Inställning förgasare Doffe
Moderator: Forumpolisen
Inställning förgasare Doffe
Hej
har en årsmodell 60 med solexförgasare Typ F 28 IBT. Får inte bilen att gå hundra bra.Någon som har något tips för "grundinställning" av förgasaren (blandningsskruv,tomgång,automatchocke etc).Övriga tips mottages tacksamt så att man kan komma till besiktningen då bilen varit avställd ett antal år och delvis renoverad.Söker även fortfarande efter en golvmatta i kupén,verkar omöjligt att få tag på.Hör gärna av er om ni har någon.
MVH
Roger
Tel 0739-789912 eller 011-66996
har en årsmodell 60 med solexförgasare Typ F 28 IBT. Får inte bilen att gå hundra bra.Någon som har något tips för "grundinställning" av förgasaren (blandningsskruv,tomgång,automatchocke etc).Övriga tips mottages tacksamt så att man kan komma till besiktningen då bilen varit avställd ett antal år och delvis renoverad.Söker även fortfarande efter en golvmatta i kupén,verkar omöjligt att få tag på.Hör gärna av er om ni har någon.
MVH
Roger
Tel 0739-789912 eller 011-66996
Håller med Håkan. Kolla tändsystemet.Det kan hjälpa med kondensatorbyte, att vrida/justera på tändfördelaren. Då märker man direkt om tändföljden är rätt inställd.Kan också vara automatchoken och dess förvärmning som bråkar...hur yttrar sig symptomen?
Jag hade problem med en R10:a som gick dåligt. Felet på den var att den tog tjuvluft vid grenrörspackningen och/eller packningen mellan insugsrör/grenrör. Spraya startspray runt vid dessa ställen när motorn är igång. Börjar motorn varva så suger den in startsprayen och då har du troligtvis ett luftläckage...
Jag hade problem med en R10:a som gick dåligt. Felet på den var att den tog tjuvluft vid grenrörspackningen och/eller packningen mellan insugsrör/grenrör. Spraya startspray runt vid dessa ställen när motorn är igång. Börjar motorn varva så suger den in startsprayen och då har du troligtvis ett luftläckage...
Det enda du kan påverka med en "förgasarinställning" är tomgången, resten styrs av förgasarens fasta munstycken (accelerationspumpen kan ju också i och för sig krångla, men det är ovanligt). Smuts i bensinen har du väl kollat? Ett engångsfilter på bensinledningen är ju annars nästan ett måste på en gamma bil[:D]
Så här ställde man en förgasare förr:
Ställ tomgången på lagon värde med snabbtomgångsskruven (stoppskruven för gasspjället) skruva sakta in blandningsskruven till dess motorn går märkbart sämre och nästan stannar, skruva tillbaka 1/4 varv. Justera på nytt tomgånsskruven till lagom varv, skruva in blandskruven osv, upprepa tre gånger.
Nu är det är kallt kan du ju lätt kolla el-choken (ta av luftrenaren och titta ner) den skall dra när du slår på tändningen och sedan gradvis öppnas av bimetallfjädern när tempen stiger. Gissa varför det fanns ombyggnadssatser till manuell[;)]
Så här ställde man en förgasare förr:
Ställ tomgången på lagon värde med snabbtomgångsskruven (stoppskruven för gasspjället) skruva sakta in blandningsskruven till dess motorn går märkbart sämre och nästan stannar, skruva tillbaka 1/4 varv. Justera på nytt tomgånsskruven till lagom varv, skruva in blandskruven osv, upprepa tre gånger.
Nu är det är kallt kan du ju lätt kolla el-choken (ta av luftrenaren och titta ner) den skall dra när du slår på tändningen och sedan gradvis öppnas av bimetallfjädern när tempen stiger. Gissa varför det fanns ombyggnadssatser till manuell[;)]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by 588</i>
<br />Okey
Tack för tipsen,får åka hem och kolla på dessa saker och se om den går bättre sen .
/Roger
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Lycka till! Hoppas att man får se pärlan i sommar!! [:)]
<br />Okey
Tack för tipsen,får åka hem och kolla på dessa saker och se om den går bättre sen .
/Roger
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Lycka till! Hoppas att man får se pärlan i sommar!! [:)]