Megane 2, 2007. Fläktmotståndet till kupéfläkten, var finner
Moderator: Forumpolisen
Megane 2, 2007. Fläktmotståndet till kupéfläkten, var finner
Nu får jag erkänna mig besegrad igen! Pga att jag haft svårt att finna kupefiltret så har det inte bytts i tid. Det ledde till ett igensatt filter och högar med löv kring dettaI förrgår lade fläkten av helt på alla hastigheter och alla temperaturinställningar. Bilen har klimatanläggning.
Jag fick i vart fall funnit kupefiltret och bytte detta igår och rensade bort alla löv. Dock utan effekt. Plötsligt senare under dagen gick fläkten igång igen, men slutade fungera vid en senare kvällstur och imorse ännu ofungerande. Efter mycket googlande så inser jag att Fläktmotståndet måste ha bränt på något vis. Har letat överallt tycker jag såväl på passagerarsidan som förarsidans fotutrymme. Har plockat isär hela mittenkonsollen inkl radioutrymme och det mesta vid fötterna men kan varken förstå bättre eller lokalisera varken kupéfläkten eller Fläktmotståndet trots att jag vet hur sladdarna och utseendet ska se ut via bilder på nätet.
Skruvade ihop allt igen och nu går fläkten av och till. Säkring är kontrollerat för övrigt. Det måste väl vara Fläktmotståndet?
Och snälla om någon vet vart det sitter så skulle jag bli hemskt tacksam om ni kunde guida fram mig i denna fläktdjungel!
Jag fick i vart fall funnit kupefiltret och bytte detta igår och rensade bort alla löv. Dock utan effekt. Plötsligt senare under dagen gick fläkten igång igen, men slutade fungera vid en senare kvällstur och imorse ännu ofungerande. Efter mycket googlande så inser jag att Fläktmotståndet måste ha bränt på något vis. Har letat överallt tycker jag såväl på passagerarsidan som förarsidans fotutrymme. Har plockat isär hela mittenkonsollen inkl radioutrymme och det mesta vid fötterna men kan varken förstå bättre eller lokalisera varken kupéfläkten eller Fläktmotståndet trots att jag vet hur sladdarna och utseendet ska se ut via bilder på nätet.
Skruvade ihop allt igen och nu går fläkten av och till. Säkring är kontrollerat för övrigt. Det måste väl vara Fläktmotståndet?
Och snälla om någon vet vart det sitter så skulle jag bli hemskt tacksam om ni kunde guida fram mig i denna fläktdjungel!
Niklas Larsson, Renault megane 2007, 1.9 cdi (med kroniska elfel)
Re: Megane 2, 2007. Fläktmotståndet till kupéfläkten, var fi
Hejsan.
Samma fenomen drabbade mig.
Kupefläkten la av.
Var så illa tvungen att inköpa en cupefläkt och värmemotstånd på nätet och med arbetskostnad kostade det mig 2 laxar.
Killen rev mitten konsollen där radio klimatstyrning etc sitter.
Demontering och montage ca 90 min.
Hade ett liknande fenomen som du att fläkten gick hur den ville. Säkringar hela och allt såg prima ut.
Men som sagt efter så många år så slits även fläktar.....
Lycka till.
:LG
Samma fenomen drabbade mig.
Kupefläkten la av.
Var så illa tvungen att inköpa en cupefläkt och värmemotstånd på nätet och med arbetskostnad kostade det mig 2 laxar.
Killen rev mitten konsollen där radio klimatstyrning etc sitter.
Demontering och montage ca 90 min.
Hade ett liknande fenomen som du att fläkten gick hur den ville. Säkringar hela och allt såg prima ut.
Men som sagt efter så många år så slits även fläktar.....
Lycka till.
:LG
jnl78 wrote:Nu får jag erkänna mig besegrad igen! Pga att jag haft svårt att finna kupefiltret så har det inte bytts i tid. Det ledde till ett igensatt filter och högar med löv kring dettaI förrgår lade fläkten av helt på alla hastigheter och alla temperaturinställningar. Bilen har klimatanläggning.
Jag fick i vart fall funnit kupefiltret och bytte detta igår och rensade bort alla löv. Dock utan effekt. Plötsligt senare under dagen gick fläkten igång igen, men slutade fungera vid en senare kvällstur och imorse ännu ofungerande. Efter mycket googlande så inser jag att Fläktmotståndet måste ha bränt på något vis. Har letat överallt tycker jag såväl på passagerarsidan som förarsidans fotutrymme. Har plockat isär hela mittenkonsollen inkl radioutrymme och det mesta vid fötterna men kan varken förstå bättre eller lokalisera varken kupéfläkten eller Fläktmotståndet trots att jag vet hur sladdarna och utseendet ska se ut via bilder på nätet.
