Olja
Moderator: Forumpolisen
Jag körde 10w60 när min VVT strulade. Har för mig att jag diskuterade detta med BenR. Kontentan var att man nog inte skulle ha för tjock olja... (vet ju iofs inte om strulet berodde på oljan eller surge pga R-däcken) Med olja några mm över övre strecket har det funkat kanon.
Å andra sidan, vid normal arbetstemp är väl inte 10w60 så mycket tjockare än 5w40...
Man borde nog klämma dit en oljetempmätare...
Å andra sidan, vid normal arbetstemp är väl inte 10w60 så mycket tjockare än 5w40...
Man borde nog klämma dit en oljetempmätare...
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
Tja, tjejer ska väl inte snacka olja[?][;)] Fast... sorry, kan nog inte hålla mig iaf...
Har hört att det inte alltid enbart är nuffrorna typ 5w40, som gäller. Oljan har viscositetsindex som påverkar också.
Uppsnappat från Dennis vid tigare oljediskussion:
10W40 har normalt sett för dålig smörjförmåga. Möjligen för sommarbruk. 5W40 är bra.
Vintertid är viktigt att ha tillräckligt tunn olja (högst 5W), som smörjer bättre när den är kall.
Ju lägre första siffran är desto bättre smörj vid kallstart.
Ju högre sista siffran är desto bättre smörj när motorn är varm och "plågad".
Man kan också ha 0W50. Ju större omfång desto bättre.
ELF Evolution SXR 5W30 har jag i Méganen. Den brukar köras rätt rejält. Funkade kanon även när Dennis busade loss ordentligt med den på Kinnekulle.
Har iofs "bara" 30 som slutsiffra, men har MYCKET BRA viscositetsindex, vilket gör den till en ypperlig olja.
Finns enligt:
http://www.total.gb.com/webkit/lubes/pr ... m?name=ALL
uppenbarligen också som 0W30.
På ovanstående sida finns massa info om olika Elf-oljor. AutoExperten ska ha Elf:s sortiment. Dessutom tror jag Mitubishi kör Elf också. Kan man iaf köpa hos dem här i Kalmar...
Hoppas att något av det kan vara av intresse iaf.
Har hört att det inte alltid enbart är nuffrorna typ 5w40, som gäller. Oljan har viscositetsindex som påverkar också.
Uppsnappat från Dennis vid tigare oljediskussion:
10W40 har normalt sett för dålig smörjförmåga. Möjligen för sommarbruk. 5W40 är bra.
Vintertid är viktigt att ha tillräckligt tunn olja (högst 5W), som smörjer bättre när den är kall.
Ju lägre första siffran är desto bättre smörj vid kallstart.
Ju högre sista siffran är desto bättre smörj när motorn är varm och "plågad".
Man kan också ha 0W50. Ju större omfång desto bättre.
ELF Evolution SXR 5W30 har jag i Méganen. Den brukar köras rätt rejält. Funkade kanon även när Dennis busade loss ordentligt med den på Kinnekulle.
Har iofs "bara" 30 som slutsiffra, men har MYCKET BRA viscositetsindex, vilket gör den till en ypperlig olja.
Finns enligt:
http://www.total.gb.com/webkit/lubes/pr ... m?name=ALL
uppenbarligen också som 0W30.
På ovanstående sida finns massa info om olika Elf-oljor. AutoExperten ska ha Elf:s sortiment. Dessutom tror jag Mitubishi kör Elf också. Kan man iaf köpa hos dem här i Kalmar...
Hoppas att något av det kan vara av intresse iaf.
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
Åker på Castrol RS 5W50 och det funkar kanon, bytte till det ifrån QS 20W50. Har iofs inte testat några andra oljor då jag har dessa gratis. Men Clion (årsm. 92) gillade iaf Castrols olja bättre än QS. I racingbilarna blir det dock QS 20W50.
Och med "racingbilarna" menas Renault 5 TS 1289cc på ca 70hk, Opel Manta med Volvomotor på ca 1700cc och runt 450hk.
