Clio III skakar när man släpper kopplingspedalen

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
peter.stern

Clio III skakar när man släpper kopplingspedalen

Post by peter.stern »

Hej,
min Clio III 2009 beter sig märkligt när jag skall rulla igång från stillastående. När jag släpper kopplingspedalen och kopplignen börjar greppa så börjar bilen skaka som att något var löst och det är värre om framhjulen är snedställda än om de pekar rakt fram. Så snart jag fått upp farten lite så försvinner skakandet men innan dess känns det som att något skulle kunna haverera på platsen. Finns här någon som har en idé om vad detta kan bero på?
1.2l motor

Mvh Peter
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Clio III skakar när man släpper kopplingspedalen

Post by Stymie »

Kan vara många olika saker, men jag skulle kontrollera motorfästen först.

Öppna huven, lägga i handbromsen, be någon kolla på hur mycket motorn rör sig när du smyger upp kopplingen till dragläget. Stora rörelser = dåligt motorfäste.

Drivaxelknutar som är på väg att haverera är också möjligt. Det skulle kunna vara en av anledningarna till att du har upplevt det värre när hjulen är snedställda.

Det kan även vara en dålig packbox på utgående axel vid kopplingen eller läckage av kylvätska ned till kopplingen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply