svårstartad diesel på vintern
Moderator: Forumpolisen
svårstartad diesel på vintern
Hejj. jag har en megane -11 diesel.Den har på senare tid blivit svår att starta redan vid kyla ner mot -5 grader.Får nöta nån minut innan den startar.Finns det nåt vanligt fel el liknande gällande common rail pumpen?
ola larsson
Re: svårstartad diesel på vintern
Skulle börja med att kolla felkoder om du hittar något där. Annars kanske se över glödstift så dom är i bra skick.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: svårstartad diesel på vintern
Hej
Jag har samma problem, hittade du någon lösning?
Vänligen Jesper
Jag har samma problem, hittade du någon lösning?
Vänligen Jesper
Re: svårstartad diesel på vintern
Fick samma fel på min Megane 3 2014 efter ca 15 000mil. Nya glödstift gjorde susen!
Per Kristiansson
-
- Posts: 1
- Joined: 16 Jan 2024, 10:21
- Firstname: Patrik
- Surname: Markebro
Re: svårstartad diesel på vintern
Hej!
Hur har det gått för er?
Har en Megane 1.5 dci 2012, den startade igång på typ 2cyl förut, bytte glödstift och nu startar den jämnt, men är fortfarande mkt trögstartad.
Ska kolla vilka glödstift det var jag fick, återkommer om jag märker något underligt med modellen, men de har samma utförande.
Nu idag var det extremt trögstartat, -25C satte på laddkablar och en kupévärmare under huven i 30-40 min då fick jag igång den till slut, fortfarande trögt.
Om relläet är felaktigt borde det väl vara så att inge förändring hade blivit.
1) Kan det vara spridarna som är trötta så de dimmar fel? Fick byta en förra året som gav upp helt, (del från skroten).
2) Sitter det någon tempgivare som talar om för relläet om det ska glöda längre tid?
3) Går det att programmera om tiden för glödning?
Hur har det gått för er?
Har en Megane 1.5 dci 2012, den startade igång på typ 2cyl förut, bytte glödstift och nu startar den jämnt, men är fortfarande mkt trögstartad.
Ska kolla vilka glödstift det var jag fick, återkommer om jag märker något underligt med modellen, men de har samma utförande.
Nu idag var det extremt trögstartat, -25C satte på laddkablar och en kupévärmare under huven i 30-40 min då fick jag igång den till slut, fortfarande trögt.
Om relläet är felaktigt borde det väl vara så att inge förändring hade blivit.
1) Kan det vara spridarna som är trötta så de dimmar fel? Fick byta en förra året som gav upp helt, (del från skroten).
2) Sitter det någon tempgivare som talar om för relläet om det ska glöda längre tid?
3) Går det att programmera om tiden för glödning?