Felkod DF049, ingen AC
Moderator: Forumpolisen
Felkod DF049, ingen AC
Hej!
Vad in på service i ett annat ärende men fick även en felkod på AC:n, en tryckgivare enligt felkoden DF049. Mekanikern sa att enligt CLIP visade givaren 0bar. AC:n kommer inte igång.
Jag har fått fram att givaren finns bakom fronten, nere passagerarsidan. Men enligt reservdelssidor på nätet finns det flera alternativ på givare, alla med olika antal kablar... Finns det något sätt att kolla upp det utan att montera ner hela fronten?
Är detta ett jobb som en hemmamekaniker kan göra eller krävs det ytterligare kunskaper?
/Simon
Vad in på service i ett annat ärende men fick även en felkod på AC:n, en tryckgivare enligt felkoden DF049. Mekanikern sa att enligt CLIP visade givaren 0bar. AC:n kommer inte igång.
Jag har fått fram att givaren finns bakom fronten, nere passagerarsidan. Men enligt reservdelssidor på nätet finns det flera alternativ på givare, alla med olika antal kablar... Finns det något sätt att kolla upp det utan att montera ner hela fronten?
Är detta ett jobb som en hemmamekaniker kan göra eller krävs det ytterligare kunskaper?
/Simon
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland
Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Felkod DF049, ingen AC
Dennis Håkansson har nog koll på om det går att fixa med den tryckgivaren på egen hand.
http://forum.clubrenaultsverige.com/mem ... ile&u=1320
http://forum.clubrenaultsverige.com/mem ... ile&u=1320
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
- Posts: 134
- Joined: 30 Dec 2018, 06:33
- Firstname: Toni
- Surname: Henriksson
- Location: Oftast Torsby
Re: Felkod DF049, ingen AC
Hej
Ingen fungerande AC på min Megane MKII
Inte med Climate Control, utan den allra enklaste. Typ Air Cooler.
Finns spänning på säkringarna F4 och F7B. Dock när jag mäter spänning på kompressorns anslutning, finns ingen.
AC-knapp intryckt, motor och kupefläkt igång.
Tryck finns i systemet, vet dock inte hur mycket köldmedie.
Ansluter jag tillfälligt 12 Volt från separat spänningskälla, går kompressorkopplingen till.
Med motorn igång kan jag då inte märka att motorn belastas. Lågtrycksröret vid påfyllningen, blir heller ej kallt. Hör med stetoskop att kompressorn snurrar.
Hittar den tretrådiga tryckgivaren längst ned på kondensorns högra sida, framför kylaren.
Vad jag läser mig till i Haynes, så går trycksensorn att byta utan att köldmediet läcker ut.
Men frågan är om det ändå inte är för lågt tryck, för lite med köldmedie? För en fungerande tryckgivare känner väl av att trycket är för lågt, och systemet skickar därför ingen spänning till kompressorns elektromagnetiska koppling.
Vart hittar jag ett mer utförligt schema än det som finns i Haynes? Som visar bl a tryckkontakten.
Var in till Renault... Schemat där var inte mycket att hurra för... Liknade mest ett som inom elektroniken kallas princip- eller blockschema.
/Toni Henriksson Fensbol
Ingen fungerande AC på min Megane MKII
Inte med Climate Control, utan den allra enklaste. Typ Air Cooler.
Finns spänning på säkringarna F4 och F7B. Dock när jag mäter spänning på kompressorns anslutning, finns ingen.
AC-knapp intryckt, motor och kupefläkt igång.
Tryck finns i systemet, vet dock inte hur mycket köldmedie.
Ansluter jag tillfälligt 12 Volt från separat spänningskälla, går kompressorkopplingen till.
Med motorn igång kan jag då inte märka att motorn belastas. Lågtrycksröret vid påfyllningen, blir heller ej kallt. Hör med stetoskop att kompressorn snurrar.
Hittar den tretrådiga tryckgivaren längst ned på kondensorns högra sida, framför kylaren.
Vad jag läser mig till i Haynes, så går trycksensorn att byta utan att köldmediet läcker ut.
Men frågan är om det ändå inte är för lågt tryck, för lite med köldmedie? För en fungerande tryckgivare känner väl av att trycket är för lågt, och systemet skickar därför ingen spänning till kompressorns elektromagnetiska koppling.
Vart hittar jag ett mer utförligt schema än det som finns i Haynes? Som visar bl a tryckkontakten.
Var in till Renault... Schemat där var inte mycket att hurra för... Liknade mest ett som inom elektroniken kallas princip- eller blockschema.
/Toni Henriksson Fensbol
Last edited by Meaganeowner on 18 May 2019, 22:18, edited 3 times in total.
/ Toni Henriksson, Torsby
-
- Posts: 134
- Joined: 30 Dec 2018, 06:33
- Firstname: Toni
- Surname: Henriksson
- Location: Oftast Torsby
Re: Felkod DF049, ingen AC
.
Vidare i mina funderingar.
