv att felet är relaterat till årstid d.v.s. att det är fukt som spökar i någon kontakt eller liknande. Finns det något känt problemområde under huven där jag bör koncentrera min felsökning?
Jag har lyft av kåpan ovan spridarna och ryckt i alla kablar när motorn står på tomgång men inga konstigheter då, känns som att felet endast uppstå när motorn får jobba lite. Det har också hänt att farthållaren har kopplats ur/slutat funka i samband med att den ryckt till under körning.
Jag har nyligen fått bilen motoroptimerad samt fått AdBlue/NOx-grejerna bortprogrammerade men eftersom problemet visades sig även förra hösten/vintern så ser jag inte något samband däremellan. Bilen går annars kanonbra och 'snålt' så jag ser inte det som sannolikt att den går på alla fyra utan felet är väldigt väldigt intermittent och det kan gå allt från 2- till 200 km mellan att det framträder.
Väldigt tacksam för tips och ideer för att själv kunna avhjälpa problemet.
/Philip
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Trafic -17 spridarproblem/elfel pga fukt?
Tips är att nämna vilken motortyp den har.
Limp home är ”bra” problem. Felmeddelandena är mestadels generiska följdfel. Om den missar kanske tändlägesgivaren spökar?
Limp home är ”bra” problem. Felmeddelandena är mestadels generiska följdfel. Om den missar kanske tändlägesgivaren spökar?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.