Styrservo Megane ll
Moderator: Forumpolisen
Styrservo Megane ll
.
Jag har en fundering på styrservon på min Megane. Den är väldigt styv i mittläget och drar mer än gärna tillbaka till mittläget.
För övrigt funkar den bra, men just där runt mitten känns det som ett konstruerat stabilt mittläge.
Jag har läst tester där de påpekar att el-servon är udda, så jag antar att detta är ett normalt beteende för modellen.
Är det något man kan ändra, ställa in?
Eller är det något man får leva med?
Jag har en fundering på styrservon på min Megane. Den är väldigt styv i mittläget och drar mer än gärna tillbaka till mittläget.
För övrigt funkar den bra, men just där runt mitten känns det som ett konstruerat stabilt mittläge.
Jag har läst tester där de påpekar att el-servon är udda, så jag antar att detta är ett normalt beteende för modellen.
Är det något man kan ändra, ställa in?
Eller är det något man får leva med?
Mats Fredsson
Megane II CC -05
Megane II CC -05
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Styrservo Megane ll
Har kört några olika Renaulter med el-servo, men ingen som har haft ett övertydligt mittläge. Snarare en otydlig riktningsstabilitet. Jag hade varit glad om det var ett tydligt mittläge där bilen går rakt fram (och inte i någon stor cirkel) när man släpper ratten. Ditt fenomen beror snarare på topplagringen för fjäderbenet skulle jag tro.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Styrservo Megane ll
Jag har inte provat andra Megane II så jag jämför med min C5 som inte alls beter sig så här.Stymie wrote:Har kört några olika Renaulter med el-servo, men ingen som har haft ett övertydligt mittläge. Snarare en otydlig riktningsstabilitet. Jag hade varit glad om det var ett tydligt mittläge där bilen går rakt fram (och inte i någon stor cirkel) när man släpper ratten. Ditt fenomen beror snarare på topplagringen för fjäderbenet skulle jag tro.
Megane är mer stadig rakt fram, men samtidigt stretar den mot just vid mittläget. När jag väl vridit ratten mer är den som en vanlig servo.
Men Vibilägare tycker samma som jag vid prov av megane II CC:
"Den är okänslig och drar envist mot mittläget."
Aftonbladet:
"Teknikerna har försökt förbättra styrningen en aning genom att släppa lite på servoverkan.
Det gör att styrningen blir trögare och känns mer sportig, men i grunden är det samma okänsliga elektromekaniska styrning som vanliga Mégane har."
Jag ska kolla framvagnsinställningen, kanske har tidigare ägare bytt någon led och inte ställt in framvagnen efter det. T.ex. för mycket toe-in kan ge mysko fenomen.
Däremot har jag inte haft någon anledning att misstänka något fel i fjäderbenslagringarna.
Mats Fredsson
Megane II CC -05
Megane II CC -05