Kangoo 1.9 -02 drar mycket ström
Moderator: Forumpolisen
Kangoo 1.9 -02 drar mycket ström
Hej på er. Här finns många kluriga personer så jag hoppas ni kan hjälpa mig.
Har haft problem i flera år med min kangoo, tänkt ta tag i detta nu då jag behöver den oftare.
Problemet är att när bilen stått över natten sommar/vinter så orkar knappt startmotorn runt. Startar jag bilen och stänger av den direkt så snurrar startmotorn på som den ska.
Märker att något drar ström då bilen inte laddar förrän efter 30-60sek. Ser även på lamporna efter start att bilen laddar dåligt, gasar jag till så ökar ljuset. Efter 30/60 sek klickar något relä till och bilen laddar som den ska.
Laddningsproblemet har alltid varit där (6år) men det här med starten har varit i två år.
Har bytt startmotor(4kol ist för två), batteri, generator. Utan någon skillnad.
Dragit extra jordkabel från batteriet till motorn/kaross.
Haft loss alla kontakter under huven. Inget som ärgat och inget glapp.
Det konstiga är att den fungerar alltid när den är varm, bara vid kallstart både sommar och vinter som den är så seg och att laddningen tar tid på sig.
Felen.
Seg startmotor kall
Laddar som den ska efter att något relä klickar till efter en stund. Hör även att motorgången ändras efter detta.
Vintern närmar sig och antingen kommer jag dra sönder nya startmotorn eller fördärva batteriet.
Vad jag kommer på är det bara glödstiften som kan dra så mycket ström?
Kom jättegärna med förslag även om dom är långsökta. Tack på förhand.
Har haft problem i flera år med min kangoo, tänkt ta tag i detta nu då jag behöver den oftare.
Problemet är att när bilen stått över natten sommar/vinter så orkar knappt startmotorn runt. Startar jag bilen och stänger av den direkt så snurrar startmotorn på som den ska.
Märker att något drar ström då bilen inte laddar förrän efter 30-60sek. Ser även på lamporna efter start att bilen laddar dåligt, gasar jag till så ökar ljuset. Efter 30/60 sek klickar något relä till och bilen laddar som den ska.
Laddningsproblemet har alltid varit där (6år) men det här med starten har varit i två år.
Har bytt startmotor(4kol ist för två), batteri, generator. Utan någon skillnad.
Dragit extra jordkabel från batteriet till motorn/kaross.
Haft loss alla kontakter under huven. Inget som ärgat och inget glapp.
Det konstiga är att den fungerar alltid när den är varm, bara vid kallstart både sommar och vinter som den är så seg och att laddningen tar tid på sig.
Felen.
Seg startmotor kall
Laddar som den ska efter att något relä klickar till efter en stund. Hör även att motorgången ändras efter detta.
Vintern närmar sig och antingen kommer jag dra sönder nya startmotorn eller fördärva batteriet.
Vad jag kommer på är det bara glödstiften som kan dra så mycket ström?
Kom jättegärna med förslag även om dom är långsökta. Tack på förhand.
Robin Johansen
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
Re: Kangoo 1.9 -02 drar mycket ström
Du behöver mätinstrument, en multimeter, så du kan se vilka spänningar som generatorn laddar med. Eller ännu hellre en tångampermeter, så du ser laddningsströmmen utan att bryta upp strömkretsen.
Om batteriet laddar ur över en natt så att inte startmotorn orkar dra ordentligt har du tydligen stora tjuvströmmar. En tänkbar orsak är diodbryggan i generatorn. i så fall känns säkert generator varm/ljummen om du känner på den innan startförsök på morgonen. Och med mätinstrumentet mäter man en ström in i generatorn (B+).
Om batteriet laddar ur över en natt så att inte startmotorn orkar dra ordentligt har du tydligen stora tjuvströmmar. En tänkbar orsak är diodbryggan i generatorn. i så fall känns säkert generator varm/ljummen om du känner på den innan startförsök på morgonen. Och med mätinstrumentet mäter man en ström in i generatorn (B+).
Re: Kangoo 1.9 -02 drar mycket ström
Tjena Göte. Tack för svaret.Göte J wrote: ↑12 Oct 2023, 12:02 Du behöver mätinstrument, en multimeter, så du kan se vilka spänningar som generatorn laddar med. Eller ännu hellre en tångampermeter, så du ser laddningsströmmen utan att bryta upp strömkretsen.
Om batteriet laddar ur över en natt så att inte startmotorn orkar dra ordentligt har du tydligen stora tjuvströmmar. En tänkbar orsak är diodbryggan i generatorn. i så fall känns säkert generator varm/ljummen om du känner på den innan startförsök på morgonen. Och med mätinstrumentet mäter man en ström in i generatorn (B+).
Jodå jag har mätt.
Batteriet kan vara fulladdat med laddare över natten med samma symtom.
Generatorn laddar ytterst lite den första minuten sen hoppar den upp till 14volt. Är batteriet 12v vid start så är laddströmmen 12,5v ca efter start innan den hoppar upp till 14v
Generatorn är även bytt pågrund av detta problemet utan skillnad.
Svårt att tro diodbryggan skulle vara sönder på samma sätt.
Generatorn får ström på d+ genom laddningslampan och b+ har jag bytt kabel från generator - startmotor - batteri.
Robin Johansen
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
-
- Posts: 21
- Joined: 07 Jul 2023, 01:01
- Firstname: Torsten
- Surname: Nilsson
- Location: Kristianstad, Skåne
Re: Kangoo 1.9 -02 drar mycket ström
Har du testat med ett annat batteri?
