Megane I, fråga om oljeläckage växellåda

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
peand22

Megane I, fråga om oljeläckage växellåda

Post by peand22 »

Hej!
Jag fick just in min brors Megane I årsmodell 2000 i verkstan. Han hade fått en hel rad anmärkningar på besiktningen, varav de flesta känns hanterbara.
En anmärkning är dock "Oljeläckage växellåda". Det läcker inte vid utgående drivaxlar, utan droppar så det blir en pöl under bilen där stången in till växelspaken går upp i själva lådan.
Se bild: https://photos.app.goo.gl/9DakmFAeyzTC6UxS7

Jag mekar normalt inte Renault, däremot skruvar jag mycket Citroën från 80-90-talen.
Så jag vill gärna fråga någon som har bättre koll än mig på Meganen. Är detta läckage ett vanligt fel som någon har tips om? För mig ser det ut som att oljan kommer ut från kopplingskåpan, och då kan det väl vara läckage vid utgående axel från växellådan på kopplingssidan? Som sedan rinner ner i botten på kopplingskåpan, och därför rinner ut vid växelstångens anslutning? Ser i så fall ut att behöva ta ner hela växellådan för att byta den tätningen.

Eller brukar det vara någon tätning där själva växelstången går upp i lådan som börjar läcka? Jag hittar väldigt lite info på nätet om det felet, och tyvärr vet jag inget om Megane så jag vet knappt vad jag ska söka på. Men om det finns någon tätning vid själva växelstången som går att komma åt utan att ta ner växellådan vore ju det värt ettt försök först.

Bilen är ganska fin, inte särskilt rostig alls, så jag vill gärna rädda den åt honom, men troligen inte värt att lägga ner hur mycket jobb som helst på den heller. Eftersom det läcker ganska mycket så vill vi inte bara tvätta rent och åka in för ombesiktning och hoppas det blir godkänt. Särskilt inte som det är ganska mycket andra delar som behöver inhandlas för övriga anmärkningar också.

/Peder Andersen
Peder Andersen
peand22

Re: Megane I, fråga om oljeläckage växellåda

Post by peand22 »

Det verkar lösa sig nu. Jag har beställt en sånhär:
https://www.trodo.se/reparationssats-va ... apco-19199
Även om det är en "fusklösning" så får vi hoppas att den håller tätt.

Fick också info att man kan byta de "riktiga" tätningarna utan att ta isär växellådan, men att man då måste kapa av hävarmen från axeln som går in i växellådan och svetsa ihop dem igen när tätningarna är utbytta.
Peder Andersen
Post Reply