Om man antar att elektroniken felar, som tydligen är integrerad i bl a motorns styrenhet, så kanske det ginge att få till en fuling, på den gamla bilen. Att byta styrenhet är inte lönsamt.
Detta om det nu går att tvångsköra kompressorn, efter påfyllning av mer kylmedie (om det nu är det som också felar). Känner en kyltekniker som kollar detta.
Nyttja denna enda tryckgivare och bygga någon enkel styrning.
Givaren bör väl ha fyra funktioner, kan man tro:
* För lågt tryck - ingen spänning till kompressorns elektromagnetkoppling.
* Lagomt tryck - kylfäkten jobbar på lågt varv
* Högre tryck - kylfläkten går för fullt.
* För högt tryck - kompressorn stängs av för att inte skador ska uppstå.
Vidare i mina funderingar.
Om man antar att elektroniken felar, som tydligen är integrerad i bl a motorns styrenhet, så kanske det ginge att få till en fuling, på den gamla bilen. Att byta styrenhet är inte lönsamt.
Detta om det nu går att tvångsköra kompressorn, efter påfyllning av mer kylmedie (om det nu är det som också felar). Känner en kyltekniker som kollar detta.
Nyttja denna enda tryckgivare och bygga någon enkel styrning.
Givaren bör väl ha fyra funktioner, kan man tro:
* För lågt tryck - ingen spänning till kompressorns elektromagnetkoppling.
* Lagomt tryck - kylfäkten jobbar på lågt varv
* Högre tryck - kylfläkten går för fullt.
* För högt tryck - kompressorn stängs av för att inte skador ska uppstå.
Last edited by Meaganeowner on 16 May 2019, 19:20, edited 1 time in total.
/ Toni Henriksson, Torsby
-
- Posts: 134
- Joined: 30 Dec 2018, 06:33
- Firstname: Toni
- Surname: Henriksson
- Location: Oftast Torsby
Re: Felkod DF049, ingen AC
Läst vidare på forumet.
Om det blir ett tillfälligt avbrott i spänningsmatningen till elektromagnetiska koppling på kompressorn, så sätts en felkod. Detta får till följd att spänningsmatningen stängs av.
Exakt vad som hänt i min bil.
Kanhända någon tidigare lossat kontakten i ett försök att laga ett glapp. Eller som jag, tvångsköra kompressorn med yttre spänningskälla.
Nåväl, nu är planen att tvångsköra kompressorn i samband med ytterligare påfyllning av kylmedie om någon vecka.
Kommer AC:n igång, så blir det att nollställa felkoden.
Thats the plan.
Om det blir ett tillfälligt avbrott i spänningsmatningen till elektromagnetiska koppling på kompressorn, så sätts en felkod. Detta får till följd att spänningsmatningen stängs av.
Exakt vad som hänt i min bil.
Kanhända någon tidigare lossat kontakten i ett försök att laga ett glapp. Eller som jag, tvångsköra kompressorn med yttre spänningskälla.
Nåväl, nu är planen att tvångsköra kompressorn i samband med ytterligare påfyllning av kylmedie om någon vecka.
Kommer AC:n igång, så blir det att nollställa felkoden.
Thats the plan.
/ Toni Henriksson, Torsby
Re: Felkod DF049, ingen AC
Hej! Jag har samma dilemma på båda mina MEGII:or. En standard AC-service hjälpte tidigare på kombin och det kunde funka över sommaren, sista gången den "fylldes på" började kompressorn låta illa strax efter och sen slutade den kyla och nu vill man ju ha AC igen. Cabben får vara utan pga "cab". Den här australiensaren har löst det på det sättet som du beskriver, kopplar in sig på kompressorn "direkt" och styr den manuellt:https://youtu.be/W03DVtzZxh0
Har för övrigt haft nytta av hans övriga videoklipp gällande byte motorfästen samt addera AUX på stereon/cabasse auditorium(huvudenheten sitter i bagageutrymmet)
Har för övrigt haft nytta av hans övriga videoklipp gällande byte motorfästen samt addera AUX på stereon/cabasse auditorium(huvudenheten sitter i bagageutrymmet)
Anders Lundberg Sundbyberg/Linköping/Öland;Megane II,-05 CC 2.0 16V Turbo (F4RT).
Re: Felkod DF049, ingen AC
En liten knuff på en kanske inte jättegammal tråd, men ändå inte purfärsk.
Jag har precis samma fel som er två på min Megane Mk2 (-07). Har fått AC påfylld men kompressorn slår inte till.
Har också uppfattat det som att det lagras en felkod.
Min tanke, löser man problemet genom att ta bort felkoden?
Går den felkoden att ta bort med allmän ODBII felkodsläsare eller krävs Renault CLIP?
Jag har precis samma fel som er två på min Megane Mk2 (-07). Har fått AC påfylld men kompressorn slår inte till.
Har också uppfattat det som att det lagras en felkod.
Min tanke, löser man problemet genom att ta bort felkoden?
Går den felkoden att ta bort med allmän ODBII felkodsläsare eller krävs Renault CLIP?