Vevhusventilation och oljetryck på Clio-02
Moderator: Forumpolisen
Vevhusventilation och oljetryck på Clio-02
Hej.
Ny här.
Jag har problem med morsans Clio my02.
Det är en bensinare 1,2 l 16v
Alltså en D4F motor med 0,9 bars oljetrycksgivare.
Saken är den att oljetryckslampan har tänt sig med tillhörande STOPP-lampa.
Jag har mätt givaren och den funkar som den ska.
Det är en N.C, så den har kontinuitet när det ej är tryck.
Det andra som oroar mig är att när man lossar på oljelocket, så blåser det ganska rejält därifrån.
Jag har idag lossat på insuget helt, och även ventilkåpan.
Gjort rent allt så gott det går.
Men jag fann inget alarmerande vad jag kunde se.
Lite gul smörja från förmodligen kondens, men ytterst lite.
Olja och filter bytt för ca 100 mil sedan.
Så frågan är nu hur jag ska gå vidare.
Det skumma är att morsan har säkert kört en 2-3 mil efter det att lampan för oljetrycket har tänt sig.
Den borde ha skurit för länge sen, borde man tycka om det ej är något tryck.
Motorn går och låter jättebra även.. inget knack eller missljud.
Det blåser av bara fan när man lossar locket till påfyllningen.
Vart sitter själva oljefällan?
Det brukar ju gå en ordentlig slang ifrån vevhuset/ventilkåpan.
Ny här.
Jag har problem med morsans Clio my02.
Det är en bensinare 1,2 l 16v
Alltså en D4F motor med 0,9 bars oljetrycksgivare.
Saken är den att oljetryckslampan har tänt sig med tillhörande STOPP-lampa.
Jag har mätt givaren och den funkar som den ska.
Det är en N.C, så den har kontinuitet när det ej är tryck.
Det andra som oroar mig är att när man lossar på oljelocket, så blåser det ganska rejält därifrån.
Jag har idag lossat på insuget helt, och även ventilkåpan.
Gjort rent allt så gott det går.
Men jag fann inget alarmerande vad jag kunde se.
Lite gul smörja från förmodligen kondens, men ytterst lite.
Olja och filter bytt för ca 100 mil sedan.
Så frågan är nu hur jag ska gå vidare.
Det skumma är att morsan har säkert kört en 2-3 mil efter det att lampan för oljetrycket har tänt sig.
Den borde ha skurit för länge sen, borde man tycka om det ej är något tryck.
Motorn går och låter jättebra även.. inget knack eller missljud.
Det blåser av bara fan när man lossar locket till påfyllningen.
Vart sitter själva oljefällan?
Det brukar ju gå en ordentlig slang ifrån vevhuset/ventilkåpan.
Re: Vevhusventilation och oljetryck på Clio-02
Det enda säkra sättet att veta vad oljetrycket är, är väl att koppla in en oljetryckmätare i stället för oljetryckskontakten! Men jag antar att du inte har någon mätare och då skulle jag skaffa en ny oljetryckskontakt och se om den gamla bara hängt sig! De kostar inte många kronor på AutoDoc tex. Jag vet för jag har själv bytt på min D4F, för den läckte olja.
Vevhusventilationen TROR jag är inbakat i plastsjoket med luftfilter och spjällhus eller går det möjligen en gummislang från före själlhus och ner till cylinderhuvudet? Haynes-boken jag tittar i har bara en principskiss över hur vevhusventilationen är uppbyggd, ingen bild
Vevhusventilationen TROR jag är inbakat i plastsjoket med luftfilter och spjällhus eller går det möjligen en gummislang från före själlhus och ner till cylinderhuvudet? Haynes-boken jag tittar i har bara en principskiss över hur vevhusventilationen är uppbyggd, ingen bild
Re: Vevhusventilation och oljetryck på Clio-02
Jag har nu beställt en oljetrycksmätare.
Den kommer på fredag.
Jag ska även plocka ner tråget å se om silen till pickuppen är blockerad.
Den kommer på fredag.
Jag ska även plocka ner tråget å se om silen till pickuppen är blockerad.
Re: Vevhusventilation och oljetryck på Clio-02
Jag ramlade över det här på TouTube: https://www.youtube.com/watch?v=izV1UsEB5qA
Re: Vevhusventilation och oljetryck på Clio-02
Fick oljetryckstestaren nu.
Motorn håller 4,5 bar i tryck.
Så det är nog givaren som är skrot ändå då…
Så nu har jag beställt en ny givare.
Skulle det ändå lysa, så måste det vara något den på kablaget.
Ska även komma så motorjorden är fräsch.
Motorn håller 4,5 bar i tryck.
Så det är nog givaren som är skrot ändå då…
Så nu har jag beställt en ny givare.
Skulle det ändå lysa, så måste det vara något den på kablaget.
Ska även komma så motorjorden är fräsch.
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Vevhusventilation och oljetryck på Clio-02
Ibland kan fel oljefilter ge dåligt oljetryck. Har råkat ut för det då jag i lite panik handlade ett kompatibelt oljefilter på Biltema. Bra filter till Renault kommer från Mann, Mahle eller Purflux.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.