Går ej igång efter inkopplad motorvärmare

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
588

Går ej igång efter inkopplad motorvärmare

Post by 588 »

Hej
Vi har en Clio 2019 års modell, lilla motorn med installerad motorvärmare vid leverans, vi köpte alltså bilen splirrans ny. Nu när det är kallt vill man nyttja motorvärmare o kupévärmaren. Det vi upptäckt nu de ggr vi använt motorvärmare är att bilen inte går igång direkt efter man dragit ur sladden. Kanske haft motorvärmaren igång ca 20-30 min då. Får alltså nöta på starten o sen hoppar igång ryckigt, går väl förmodligen inte igång på alla cylindrar. Har jag inte motorvärmaren i då går den igång direkt. Förra vintern var ju inte så kall så kommer inte ihåg detta problem, mest frun som kör bilen. Borde det inte vara garanti kvar på detta montage då den monterades av auktoriserad återförsäljare av bilen? Bilen är ju 5 år eller 10000 mil. Tacksam för tips vad ni tror det kan va innan jag ringer återförsäljaren.
MVH
Roger
Roger Emericsson, Norrköping
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Går ej igång efter inkopplad motorvärmare

Post by Stymie »

Motortempgivare?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
588

Post by 588 »

Hej
Ok, funderade också om det kunde vara nåt sånt att någon givare skulle få fel signal och tror att det är något annat värde, motorn blir ju "lite" varm med motorvärmaren och det kanske blir nåt knas då. Kanske ska prova o ha i motorvärmare längre tid än 20-30 min? Får prova helt enkelt. Konstigt iaf, förövrigt går den kanon har rullat 3000 mil men det här är lustigt fel, aldrig varit med om på mina tidigare Renault där jag haft MV.

Tack för input iaf, fler tips mottages
588

Post by 588 »

Hej

När motorvärmaren är inkopplad ca 1 tim, går bilen igång helt normalt, måste vara att nån givare blir "lurad" om inte motorn är riktigt varm om den sitter i bara 30 min? Nu har jag provat flera tillfällen att ha den inkopplad längre tid= inga problem vid start.
Post Reply