Beskrivning av lampbyte Mégane II
Moderator: Forumpolisen
Re: Beskrivning av lampbyte Mégane II
Jag byter på 10min, på endera sida nu. Men det tog säkert en timme i början.
Min Megane II käkar lampor, så man börjar bli bra på det där
I början bytte jag alltid båda, men det gjorde ingen skillnad, de gick sönder lika ofta för det. Så nu byts de när de går sönder.
Köpte svindyra lampor till att börja med...ingen skillnad. Nu kör jag det billigaste på JULA och inte märker jag någon skillnad.
Min Megane II käkar lampor, så man börjar bli bra på det där
I början bytte jag alltid båda, men det gjorde ingen skillnad, de gick sönder lika ofta för det. Så nu byts de när de går sönder.
Köpte svindyra lampor till att börja med...ingen skillnad. Nu kör jag det billigaste på JULA och inte märker jag någon skillnad.
Pär Ekhamre
-
- Posts: 8
- Joined: 18 Jul 2011, 16:23
- Location: Teckomatorp
Re: Beskrivning av lampbyte Mégane II
Hej,
Har precis nästa köpt en Renault Megane -08 och nu gick vänster halvljus isönder. Jag måste vara dum eller något för jag förstår inte fan hur jag skall få ut lampen. enligt instruk. bok är det bara att trycka och ta ut lampen men inte fan fungerar det. Instruktionerna här övan låter inte heller som att det är halvljuset som det gäller då jag inte ser något som helt "clip" att ta bort. Bifogar här en bild på mitt stora problem...
http://imageshack.us/photo/my-images/834/img0174sl.jpg/]
Har precis nästa köpt en Renault Megane -08 och nu gick vänster halvljus isönder. Jag måste vara dum eller något för jag förstår inte fan hur jag skall få ut lampen. enligt instruk. bok är det bara att trycka och ta ut lampen men inte fan fungerar det. Instruktionerna här övan låter inte heller som att det är halvljuset som det gäller då jag inte ser något som helt "clip" att ta bort. Bifogar här en bild på mitt stora problem...
http://imageshack.us/photo/my-images/834/img0174sl.jpg/]
Göran Lundqvist
Re: Beskrivning av lampbyte Mégane II
Hur byter man dimljus lampan på Megane?
Megane II -05
/ Jonas
Megane II -05
/ Jonas
Jonas Håkansson
-
- Forumpolis
- Posts: 1184
- Joined: 13 Aug 2006, 21:41
- Firstname: John
- Surname: Ignell
- Location: Enviken
Re: Beskrivning av lampbyte Mégane II
Sitter en "lucka" i hjulhuset fram där du ska om du har tur kunna komma åt huvudstrålkastaren för byte,men då bör du vara utrustad med långa smala armar o händer för det funkar inte i praktiken har jag märkt.
Jag kör in på verkstad för byte utav alla lampor så får dom krångla!
Jag kör in på verkstad för byte utav alla lampor så får dom krångla!
John Ignell Enviken
Re: Beskrivning av lampbyte Mégane II
Jag tror inte denna beskrivning för lampbyte gäller för Megane II Ph II, med projektorstrålkastare (från år 2005-)
Jag har försökt byta, men jag hittade inget clip/trådbygel.
Det var värt pengarna att få det bytt på verkstad, i alla fall tills jag kommit på tricket.
Jag har försökt byta, men jag hittade inget clip/trådbygel.
Det var värt pengarna att få det bytt på verkstad, i alla fall tills jag kommit på tricket.
Henrik Fältström
Megane Grandtour 1.9 dCi 2007
Megane Grandtour 1.9 dCi 2007
-
- Forumpolis
- Posts: 1184
- Joined: 13 Aug 2006, 21:41
- Firstname: John
- Surname: Ignell
- Location: Enviken
Re: Beskrivning av lampbyte Mégane II
dimljusen byter du genom att ta loss plastkåpan under motorn sitter med 3 muttrar
sen upp med näven o dra loss lamphuset sen koppla loss kontakten sen tvärtom då du monterar dit dom igen.
sen upp med näven o dra loss lamphuset sen koppla loss kontakten sen tvärtom då du monterar dit dom igen.
John Ignell Enviken
Re: Beskrivning av lampbyte Mégane II
Första inlägget gäller... byte av halvljus på förarsidan. Jag har efter otaliga försök lyckats få ut glödlampan (detta är versionen utan "clips") genom att "trycka på kontakten och sedan dra ut lampan". Har dessutom lyckats få tillbaka den. Dock så sitter den fel, ljusbilden blir felaktig. Nu försöker jag återigen få ut lampan - utan att lyckas... Är det någon som har ett knep för hur man ska trycka/vrida/vända för att få den att lossna?
Daniel Hyllgren
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Beskrivning av lampbyte Mégane II
Dem där lamporna är antingen jättelätta att byta eller så är dem pain in the ass.Är det någon som har ett knep för hur man ska trycka/vrida/vända för att få den att lossna?
När lamporna strular för mig, på bilar med dem strålkastarna (projektor) tar jag helt enkelt bort stötfångaren fram och sedan strålkastaren/na, pillar bort lamporna och sedan trycker jag in klackarna som spärrar det hela lite grann så inte lampan blir så spänd. Detta för att kunna byta dem enkelt nästa gång.
Jag tror att om ngn tidigare gjort fel , eller om låsklackarna som ska hålla lampan blivit lite för "utvidgade" så kommer inte lampan gå bort. Finns t.o.m risk att hela lampinfästingen släpper från strålkastaren, då har man ett helvete att få till det igen.
