Batterilampa lyser efter 15 minuter

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mr_Megane
Posts: 4
Joined: 11 Aug 2015, 13:58
Firstname: Martin
Surname: L
Location: Malmö

Batterilampa lyser efter 15 minuter

Post by Mr_Megane »

Har problem med en Megane 2006.

Ofta efter drygt en kvarts körning så tänds batterilampan och det varnas för "low battery".
När man stannar en stund och sen startar igen så är lampan släckt.
Jag har testat att ignorera och köra vidare en stund men det enda som händer är att lampan fortsätter lysa.
Nästa gång startar bilen utan några problem.

Det har varit så här ett tag och jag bad verkstaden kolla speciellt på detta vid förra servicen.
Enligt mekanikern är det generatorn som är kass och måste bytas.
Det lät spontant logiskt men då den med jobb kostar över 10000kr så ville jag tänka på saken innan jag sa ok.

Jag tänker att om generatorn är kass så laddar den inte batteriet tillräckligt. Att bilen signalerar "low battery" är då logiskt eftersom batteriet får mindre kraft än som förbrukas.
MEN, borde inte batteriet vara tomt efter så många månader med körning med en dåligt generator och alla dessa "low battery"-varningar?

Vad är det för magi som håller batteriet fyllt körning efter körning trots en kass generator?
Är det ett bevis för eller indikation på att det inte alls behövs bytas någon generator utan är något helt annat fel?
Eller är det jag som tänker fel?
Martin L
Mr_Megane
Posts: 4
Joined: 11 Aug 2015, 13:58
Firstname: Martin
Surname: L
Location: Malmö

Re: Batterilampa lyser efter 15 minuter

Post by Mr_Megane »

Har just kört Malmö-Hörby fram och tillbaka (2 x 6 mil med ca två timmars uppehåll) med batterilampan lysande bägge sträckorna nästan hela tiden.

När jag kommer hem stänger jag av motorn och startar igen. Inga problem med starten, och batterilampan är släckt efter "omstarten".

Kollade strax efter hemkomst med mätinstrument.
Med motorn av (batteritest enligt instrumentets instruktion) lyser 11,5V och 12V-lamporna på mätinstrumentet vilket enligt instruktionsboken (mätinstrumentets) betyder att batteriet är laddat till hälften.
12,6V-indikatorn (vilken indikerar fulladdat batteri) är släckt.

Med motorn igång (generatortest) lyser 13,2V-lampan. I instrumentets instruktionsbok står "Om 13,2V/14,5V-indikatorn lyser betyder det att generatorn resp. spänningsregulatorn fungerar som den ska"
Då bara 13,2V lyser, betyder det att generatorn funkar men spänningsregulatorn inte funkar?

Noterbart är att när jag stänger av motorn (och instrumentet återgår till "batterikoll-läge") lyser även 12,6V-lampan (utöver de tidigare 11,5 och 12V) på instrumentet vilket ska indikera ett fulladdat batteri.
Batteriet har alltså gått från halvladdat till fulladdat på ca 5 minuters tomgångskörning (med en påstått trasig generator).

Ger detta någon ledtråd?
Martin L
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Batterilampa lyser efter 15 minuter

Post by Stymie »

Man kan ju tänka sig att 'Low Battery' kan innebära många fler saker än bara att generatorn inte laddar. Det kan kanske vara fel på likspänningens utseende (dvs problem med spänningsregulatorn), intermittent laddning (generatorkol). Spontant så har du låg spänning då motorn går så det är nog läge att skruva ur kolen och kolla läget. Är de långa och fjädrar ordentligt så är nästa steg spänningsregulatorn. Om allt ser bra ut kan själva batteriet vara dåligt i en cell och tappar då effekt vid belastning.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mr_Megane
Posts: 4
Joined: 11 Aug 2015, 13:58
Firstname: Martin
Surname: L
Location: Malmö

Re: Batterilampa lyser efter 15 minuter

Post by Mr_Megane »

Tack för tipsen, Stymie!
Känns som det kan vara läge att gå igenom en del sådana saker för någon hundring per grej innan jag pyntar för ny generator...
Martin L
Patrikklas
Posts: 1
Joined: 20 Aug 2020, 18:59
Firstname: Patrik
Surname: Klasson

Re: Batterilampa lyser efter 15 minuter

Post by Patrikklas »

Gör ett försök att väcka liv i en gammal tråd då det har uppstått exakt samma problem som TS skriver fast på min clio -10

Ingen som sitter inne på en lösning såhär fem år senare? :)
Mr_Megane
Posts: 4
Joined: 11 Aug 2015, 13:58
Firstname: Martin
Surname: L
Location: Malmö

Re: Batterilampa lyser efter 15 minuter

Post by Mr_Megane »

Med reservation för att jag inte minns exakt, det enda jag med säkerhet minns var att lösningen inte var dyr eller komplicerad. Har för mig att byte av förgrenardosa (absolut ingen generator för 10 000) löste problemet.
Ledsen för dåligt minne, lycka till!
Martin L
Johaande
Posts: 3
Joined: 26 Aug 2020, 20:26
Firstname: Johan
Surname: Andersson

Re: Batterilampa lyser efter 15 minuter

Post by Johaande »

Har samma problem på min Megane -07 och kör jag mätning via Obd uttaget till datorn och multimeter så laddar min 13,9volt stabilt (borde kanske vara 14,0v)
Kan detta räcka (0,1v diff) för att tända varningslampan "Low battery".....?
Har precis bytt ut som prov med ny generator (utan laddningsregulatorn) då kollektoraxeln var ganska sliten.
Såg att någon nämt kontaktstycke som var problem men vilket?
Eller vet någon var batteriövervakningsenheten sitter på dessa bilar?
Post Reply