Och med "racingbilarna" menas Renault 5 TS 1289cc på ca 70hk, Opel Manta med Volvomotor på ca 1700cc och runt 450hk.
Ligger mycket i det Miss Mégane skriver.
För den intresserade finns det lite oljeinfo t.ex. här:
http://www.chris-longhurst.com/carbible ... bible.html
För den intresserade finns det lite oljeinfo t.ex. här:
http://www.chris-longhurst.com/carbible ... bible.html
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
Det var en intressant (och även rolig!) sida, som var rätt givande även om man nu inte är så slug på kemi & sånt... Kommer nog Dennis gilla! [^]
En kompis till Dennis har provat Elf Excellium 0W40. Den lär visst vara makalöst suverän! Temperaturstabil, suverän i alla hänseenden, lång livslängd, renande egenskaper på mkt hög nivå, max skydd mot slitage utöver normen. Perfekt skydd mot förslitning. Skyddar kanon även vid kallstarter, kyla, extrema förhållanden, häftiga accelerationer, lång hård motorvägskörning etc etc.
Skiljer tydligen inte så mkt i pris från Evolution heller, så även om Evolution är kanon blir det nog att testa Excellium i Méganen nästa gång det är dags för byte.
Ett varningens finger från Dennis för xW50 el 60 oljor gällande ventilspel. Kan göra att ventiltryckarna pumpar upp sig så man inte har något ventilspel kvar. Också beroende av viscositetsindex. Elf har alltid höga/mkt höga viscositetsindex.
En kompis till Dennis har provat Elf Excellium 0W40. Den lär visst vara makalöst suverän! Temperaturstabil, suverän i alla hänseenden, lång livslängd, renande egenskaper på mkt hög nivå, max skydd mot slitage utöver normen. Perfekt skydd mot förslitning. Skyddar kanon även vid kallstarter, kyla, extrema förhållanden, häftiga accelerationer, lång hård motorvägskörning etc etc.
Skiljer tydligen inte så mkt i pris från Evolution heller, så även om Evolution är kanon blir det nog att testa Excellium i Méganen nästa gång det är dags för byte.
Ett varningens finger från Dennis för xW50 el 60 oljor gällande ventilspel. Kan göra att ventiltryckarna pumpar upp sig så man inte har något ventilspel kvar. Också beroende av viscositetsindex. Elf har alltid höga/mkt höga viscositetsindex.
Hej !
Gränsen för att uppnå ett vis viskositet är 50. Detta är ju i principen 100. Man tar ju det för att inte missuppfatta motor vs. transmitions oljor. En 10 på motor sidan är 60 på transmitions sidan.
Att man markerat C 10-60 R oljan just med 60 är att påpeka att det är en motorolja med en extrem temperatur resistans, iom att kalcium kjädjor fins inblandade i oljan. Extrem bra värme transport fins i oljan, men som en av talare övan nämnde att ventiltryckare kan bli förvirrade med dessa, just pga att öppning i tryckare är dimensionerad effter oljetrycket vs. visskositet. Precis som att det kan hända på en del motorer att ventilspelet försvinner, kan det hända att oljan inte kan fylla tryckare i låga varv. Men som sagt, variation av felsimptomet sträcker sig i takt med maskinen man har oljan i.
Ha D
Gränsen för att uppnå ett vis viskositet är 50. Detta är ju i principen 100. Man tar ju det för att inte missuppfatta motor vs. transmitions oljor. En 10 på motor sidan är 60 på transmitions sidan.
Att man markerat C 10-60 R oljan just med 60 är att påpeka att det är en motorolja med en extrem temperatur resistans, iom att kalcium kjädjor fins inblandade i oljan. Extrem bra värme transport fins i oljan, men som en av talare övan nämnde att ventiltryckare kan bli förvirrade med dessa, just pga att öppning i tryckare är dimensionerad effter oljetrycket vs. visskositet. Precis som att det kan hända på en del motorer att ventilspelet försvinner, kan det hända att oljan inte kan fylla tryckare i låga varv. Men som sagt, variation av felsimptomet sträcker sig i takt med maskinen man har oljan i.
Ha D