Skruvade ihop allt igen och nu går fläkten av och till. Säkring är kontrollerat för övrigt. Det måste väl vara Fläktmotståndet?
Och snälla om någon vet vart det sitter så skulle jag bli hemskt tacksam om ni kunde guida fram mig i denna fläktdjungel!
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Re: Megane 2, 2007. Fläktmotståndet till kupéfläkten, var fi
Uppdatering!
Efter många om och men så hittade jag Fläktmotståndet. Sitter på förarsidan till höger längst fram vid sidan av gasen jättesvåråtkomligt med 20torx skruv 2 st, efter mkt pill så har jag bytt detta fläktmotstånd och det ser ut som på denna länk
http://olleohlsson.wordpress.com/2011/1 ... itroen-c5/
Sannolikt är det samma. Nåväl det löste ingenting i vart fall
Problemet är att fläkten startar och går utan problem om bilen stått ett tag och är kall. Stänger jag därefter av bilen även en snabbis eller stänger av fläkten helt så går den inte igång igen. Höja och sänka hastigheten på blåset är dock inget problem. Någon som känner igen felet och har en tanke om vad det kan vara.
För det låter väl märkligt om det är själva fläkten det är fel på? Kontakterna tyckte jag såg fina ut.
Efter många om och men så hittade jag Fläktmotståndet. Sitter på förarsidan till höger längst fram vid sidan av gasen jättesvåråtkomligt med 20torx skruv 2 st, efter mkt pill så har jag bytt detta fläktmotstånd och det ser ut som på denna länk
http://olleohlsson.wordpress.com/2011/1 ... itroen-c5/
Sannolikt är det samma. Nåväl det löste ingenting i vart fall
Problemet är att fläkten startar och går utan problem om bilen stått ett tag och är kall. Stänger jag därefter av bilen även en snabbis eller stänger av fläkten helt så går den inte igång igen. Höja och sänka hastigheten på blåset är dock inget problem. Någon som känner igen felet och har en tanke om vad det kan vara.
För det låter väl märkligt om det är själva fläkten det är fel på? Kontakterna tyckte jag såg fina ut.
Niklas Larsson, Renault megane 2007, 1.9 cdi (med kroniska elfel)
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Megane 2, 2007. Fläktmotståndet till kupéfläkten, var fi
Knepigt, det kan kanske vara kolen till motorn som slitits ned eller fjädrar dåligt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Megane 2, 2007. Fläktmotståndet till kupéfläkten, var fi
Hade ett liknande fel fläkten bara stannade helt plötsligt för någon dag sen.. Har ECC och läste någonstans att då kan fläkten stanna helt om motståndet är kass..
Plockade ut motståndet vilket inte var alldeles enkelt, tog bort plasthöljet och gjorde rent elektroniken (skrubbade med typ en tandborste) som var täckt av ett lager sk*t/damm mm. i med lite kontaktspray i kontakterna lät det torka och sen satte ihopa det och fläkten funkar igen
/Christian
Plockade ut motståndet vilket inte var alldeles enkelt, tog bort plasthöljet och gjorde rent elektroniken (skrubbade med typ en tandborste) som var täckt av ett lager sk*t/damm mm. i med lite kontaktspray i kontakterna lät det torka och sen satte ihopa det och fläkten funkar igen
/Christian
Facebook http://sv-se.facebook.com/people/Christ ... 0077499990
Bikes http://bikepics.com/members/jokers/
Christian Siivonen, Ekerö
Bikes http://bikepics.com/members/jokers/
Christian Siivonen, Ekerö
-
- Posts: 1
- Joined: 05 Apr 2022, 10:29
- Firstname: Carl
- Surname: Ljungberg
Re: Megane 2, 2007. Fläktmotståndet till kupéfläkten, var finner
Tar upp den här tråden igen. Samma bil och som ovanstående rengjorde jag motståndet med gott resultat efter att först ha tagit ut och testat själva fläkten (ett hästjobb). Det funkade några månader.
Då gjorde jag rent det på nytt och det funkade ett par månader igen. Min fråga nu är, är det lönt att byta ut motståndet eller kan felet ligga någon annanstans?
Då gjorde jag rent det på nytt och det funkade ett par månader igen. Min fråga nu är, är det lönt att byta ut motståndet eller kan felet ligga någon annanstans?