Lyfta vindrutetorkare på Zoe

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
KarLin
Firstname: Karin
Surname: Lindström

Lyfta vindrutetorkare på Zoe

Post by KarLin »

Med risk för att jag klassas som en dum blondin:
Hur "#¤ ska jag göra för att kunna lyfta upp vindrutetorkarna på min Zoe (2019)?

Det har blivit vinter för första gången på många år och vindrutan behöver borstas och skrapas innan avfärd. Dessvärre sitter torkararmarna så klantigt placerade att de tar i överkanten på motorhuven. Det går alltså knappt att lyfta torkarbladen så högt att man kommer under med isskrapan. För att inte tala om att man kanske vill lyfta upp torkarbladen när man parkerar, så att de inte fryser fast på vindrutan.

Det finns ett serviceläge där vindrutetorkarna ställs rakt uppåt, som används när man ska byta torkarblad. Att klura ut hur man hittar det var en minst sagt intressant upplevelse. Användarhandboken innehåller helt felaktig information och Renaults kundservice hänvisar till att boka en servicetid hos en auktoriserad verkstad och be om hjälp. Jag är envis nog att prova mig igenom alla tänkbara kombinationer av motor på/av och ställa reglage i olika lägen, men det hjälper mig dessvärre ingenting. Även i serviceläget tar torkararmarna i kanten på motorhuven och det går inte att lyfta torkarbladen mer än nån cm från rutan.

Har jag köpt en bil som bara kan användas sommartid?!?
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Lyfta vindrutetorkare på Zoe

Post by Stymie »

Det går inte att lyfta armarna. Om du vill skrapa rutan (varför, du kan ju förvärma kupén så smälter det mesta) så rekommenderar jag att du lämnar bilen med torkarna i serviceläge. Då kommer isen att smälta kring bladen, samt att du kommer åt att rensa i torkardiket. Rekommenderar även att flytta torkararmen upp till nästa snäpp på splinsen (dvs ca 2,5-3 cm högre än från fabrik). Då torkar den ända ut i kanten på rutan på förarsidan istället för att lämna en 5-10 cm bred otorkad yta.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply