Kylproblem på Laguna
Moderator: Forumpolisen
Kylproblem på Laguna
Hej
Min Laguna RT 2,0 -98 blir alldeles för varm. Jag har sett i forumet att flera har haft problem med igensatta värmepaket, det tror jag inte att jag har. Däremot tror jag att kylaren är igensatt. Den övre slangen till kylaren är varm efter körning medan den nedre är kall.
Räcker det med att köra någon sorts kylarrens genom den eller kan man spola kylaren på samma sätt som några har gjort med värmepaketet? Om inte, måste man byta kylaren då och hur gör man det i så fall?
Jag kan lägga till att jag har bytt termostaten (den var inte vacker) och använder original kylarvätska.
Mvh
Tord
Min Laguna RT 2,0 -98 blir alldeles för varm. Jag har sett i forumet att flera har haft problem med igensatta värmepaket, det tror jag inte att jag har. Däremot tror jag att kylaren är igensatt. Den övre slangen till kylaren är varm efter körning medan den nedre är kall.
Räcker det med att köra någon sorts kylarrens genom den eller kan man spola kylaren på samma sätt som några har gjort med värmepaketet? Om inte, måste man byta kylaren då och hur gör man det i så fall?
Jag kan lägga till att jag har bytt termostaten (den var inte vacker) och använder original kylarvätska.
Mvh
Tord
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by husse</i>
<br />Hej
Min Laguna RT 2,0 -98 blir alldeles för varm. Jag har sett i forumet att flera har haft problem med igensatta värmepaket, det tror jag inte att jag har. Däremot tror jag att kylaren är igensatt. Den övre slangen till kylaren är varm efter körning medan den nedre är kall.
Räcker det med att köra någon sorts kylarrens genom den eller kan man spola kylaren på samma sätt som några har gjort med värmepaketet? Om inte, måste man byta kylaren då och hur gör man det i så fall?
Jag kan lägga till att jag har bytt termostaten (den var inte vacker) och använder original kylarvätska.
Mvh
Tord
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">va bra att det är så då är ju kylaren bra, eftersom den kyler vattnet,vattnet kommer in i kylaren och blir kallt...det är ju inte så att det kommer in kall vatten och värms upp i kylaren.temp mätaren kanske visar fel. tror inte på kylaren eftersom den kyler..eller hur tänkte du????? att vattnet in i kylaren skall vara kallt åxå????? då kan man köra utan kylare..
<br />Hej
Min Laguna RT 2,0 -98 blir alldeles för varm. Jag har sett i forumet att flera har haft problem med igensatta värmepaket, det tror jag inte att jag har. Däremot tror jag att kylaren är igensatt. Den övre slangen till kylaren är varm efter körning medan den nedre är kall.
Räcker det med att köra någon sorts kylarrens genom den eller kan man spola kylaren på samma sätt som några har gjort med värmepaketet? Om inte, måste man byta kylaren då och hur gör man det i så fall?
Jag kan lägga till att jag har bytt termostaten (den var inte vacker) och använder original kylarvätska.
Mvh
Tord
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">va bra att det är så då är ju kylaren bra, eftersom den kyler vattnet,vattnet kommer in i kylaren och blir kallt...det är ju inte så att det kommer in kall vatten och värms upp i kylaren.temp mätaren kanske visar fel. tror inte på kylaren eftersom den kyler..eller hur tänkte du????? att vattnet in i kylaren skall vara kallt åxå????? då kan man köra utan kylare..
Problemet är att tempen går upp väldigt högt, upp på det tätstreckade området, speciellt om man har kört en stund och sedan står stilla. Det verkar som om det vore cirkulationsproblem, t.ex. p.g.a. en igensatt kylare eller något liknande. Tempen går ner en aning när man motorbromsar.
Jag trodde att vattnet ut från kylaren borde vara lite ljummet om man har kört på tomgång en längre stund eftersom man då inte har någon fartvind som hjälper till.
Jag trodde att vattnet ut från kylaren borde vara lite ljummet om man har kört på tomgång en längre stund eftersom man då inte har någon fartvind som hjälper till.
tänkte just säga att du kan kika efter fläkten..
Det finns en termostat i kylaren som styr fläkten. Börja med att starta bile å kör den tills den är normalvarm, stäng av å kika om fläkten går igång.. gör den inte det kan du koppla lös kablarna från kylarswitchen och brygga dom två kontakterna med en kabel eller något och dra sen till originalkablaget å prova samma procedur igen.. funkade det?
Funkar det fortfarande inte kan du ju kika om du har lämplig spänning i kablaget.. kolla även säkringen. Funkar allt kan du kolla om du har jord mellan kabeln och chassit.
Har du nu fortfarande ingen lösning kan det va fläktmotorn som gett upp.
lycka Till!
Det finns en termostat i kylaren som styr fläkten. Börja med att starta bile å kör den tills den är normalvarm, stäng av å kika om fläkten går igång.. gör den inte det kan du koppla lös kablarna från kylarswitchen och brygga dom två kontakterna med en kabel eller något och dra sen till originalkablaget å prova samma procedur igen.. funkade det?
Funkar det fortfarande inte kan du ju kika om du har lämplig spänning i kablaget.. kolla även säkringen. Funkar allt kan du kolla om du har jord mellan kabeln och chassit.
Har du nu fortfarande ingen lösning kan det va fläktmotorn som gett upp.
lycka Till!
Hej igen och tack för alla tips. I samband med att jag bytte startmotorn och samtidigt drog en extra jordkabel till startmotorn så gick jag igenom alla kontakter jag kunde hitta och gjorde rent dessa och motionerade dem. Efter det så har kylproblemet försvunnit. Det verkar som att det var glappa kontakter till diverse givare. Hur som helst så fungerar allt som det ska just nu.
Tord
Tord
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar