Kan jag göra så här?? Elfråga.
Moderator: Forumpolisen
Kan jag göra så här?? Elfråga.
Min fläkt har lagt av, fungerar ibland, ibland inte. Jag har kommit fram till att det är glapp någonstans mellan säkringen och fläktreglaget.
Det finns oftast ingen ström vid punkt 3 & 4 på fläktreglaget (se bild).
Jag tänkte dra en kabel från säkringsdosan (punkt A2) till punkt 3 & 4 på kontaktstycket.
Kan det bli problem om den gamla med glapp får sitta kvar? Den går ju även till fläkten så jag tänkte låta bli den.
Skulle problemet kunna vara att det är ett jordfel eller nåt vid fläkten som gör att det inte kommer någon ström till reglaget?
Varför går det två kablar in i kontaktstycket 3 & 4?
Bilen är för övrigt en Renault Megane -98.
Mvh,
Ulf Söderberg
Det finns oftast ingen ström vid punkt 3 & 4 på fläktreglaget (se bild).
Jag tänkte dra en kabel från säkringsdosan (punkt A2) till punkt 3 & 4 på kontaktstycket.
Kan det bli problem om den gamla med glapp får sitta kvar? Den går ju även till fläkten så jag tänkte låta bli den.
Skulle problemet kunna vara att det är ett jordfel eller nåt vid fläkten som gör att det inte kommer någon ström till reglaget?
Varför går det två kablar in i kontaktstycket 3 & 4?
Bilen är för övrigt en Renault Megane -98.
Mvh,
Ulf Söderberg
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
Det var två problem. Det ena att det var/är glapp någonstans mellan säkringen och fläktreglaget. Jag har kört utan "fläktutblåsskyddet" på vänster sida för att kunna sticka in handen och pilla lite på kablarna när det inte funkade, men naturligtvis har jag inte behövt sticka in handen mer än en gång i början. Skruvar jag på skyddet så...
Det andra felet var att det hade bränt inne i fläktreglaget, tydligen ett väldigt vanligt fel enligt skroten som sålde massor med reglage. Jag bytte detta, ca 400:- och sedan har det inte varit några problem. Det kan räcka med att skruva isär fläktreglaget och rengöra från oxidation, brända delar osv (om felet är samma som för mig).
Mvh,
Ulf Söderberg
Det andra felet var att det hade bränt inne i fläktreglaget, tydligen ett väldigt vanligt fel enligt skroten som sålde massor med reglage. Jag bytte detta, ca 400:- och sedan har det inte varit några problem. Det kan räcka med att skruva isär fläktreglaget och rengöra från oxidation, brända delar osv (om felet är samma som för mig).
Mvh,
Ulf Söderberg