Bromsrör

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Bromsrör

Post by Stymie »

Nybörjare på bromsrör ... behöver byta främre bromsrör på en Megane I, tillverkad 2002, modellår 2003 med 1,6l 107hk. Det är rostskador på dem där de syns i hjulhusen. De går ju till ABS-enheten. Bortsett från att det är trångt och bökigt ...

... hur böjer man rören enklast? Innan de ska in eller böjer man vartefter på plats? Anar att det är böjning på plats.
... är det enklare att skarva rören?
... ska man även byta bromsslangarna ned till bromsoken?
... luftning, vad ska man tänka på där? Något speciellt när det är ABS?
... vad använder modellen för bromsvätska? DOT 4?

Vad är det för dimensioner, nipplar, verktyg etc man ska använda. Behövs koningsverktyg?

Ge mig lite idéer!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Bromsrör

Post by Dennis »

Brukar ta ett snöre och mäta av längden med.
Kapar sedan till ett rör och monterar nya nipplar och pressar konan.
Tejpar sedan ändarna dels för att nippeln skall vara still och det inte kommer sk*t i röret.
Trär in röret och formar det ungefär efter det gamla, beror på hur trångt det är.
Borstar och blåser med tryckluft bort allt smuts vid anslutningarna.
Klipper sedan det gamla nära nipplarna med en avbitare,. då stannar bromsvätskan kvar.
Lossar den gamla nippeln närmast hjulet och monterar nya röret däri.
Justerar riktning på nya röret vid andra änden så att man enkelt och snabbt ska kunna skifta nippel.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Re: Bromsrör

Post by Mathias »

Jag är ingen expert heller, och känner inte till detaljerna exakt på Megane I vad gäller bromsrör och placeringar etc. Generellt brukar jag byta hela rören till de skarvar som är original från fabrik. Brukar ju löpa en bra bit under bilen och där ha någon skarv (oftast).

- Jag har Biltemas koningssats (den billigaste), har fungerat fint till samtliga grejer jag behövt göra: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000016992/

Jag försöker ta loss rören så hela som möjligt och använder de gamla som mall och bockar nya vid sidan av bilen (eventuellt klippa av dem för att lättare få ut dem). Ofta för trångt på plats att bocka rör. Jag har gjort ett litet rör som jag klämt ihop med std nippel och drar fast det så man slipper att den dränerar all bromsvätska.

- För att bocka nya rör använder jag detta verktyg: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000020369/
Det minsta med artnr 121181

Luftar som vanligt, men använder en bromsluftare som jag kör via kompressorn. Finns lite olika typer och prisklasser.

Nipplar och gängdimensioner får man nästan kolla på bilen när de är losstagna. Kanske byta bromsslangar också om det sitter utav guds nåde. Vill gärna rosta ihop i övergången mellan nippel och bromsslang, och de sitter ju utsatta för salt och fukt.
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Bromsrör

Post by Robin »

Tjenare Albert !

Oftast brukar man bocka innan man sätter dit dem för att få de så rakt som möjligt. Men kopparrör är ändå rätt omöjlig att få helt raka för en lekman, så man kan behöva knäcka det sista på plats. Dom är ju väldigt medgörlig kopparrör.

JA, kona måste du göra, iofs kan man köpa färdigkonade med nipplar i rätt längd hos tex Mekonomen, Meca, BDS mm. Dom är dock raka och ska bockas för hand.
denna sats kan man köpa, men tyvärr agerar den nästintill engångssats då gängorna brukar gå i koningsverktyget. Annars fungerar den väl ok.

http://www.biltema.se/sv/bil---mc/verkt ... 000016992/

Inga skarvar tack. Så lite av dessa som möjligt löser många framtida bekymmer.
Bromsslangarna byter du endast om det är sprickor eller skador i dem. Dock finns det risk att du behöver byta dem då skarv mellan rör och slang brukar va jävligt att få isär hela.

Inget speciellt att tänka på vid luftningen utan gör detta ute vid bromsok. Men som på tex på Renault 21 som har elpump på huvudcylindern som startar automatiskt på tändning, denna variant bygger tryck i oljebehållare och ska då skjuta sönder luftverktyget där man skruvar på ett lock och sen slang till däcket typ denna:
https://bilxtra.no/verktoy/spesialverkt ... fteverktoy

Men för din del inga konstigheter.

Bromsrör ska väl vara 3/16" (Jävla Amerikaner) och nipplar är jag osäker på men M10x1,25 har jag för mig.

Sen är det bara i med DOT 4 om du inte ska smiska bana konstant då :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Bromsrör

Post by Stymie »

Tackar! Nu har jag lite på fötterna. Måste införskaffa lämpliga prylar.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Bromsrör

Post by Dennis »

Eller tar du måttet, kollar vilka nipplar och går till en bilverkstad och får ett tillverkat.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply