Airbaglampa clio 2005

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
588

Airbaglampa clio 2005

Post by 588 »

Hej
Airbaglampan lyser vid start om avstängningen för passagerar airbagen är i on (nyckelavstängningen), inte om den är i off och man sitter själv i bilen. Hur som haver i on läge vilket är normalt så lyser den nu. Vad kan det vara och var ska jag börja? Har läst en del om kontaktstycken under stolarna, skall jag börja där? Ska besikta om ett par veckor så vore skönt o lösa det innan dess. Står passagerar airbagen i off (nyckelavstängningen) så ser det ju ok ut men de lär väl se problemet på besiktningen när de kopplar i OBD eller vad tror ni? Så blir det en 2a? Har inte läst av några felkoder ännu. Klarar nån enklare OBD läsare detta med airbag? Om jag hittar felet kommer lampan släckas eller måste man in i systemet och noll ställa? Tacksam för alla tips :)
Roger Emericsson, Norrköping
588

Re: Airbaglampa clio 2005

Post by 588 »

Lite uppdatering
Läste av felkoder idag med en Delphi autologger som tar airbagsystem.
Får en felkod som heter 90C4D1, vet någon vad det är? Hittar inget på nätet.
Får endast den koden och om passagerar airbag i läge on ej i läge off då kommer inga felkoder.
Inga felkoder i övrigt i bilen. Den har rullat ca 10500 mil i dagsläget.
Haft isär kontakter "gråa" kontaktstycket under stolarna på resp. sida.
Även haft bort styrenheten vid mugghållarna.
Även haft borta kontaktstycket i höger framdörr samt nyckellåset till avstängningen passagerar airbag.
Haft elektronikrengöring på dessa delar.
Torrt o fint i golv och även de kontakstycken jag kikade över såg inget konstigt ut vad man kunde se iaf.
Någon som har en idé?
raye
Firstname: Ray
Surname: Eriksson

Post by raye »

Vi hade en sån bil för ett antal år sedan. Om stolen inte satt exakt i hacken så lyste airbaglampan,det kanske är nån fjäder som inte trycker ned låsningen ordentligt.
Ray Eriksson.
Captur -18
MB GLC SUV -18
588

Post by 588 »

Ok, tack för tips, tycker iofs att den biten verkar funka men ska kolla igen. Sitter det en givare som skulle känna av det alltså?
Tycker som sagt att det är relaterat till nyckelavstängningen passagerar airbag när den är i off läge
Post Reply