Megane I (2002) ingen kompression på en cylinder
Moderator: Forumpolisen
Megane I (2002) ingen kompression på en cylinder
Hej!
Är det någon här som har lite tips på vad som brukar bli fel på dessa motorer innan jag börjar riva isär för felsökning eller skrotar hela bilen?
Jag har fått en Megane 2002, alltså första generationen, med 1.6 liters bensinmotor. Den har ingen kompression på en cylinder, och aningen dålig kompression på de andra tre. Den startar inte, och sätter felkod på lambdasond felaktigt värde. När bilen gick senast (innan jag fick den) så började den gå på tre cylindrar och hela motorn och bilen vibrerade väldigt illa.
Jag har aldrig skruvat Renault eller någon annan fransk bil, så jag kan inget alls om bilmodellen eller motorn. Har däremot skruvat massor på amerikanska bilar och motorer, och även en hel del större Mercedes med stora motorer.
Någon nämnde att franska motorer kan ha lösa foder, så det inte är säkert att topplockspackningen är felet utan att foder kan sjunka? Någon annan nämnde att det kan vara fel på ventiler? Men kanske någon här i forumet har tips på vad jag borde börja med att felsöka. Bilen är i fint skick, helt rostfri, så jag skulle helst vilja få den på vägen igen, känns inte vettigt att skrota. Samtidigt är ju värdet om man vill sälja mycket lågt även för en fungerande bil, så om det är för omfattande jobb att reparera kanske det inte är vettigt. Jag behöver inte bilen, men tycker den är liten och söt på något vis, vill gärna rädda den.
Är det någon här som har lite tips på vad som brukar bli fel på dessa motorer innan jag börjar riva isär för felsökning eller skrotar hela bilen?
Jag har fått en Megane 2002, alltså första generationen, med 1.6 liters bensinmotor. Den har ingen kompression på en cylinder, och aningen dålig kompression på de andra tre. Den startar inte, och sätter felkod på lambdasond felaktigt värde. När bilen gick senast (innan jag fick den) så började den gå på tre cylindrar och hela motorn och bilen vibrerade väldigt illa.
Jag har aldrig skruvat Renault eller någon annan fransk bil, så jag kan inget alls om bilmodellen eller motorn. Har däremot skruvat massor på amerikanska bilar och motorer, och även en hel del större Mercedes med stora motorer.
Någon nämnde att franska motorer kan ha lösa foder, så det inte är säkert att topplockspackningen är felet utan att foder kan sjunka? Någon annan nämnde att det kan vara fel på ventiler? Men kanske någon här i forumet har tips på vad jag borde börja med att felsöka. Bilen är i fint skick, helt rostfri, så jag skulle helst vilja få den på vägen igen, känns inte vettigt att skrota. Samtidigt är ju värdet om man vill sälja mycket lågt även för en fungerande bil, så om det är för omfattande jobb att reparera kanske det inte är vettigt. Jag behöver inte bilen, men tycker den är liten och söt på något vis, vill gärna rädda den.
Peder Andersen
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Megane I (2002) ingen kompression på en cylinder
Ett kompprov är alltid bra att göra. Därefter skulle jag kolla om kamremmen sitter rätt. Med tanke på att den verkar vara otät så får du nog tyvärr räkna med att lyfta toppen till slut.
Lambdasonden kan vara kass (men lägg ingen energi på det förrän du har fått ordning på motorn.
Lambdasonden kan vara kass (men lägg ingen energi på det förrän du har fått ordning på motorn.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.