Byte av Spindelled Megane MK2
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 134
- Joined: 30 Dec 2018, 06:33
- Firstname: Toni
- Surname: Henriksson
- Location: Oftast Torsby
Byte av Spindelled Megane MK2
.
Gjorde på mitt eget sätt, och köpte spindelled på endera Skruvat eller Autofrance.
Med den prissättningen som Renault/Volvo har på reservdelar, med upp till 900 % påslag från fabrik, så handlar jag på andra ställen.
Ex hjulsensor, nära på 1500 kr st, med oviss leveranstid.
Skruvat, 190 kr inkl frakt, rakt i postlådan.
Ett par färgmärkta "original" bakfjädrar, drygt 4 000 kr.
Köptes på Autofrance för under 500 paret.
Har själv inte råd att vara märkestrogen, även om det låter fint.
Det jag gjort med bilen sedan januari, skulle då kostat mig 20 000 mer, bara i vanliga slitdelar, än vad jag nu betalat. D v s mycket mer än bilens inköpspris.
Nåväl... spindelledsbytet.
Orkade inte lägga ned arbete för att lossa länkarmen. För att försvåra service för gemene man, så har man trätt i långa länkarmsbulten framifrån, vilket innebär än mer skruvande, för att sänka subframen
o s v.
Och det vet ni väl att timpenning på märkesverkstäder, är inte direkt låg.
Lönar sig att ta ledigt en förmiddag, o skruva lite hemma, typ...
Alltså byte av spindelled på plats.
Bind fast drivaxeln, typ mot växellådan om det ska bytas på vänster sida, annars åker axel o växellådsolja ur, då man lossar spindelleden från fjäderbenet.
- Lossa spindelledens stora mutter.
- Kapa ur bulan på undersidan av spindelleden med en vinkelslip.
Här visad på lossad spindelled.
Plockade ur själva kulan, rakt ned. Bände bort låsringen, runt spindelleden, på ovansidan av länkarmen.
Letade rätt på en fingängad grövre bult med mutter och lite annat.
Drog alltså ur resterna av spindelleden nedåt.
Det blev en lowcost urdragare.
Och så förberedde jag den nya spindelleden med mer fett än det som skickades med. Lite pill och stor försiktighet krävs för att lossa och få tillbaks gummidamasken, utan att den blir punkterad.
Gjorde på mitt eget sätt, och köpte spindelled på endera Skruvat eller Autofrance.
Med den prissättningen som Renault/Volvo har på reservdelar, med upp till 900 % påslag från fabrik, så handlar jag på andra ställen.
Ex hjulsensor, nära på 1500 kr st, med oviss leveranstid.
Skruvat, 190 kr inkl frakt, rakt i postlådan.
Ett par färgmärkta "original" bakfjädrar, drygt 4 000 kr.
Köptes på Autofrance för under 500 paret.
Har själv inte råd att vara märkestrogen, även om det låter fint.
Det jag gjort med bilen sedan januari, skulle då kostat mig 20 000 mer, bara i vanliga slitdelar, än vad jag nu betalat. D v s mycket mer än bilens inköpspris.
Nåväl... spindelledsbytet.
Orkade inte lägga ned arbete för att lossa länkarmen. För att försvåra service för gemene man, så har man trätt i långa länkarmsbulten framifrån, vilket innebär än mer skruvande, för att sänka subframen
o s v.
Och det vet ni väl att timpenning på märkesverkstäder, är inte direkt låg.
Lönar sig att ta ledigt en förmiddag, o skruva lite hemma, typ...
Alltså byte av spindelled på plats.
Bind fast drivaxeln, typ mot växellådan om det ska bytas på vänster sida, annars åker axel o växellådsolja ur, då man lossar spindelleden från fjäderbenet.
- Lossa spindelledens stora mutter.
- Kapa ur bulan på undersidan av spindelleden med en vinkelslip.
Här visad på lossad spindelled.
Plockade ur själva kulan, rakt ned. Bände bort låsringen, runt spindelleden, på ovansidan av länkarmen.
Letade rätt på en fingängad grövre bult med mutter och lite annat.
Drog alltså ur resterna av spindelleden nedåt.
Det blev en lowcost urdragare.
Och så förberedde jag den nya spindelleden med mer fett än det som skickades med. Lite pill och stor försiktighet krävs för att lossa och få tillbaks gummidamasken, utan att den blir punkterad.
Last edited by Meaganeowner on 15 Sep 2019, 10:14, edited 7 times in total.
/ Toni Henriksson, Torsby
-
- Posts: 134
- Joined: 30 Dec 2018, 06:33
- Firstname: Toni
- Surname: Henriksson
- Location: Oftast Torsby
Re: Byte av Spindelled Megane MK2
.
Så var det dags för montering.
Byggde mig en adapter / dragbåge till en vanlig domkraft (Biltema).
Spindelleden ska in i länkarmen, underifrån.
En stadig järnbit, längst ned. Fyra stycken plattjärn, och en grövre uppkapad passande bricka med stort hål i, längst upp. Brickan råkade vara från en koppling till mejerirör. Uppkapad för att kunna smyga ut spindelledens gängade pinne.
Här testar jag med den yttre delen av den gamla spindelleden.
Bara att skruva ihop... ee
Moderator får städa upp, för jag får inte bort filnamn mm i inläggen.
Så var det dags för montering.
Byggde mig en adapter / dragbåge till en vanlig domkraft (Biltema).
Spindelleden ska in i länkarmen, underifrån.
En stadig järnbit, längst ned. Fyra stycken plattjärn, och en grövre uppkapad passande bricka med stort hål i, längst upp. Brickan råkade vara från en koppling till mejerirör. Uppkapad för att kunna smyga ut spindelledens gängade pinne.
Här testar jag med den yttre delen av den gamla spindelleden.
Bara att skruva ihop... ee
Moderator får städa upp, för jag får inte bort filnamn mm i inläggen.
- Attachments
-
- rps20190915_085552.jpg (73.21 KiB) Viewed 2552 times
-
- rps20190915_085454.jpg (100.79 KiB) Viewed 2552 times
/ Toni Henriksson, Torsby
Re: Byte av Spindelled Megane MK2
Tack för bra tips! Hylsor har man mångsidig användning för..
När det gäller reservdelspriser kan jag bara instämma.
Även Mekonomen/MECA har hiskeliga priser, och de säljer ofta exakt samma delar (tiill och med samma art.nr.)som t.ex. Mister Auto.
Exempel, Kondensor Nissens :
MECA: 2.458,75 kr
Mister Auto: 794 kr
Volvo: 6.000...?
När det gäller reservdelspriser kan jag bara instämma.
Även Mekonomen/MECA har hiskeliga priser, och de säljer ofta exakt samma delar (tiill och med samma art.nr.)som t.ex. Mister Auto.
Exempel, Kondensor Nissens :
MECA: 2.458,75 kr
Mister Auto: 794 kr
Volvo: 6.000...?
Mats Fredsson
Megane II CC -05
Megane II CC -05
Re: Byte av Spindelled Megane MK2
Hej
tack för en fin instruktion
En fråga bara prata med en bil mek om att bara byta spindelled eller hela armen och han sa byt hela för den kan lossna! Någon som vart med om det?
Mvh dennis
tack för en fin instruktion
En fråga bara prata med en bil mek om att bara byta spindelled eller hela armen och han sa byt hela för den kan lossna! Någon som vart med om det?
Mvh dennis
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Byte av Spindelled Megane MK2
Spindelleden lär inte lossna även om den är inpressad underifrån. Sitter en skruv som håller fast den.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.