Metoden att få loss dem är annars. vicka på lampan lite försiktigt neråt.
Man tänker baklänges mot monteringen. H7 lamporna har ju en liten klack på själva lampan som passar utmärkt i lamphållaren, stoppar ned klacken däri och sedan klikar man lätt dit lampan så klackarna håller fast lampan.
50% av ggrna funkar det bra medan dem andra 50% så jävlas det. Men märker man det så plockar iaf jag alltid av stötfångaren. Det sparar man tid på, samt minimerar risken för trasig lampinfästning.
Johnny Söderström
Re: Beskrivning av lampbyte Mégane II
Är det någon som vet varför Mégane II äter framlampor? Den här gången provar jag "förstärkta" lampor fån ett annat bilfabrikat som har liknande problem. Det ska bli intresant och se om det blir någon skillnad på livslängden. En tråkig upptäkt vid det förra lampbytet var att någon har försökt byta en lampa med våld, så hela lamphållaren satt löst i insatsen, en helt ny insats ca 1000:- på E-Bay så det går så länge det går sedan köpa nytt. Jag kan tillägga att jag nöp fast hållaren i insatsen med en näbbtång, det var tre små vikta metallöron som höll fast den.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Re: Beskrivning av lampbyte Mégane II
Hejsan.R12-Kent wrote:Är det någon som vet varför Mégane II äter framlampor? Den här gången provar jag "förstärkta" lampor fån ett annat bilfabrikat som har liknande problem. Det ska bli intresant och se om det blir någon skillnad på livslängden. En tråkig upptäkt vid det förra lampbytet var att någon har försökt byta en lampa med våld, så hela lamphållaren satt löst i insatsen, en helt ny insats ca 1000:- på E-Bay så det går så länge det går sedan köpa nytt. Jag kan tillägga att jag nöp fast hållaren i insatsen med en näbbtång, det var tre små vikta metallöron som höll fast den.
Angående att din bil äter lampor.
Vad jag har läst så kan det vara att lampan får en för hög spänning och då är det rätt så uppenbart att lampans livslängd sjunker drastiskt.
Mät upp volt i sockel där du kopplat in lampan.
Läs i specifikationen vad din nya inköpta lampa ska tåla.
Be någon elektronikfirma göra en liten krets som sänker volten till lampan till låt oss säga till 11.50 Volt eller 11.00.
Detta var bara ett förslag av många.
Kolla även anslutningar till Jord och chassit.
Lycka till.
Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
-
- Posts: 134
- Joined: 30 Dec 2018, 06:33
- Firstname: Toni
- Surname: Henriksson
- Location: Oftast Torsby
Re: Beskrivning av lampbyte Mégane II
.
Är väl en gammal tråd... Men nån kanske läser.
Generatorns regulator bestämmer systemspänningen i bilen.
Nominellt 12 Volt. Men kan normalt vara upp till ca 14 Volt.
All utrustning i bilen är konstruerad för att klara detta.
T ex många kondingar i ljudanläggningar är märkta 16 V.
Möjligen kan en glappkontakt mellan generator och batteri orsaka att generatorn skenar.
Då bränns främst lampor, men även elektronik kan skadas.
Det luriga är att om glappen är kortvariga, så går dessa inte att mäta upp med vanlig instrument.
Har erfarenhet från bilar och även en Yamaha FS1.
Angående moppen, så brändes alla lampor, så även på en Honda 500 four.
Är väl en gammal tråd... Men nån kanske läser.
Generatorns regulator bestämmer systemspänningen i bilen.
Nominellt 12 Volt. Men kan normalt vara upp till ca 14 Volt.
All utrustning i bilen är konstruerad för att klara detta.
T ex många kondingar i ljudanläggningar är märkta 16 V.
Möjligen kan en glappkontakt mellan generator och batteri orsaka att generatorn skenar.
Då bränns främst lampor, men även elektronik kan skadas.
Det luriga är att om glappen är kortvariga, så går dessa inte att mäta upp med vanlig instrument.
Har erfarenhet från bilar och även en Yamaha FS1.
Angående moppen, så brändes alla lampor, så även på en Honda 500 four.
/ Toni Henriksson, Torsby
Re: Beskrivning av lampbyte Mégane II
Jag bytte lampa till bhögra linkersen fram på min Megane II, och lossade stötfångaren först (man behöver inte dra iväg med den)
Det är inte alls så omständligt som det låter. Skulle tro att det tog typ 15 min för allt.
Försökte nå den via hålet i innerskärmen, men då jag varken har kamera eller lampa i fingertopparna tog jag bort stötfångaren istället.
Sen kunde man ju förstås önska att det vore lika lätt som på en del Skoda (ursäkta svordomen...) där man lossar ett par sprintar och lyfter ut hela strålkastaren. tar väl 1 min att byta lampa då.
En klen tröst är att det är lika j-vla byngligt på min Citroen C5, fattar inte varför de gör så? Har fransmän barnhänder med kamera och lampa på?
Det är inte alls så omständligt som det låter. Skulle tro att det tog typ 15 min för allt.
Försökte nå den via hålet i innerskärmen, men då jag varken har kamera eller lampa i fingertopparna tog jag bort stötfångaren istället.
Sen kunde man ju förstås önska att det vore lika lätt som på en del Skoda (ursäkta svordomen...) där man lossar ett par sprintar och lyfter ut hela strålkastaren. tar väl 1 min att byta lampa då.
En klen tröst är att det är lika j-vla byngligt på min Citroen C5, fattar inte varför de gör så? Har fransmän barnhänder med kamera och lampa på?
Mats Fredsson
Megane II CC -05
Megane II CC -05