Torsten Nilsson, Venestad Skåne
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Kangoo 1.9 -02 drar mycket ström
Ett bra och fulladdat batteri har 12,7V i vilospänning. Halvladdat ca 12,5V. Är du nere på 12V får man misstänka batteriet och att det är ett internt fel i det.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
- Posts: 21
- Joined: 07 Jul 2023, 01:01
- Firstname: Torsten
- Surname: Nilsson
- Location: Kristianstad, Skåne
Re: Kangoo 1.9 -02 drar mycket ström
Ett defekt batteri kan ge symptom som verkar som om det är nåt som suger ur ström.
Torsten Nilsson, Venestad Skåne
Re: Kangoo 1.9 -02 drar mycket ström
Hej på er. Jag har nytt batteri, spelar ingen roll om jag använder startkablar från annan bil heller. Samma symtom.
Känns som något drar mycket ström eftersom jag har problem med laddning och start endast när den har stått över natten.
Spänningen sjunker inte heller eller det kan skilja 0.2v
Det ända jag kan komma på är glödstiften som drar ström men jag vet inte hur länge dom ska kunna vara igång. 30-60sek låter väl länge.
Klickar till sen laddar generatorn som den ska. Tänkte testa dra in kablar från glödningen så jag ser om generatorn laddar direkt när dom stänger.
Läste något om att värmepaketet kunde ha glödstift/elpatron för att hjälpa till att få upp temperaturen men jag hittar ingen på slangar eller i värmepaketet.
Funderar på att köpa en kraftigare startmotor om jag lyckats få tag i en till bensin. Finns från 0,9kw-2kw. Kommer inte ihåg vilken jag köpt. Tog en från autodoc med flest stjärnor bara.
Inte säkert alls att laddningsproblemet och starten har nåt samband. Laddningen har hållit på och strula innan startmotorn strulade.
Känns som något drar mycket ström eftersom jag har problem med laddning och start endast när den har stått över natten.
Spänningen sjunker inte heller eller det kan skilja 0.2v
Det ända jag kan komma på är glödstiften som drar ström men jag vet inte hur länge dom ska kunna vara igång. 30-60sek låter väl länge.
Klickar till sen laddar generatorn som den ska. Tänkte testa dra in kablar från glödningen så jag ser om generatorn laddar direkt när dom stänger.
Läste något om att värmepaketet kunde ha glödstift/elpatron för att hjälpa till att få upp temperaturen men jag hittar ingen på slangar eller i värmepaketet.
Funderar på att köpa en kraftigare startmotor om jag lyckats få tag i en till bensin. Finns från 0,9kw-2kw. Kommer inte ihåg vilken jag köpt. Tog en från autodoc med flest stjärnor bara.
Inte säkert alls att laddningsproblemet och starten har nåt samband. Laddningen har hållit på och strula innan startmotorn strulade.
Robin Johansen
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
Re: Kangoo 1.9 -02 drar mycket ström
Uppdatering.
Köpte den starkaste startmotorn på autodoc.
Den som satt monterad är inte speciellt gammal men jag måste chansa.
Efter bytet har jag inga problem med att den är seg vid kallt väder.
Startmotorn snurrar på lika bra kall som varm.
Då är ett problem ut världen.
Laddningen.
Var förbi skroten och hämtade en begagnad generator för att utesluta detta.
Exakt samma problem när bilen är kall. Går sakta uppåt från 12xx volt tills något ändras och motorgången blir jämnare och generatorn laddar 14xx volt.
Vet att vissa dieslar har värmare i insuget men jag kan då inte hitta något på denna bilen.
Elektrisk värmare till kylvattnet hittar jag inte heller.
Då bör det bara vara glödstiften som kan dra så mycket ström.
Kom gärna med idéer även om dom skulle vara långsökta.
Tack
Köpte den starkaste startmotorn på autodoc.
Den som satt monterad är inte speciellt gammal men jag måste chansa.
Efter bytet har jag inga problem med att den är seg vid kallt väder.
Startmotorn snurrar på lika bra kall som varm.
Då är ett problem ut världen.
Laddningen.
Var förbi skroten och hämtade en begagnad generator för att utesluta detta.
Exakt samma problem när bilen är kall. Går sakta uppåt från 12xx volt tills något ändras och motorgången blir jämnare och generatorn laddar 14xx volt.
Vet att vissa dieslar har värmare i insuget men jag kan då inte hitta något på denna bilen.
Elektrisk värmare till kylvattnet hittar jag inte heller.
Då bör det bara vara glödstiften som kan dra så mycket ström.
Kom gärna med idéer även om dom skulle vara långsökta.
Tack
Robin Johansen
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
Re: Kangoo 1.9 -02 drar mycket ström
Om du misstänker att något drar ström som det inte ska, är det väl lämpligt att koppla in ditt mätinstrument på batteriet och mäta strömmen! Det luriga med moderna bilar är ju att ECU m.m. drar högre ström ett tag efter att man stängt av bilen. Alltså måste man vänta ut att ECU:n somnat in! Dessutom riskerar man att väcka den om man rycker säkringar för att utesluta olika delar!
När man mäter ström måste instrumentet in i serie med kretsen som man ska mäta på. Men det visste du väl?
När man mäter ström måste instrumentet in i serie med kretsen som man ska mäta på. Men det visste du väl?