svårstartad diesel på vintern

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
harfina
Posts: 7
Joined: 06 Feb 2013, 12:56
Location: flen

svårstartad diesel på vintern

Post by harfina »

Hejj. jag har en megane -11 diesel.Den har på senare tid blivit svår att starta redan vid kyla ner mot -5 grader.Får nöta nån minut innan den startar.Finns det nåt vanligt fel el liknande gällande common rail pumpen?
ola larsson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: svårstartad diesel på vintern

Post by Robin »

Skulle börja med att kolla felkoder om du hittar något där. Annars kanske se över glödstift så dom är i bra skick.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
sdj
Posts: 2
Joined: 13 Apr 2020, 14:43
Firstname: Jesper
Surname: Skoglund

Re: svårstartad diesel på vintern

Post by sdj »

Hej
Jag har samma problem, hittade du någon lösning?
Vänligen Jesper
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: svårstartad diesel på vintern

Post by Kurtivan »

Ohmmät glödstiften och byt de som har avbrott
Berth Söderlind
Keeefan
Posts: 28
Joined: 29 Jul 2010, 12:06
Location: Tjörn

Re: svårstartad diesel på vintern

Post by Keeefan »

Fick samma fel på min Megane 3 2014 efter ca 15 000mil. Nya glödstift gjorde susen!
Per Kristiansson
Turboost2.0
Posts: 1
Joined: 16 Jan 2024, 10:21
Firstname: Patrik
Surname: Markebro

Re: svårstartad diesel på vintern

Post by Turboost2.0 »

Hej!
Hur har det gått för er?

Har en Megane 1.5 dci 2012, den startade igång på typ 2cyl förut, bytte glödstift och nu startar den jämnt, men är fortfarande mkt trögstartad.
Ska kolla vilka glödstift det var jag fick, återkommer om jag märker något underligt med modellen, men de har samma utförande.
Nu idag var det extremt trögstartat, -25C satte på laddkablar och en kupévärmare under huven i 30-40 min då fick jag igång den till slut, fortfarande trögt.
Om relläet är felaktigt borde det väl vara så att inge förändring hade blivit.

1) Kan det vara spridarna som är trötta så de dimmar fel? Fick byta en förra året som gav upp helt, (del från skroten).
2) Sitter det någon tempgivare som talar om för relläet om det ska glöda längre tid?
3) Går det att programmera om tiden för glödning?
Post Reply