Motorproblem R 19 16V -92... SNÄLLA HJÄLP!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Cadde
Posts: 3
Joined: 11 Feb 2004, 16:59
Location: Sweden

Motorproblem R 19 16V -92... SNÄLLA HJÄLP!

Post by Cadde »

Tjenare!
Hoppas att ni kan hjälpa mig med mitt problem...

Det är såhär att jag har en R 19 16V -92, motorn är en F7P alltså...

Tidigare när jag har startat den så har den startat fin å gått fint i nån minut innan jag kör iväg.

När jag kör ut från parkeringen å rullar ut på vägen å vill öka farten så dör den nästan...
Jag trycker alltså ner gaspedealen å den bara slocknar, inte en enda tändning!

Släpper jag gasen igen så slår den på tändningen igen å motorn går igång.
Det jag måste gör i det läget är att frikoppla å varva till runt 3000 varv å släppa kopplingen så den sticker iväg som man förväntar sig vid 3000 varv...

fenomenet försvinner efter c:a 2 - 3 minuter bara av sig självt!

Vad kan det bero på!!!

Jag har nu fått ett TILL problem å därför behöver jag riktigt mycket hjälp.

Bilen har gjort som jag beskrev här ovan hela tiden å det har ju inte varit ett ALLVARLIGT problem hittils...

Men endera dagen åkte jag ner till centrum å skulle lämna av en kompis så hör jag et lite halvsusande ljud från motorn när jag vill dra på lite kraftigt å den accelererade inte alls typ!
Som om jag körde på en eller två kolvar för lite!

Detta problemet har uppstått utan att jag märkt någonting!
Inga krasande ljud eller nånting...

Jag tror att det har med bränsle till motorn att göra för det susande ljudet... istället för att vara en bilmotor så blir den en 2 cylindrig luftkompressor med egendrift =)

Men den kan alltså inte accelerera alls typ å sedan dör den efter ett tag å startar inte förrens den e kall igen typ...

KAN DETTA HA MED AUTOMAT CHOKE AT GÖRA ELLER BEROR DET PÅ DEN ELEKTRONISKA STYRNINGEN AV MOTORN???
Sitter det nån förbannad termometer i motorn som säger att den blivit varm???
För detta uppstod alltså efter att jag kört som jag brukar tills att motorn fick sin arbetstemperatur...

HJÄLP MIG SNÄLLA!

//Richard

Edit: Jag har inte köpt haynesboken ännu då jag hoppades på att få reda på felet först å sedan meka...
Man kan ju alltid hoppas!
Cadde
Posts: 3
Joined: 11 Feb 2004, 16:59
Location: Sweden

Post by Cadde »

Ingen som känner någon som kan veta hur man löser problemet?

Jag har ioförsig R 19 expertens telefon nummer som jag fick från huvudsidan men jag försöker här först innan jag ringer å stör honom...

Jag vill inte lämna in bilen tillen verkstad för jag har ingen lust att slösa onödiga pengar på den bilen mer för fixar jag en sak så krånglar nästa!
Vill bara att den skall gå att köra!

Några idéer??? Var så snälla å skriv ner dom så jag slipper spekulera själv.

Tack på förhand!

//Richard
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

hmm.. jo det siter en tempgivare i motorn.. kan ju vara flera saker.. mitt tips är att ringa 19-experten å höra.. ring även en verkstad å fråga vad som kan vara fel och hur lång tid det tar innan dom kan ta emot dig bla bla bla.. å kringla dig ur.. då har du iaf några potentiella fel.. men visst, autochoken och tempgivare kan vara eventuella fel.. har du haynesboken ?
Cadde
Posts: 3
Joined: 11 Feb 2004, 16:59
Location: Sweden

Post by Cadde »

Tack för tipsen Vargen...
Sitter å ringer Anders Udd precis nu å jag var precis ute å startade bilen å den hostar direkt...

Så nu blir jag orolig för att det är något allvarligt!

Men som jag ser det så är det bensin relaterat eller något med tändstiften...

Kanske inte är så komplicerat som jag tidigare trott...

Mina insprutnings munstycken kanske e på väg att ge sig.

Tack för hjälpen!
Får höra me anders.

//Richard
Ante
Posts: 16
Joined: 03 Feb 2004, 10:19

Post by Ante »

Kanske en dum fråga men har du kollat bränslefiltret? sitter det igen kan den bete sig lite konstigt
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Kolla mittkontakten i fördelarlocket (om nu 16V har fördelare..?)
Min F3N gick fint några minuter och stannade sen. Orsak: kolet i fördelarlocket hade krävat fast så luftgapet till rotorn blev för stort. Med nytt fördelarlock försvann problemet.

erik
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

vatten kan ha kommit in från huvscoopet o ner till tändstiften men vanligaste felen e fördelarlock tändkablar stift
tezzlan
Posts: 70
Joined: 25 Feb 2004, 22:05

Post by tezzlan »

Det är är helt otroligt,jag har precis likadan bil och exakt samma fel.
Började idag.
Så Cadde om du kommer på vad det är för fel så PMa mig är du snäll!
Post Reply